Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?

Wand en Plafond
14608 discussies 14608 berichten
afbeelding van 2F@ST4U

Geregistreerd 22-06-2007

706 berichten

Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?

Hoi,

In het verleden heb ik al meermaals een tegelvloer gelegd, maar dit was al met de tegels uit verband gelegd.

Maar nu wil ik ze allemaal mooi recht op één lijn leggen, ik heb dan ook voor vierkante tegels gekozen. Maar goed ik heb dit eigenlijk nog nooit gedaan en op alles sites die ben tegengekomen zeggen ze dat je een rechte (haakse) lijn moet uitzetten en dat je daarlangs je eerste rij van tegels moet leggen. De rest kan je dan mbv hoekkruisjes daar tegen leggen.

Maar goed... nergens vertellen ze hoe je makkelijk een rechte hoek kunt uitzetten op een chape ondervloer. Kan iemand mij vertellen hoe dit het makkelijkste gaat?

Groet Rik

10Reacties

afbeelding van marnix van glassmetal

Geregistreerd 10-03-2006

5461 berichten

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?#01

ge kunt u ne laserkopen als ge van plan zijt om dat nog te doen en anders pas je de regel 3 + 4 = 5 toe.

met ander woorden:

de ene zijde heeft een maat met verhouding 3 bvb 150 cm

de andere zijde heeft een maatmet verhouding 4 bvb 200 cm

tussen de 2 gemeten moet je 250 cm hebben en je hebt dan een

rechte hoek van 90°.

Het is dus gewone driehoeksmeetkunde.

Je kiest dus de muur waar je wil dat de tegels evenwijdig mee lopen en

daar teken je de verhouding 3 op af en dat mag dus 3 meter zijn

op de andere muur die er haaks op staat teken je 4 meter af

als die muur daar nu haaks op staat dan meet je in de driehoek 5 meter

staat die muur daar niet haaks op dan meet je ofwel minder dan 5 meter = minder dan 90° dus scherpe hoek en meet je meer dan 5 meter dan is je hoek groter 90° dus stompe hoek.

Als de muur haaks staat heb je geluk maar als dat niet zo is kan je dus met die 3+4=5 een rechte driehoek uitzetten van 90°

afbeelding van stefan

Geregistreerd 10-03-2006

22864 berichten

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?#02

beginnen met rechte kant van tegels aan langste muur van de kamer

als tegels recht zijn, ik hoop het voor u, dan gewoon 2e rij juist naast eerste leggen, door touw van uitlijning op een afstand van 1 tegel + 1 voeg te spannen

afbeelding van xbdt

Geregistreerd 24-09-2009

1575 berichten

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?#03

Als je begint met uw vloer, vergeet niet om eerst een legplan te maken voor de ruimte die je wil voorzien (kan ook volledige verdieping zijn natuurlijk). Eerst dan even kijken dat je overal (of beste mogelijk) goed uitkomt. Je begint dus nooit langs een muur, want dan kom je misschien uit aan de andere kant met 5 cm tegel; dat trekt op niets.

afbeelding van BartDG

Geregistreerd 14-08-2008

1845 berichten

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?#04

Zoals Marnix ook al zei: de simpelste methode vind ik: 60 cm uitmeten, in de andere richting 80 cm uitmeten, en dan MOET de diagonaal tussen deze beide punten exact 100 cm zijn. Dan staat de hoek in exact 90 graden. Gewoon stelling van Pythagoras. Smile

afbeelding van Marburg

Geregistreerd 13-03-2006

5486 berichten

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?#05

zoals xbdt al zei: begin aub eerst met een legplan te maken, zodat je een symmetrisch mooi resultaat krijgt.

afbeelding van 2F@ST4U

Geregistreerd 22-06-2007

706 berichten

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?#06

Ja... ik was sowieso van plan om een legplan te maken, want mijn tegels lopen over meerdere kamers door. Maar soms komt het gewoon niet helemaal perfect uit en kan je niet anders dan ergens met een smalle tegel te eindigen. Zo zit ik bijv. dat ik bij de parket eigenlijk met een volle tegel wil beginnen want anders zie de afgesneden rand... maar dan kom ik bij de muur uit op een strookje van 13cm breed. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Even nog wat betreft het uitzetten van een rechte hoek. Ik ben niet van plan om zo'n laserwaterpas te gaan kopen. Wou het idd controleren met de 3 - 4 - 5 driekhoek verhouding te checken. Maar wat ik eigenlijk precies wou weten... hoe kan je nu op een chape ondervloer een touw spannen waarlangs de tegels moet leggen. Hoe bevestig ik dat touw op die chape... gewoon met een nagel of wat?

En moet ik dat voor iedere rij opnieuw gaan doen? Dit schiet dan toch niet op he.... ik kan ook de eerste rij perfect leggen en dan de rest met tegelskruisjes er tegenaan leggen, want mijn tegels zijn allemaal perfect dezelfde maat.

afbeelding van Noezn

Geregistreerd 13-07-2009

233 berichten

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?#07

Quote:
... hoe kan je nu op een chape ondervloer een touw spannen waarlangs de tegels moet leggen. Hoe bevestig ik dat touw op die chape...

Neem 2 zware blokken en leg het touw daar rond.

Wij hadden er nog eens de slijpschijf ingezet zodat het tou altijd mooi op zijn plaats blijft.

Misschien duidelijker met een vlug tekeningske:

Geregistreerd 10-03-2006

5461 berichten

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?#08

ja of ge boord gewoon 2 gaten in de vloer met een plugske hé wa is daar nu zo moeiijk aan uwe vloer gat nie inzakken zenne jeeeeeeetje of hoe men van een mug ne olifant maakt

afbeelding van TitaTovenaar

Geregistreerd 20-08-2007

1250 berichten

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?#09

of gebruik maken van een smetkoord?

Geregistreerd 10-03-2006

5461 berichten

Re: Tegels leggen... rechte lijn uitzetten?#0a

TitaTovenaar wrote:
of gebruik maken van een smetkoord?

oei maar daar kan dan misschien wel een zeer grote niet te accepteren tolerantie op zitten van 2 mm en daaaaaaaaaaaaaa klaaaaaaaaaaanieeeeeeeeeeeeeee hééééééééé Lol :lol: Lol :twisted:

Pagina's