Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:

Wand en Plafond
14598 discussies 14598 berichten
afbeelding van bramdeverbouwer

Geregistreerd 13-10-2007

101 berichten

Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:

Hello beste verbouwers!

Na uren zoeken op dit en andere fora ben ik tot het besluit gekomen dat ik geen besluit kan nemen :)

Mijn situatie:

Ik heb een bad met douche die tegen een muur staat, opgebouwd uit groene gyproc. De vrijstaande wand bestaat uit 75mm metal studs met daarop 12 mm groene gyproc. Als je op de wand klopt ontstaan er trillingen.. :roll:

wand 1= 240 cm breed, 200 cm hoog

wand 2= 80 cm breed, 200 cm hoog

Wat ik zoek als oplossing:

Een zo goedkoop mogelijke oplossing met gegarandeerde waterdichtheid

Overwogen opties:

optie 1: Tegels: schrik voor scheurtjes wegens trillingen vrijstaande gyproc wand

optie 2: Hout: werking van het hout

Optie 3: (lacobel) glas: niet zelf te plaatsen + enorm duur?

Ik vraag me dus af wat de beste, snelste, goedkoopste oplossing is om deze wand waterdicht te maken rekening houdend met de naar mijn mening (onstabiele) wand.

Ik heb gemerkt dat veel mensen in een gelijkaardige situatie zitten dus

alle tips + eventuele gebruiksaanwijzingen zijn hartelijk welkom!

[/b]

10Reacties

afbeelding van peter615

Geregistreerd 04-01-2009

16 berichten

Re: Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:#01

normaal zijn daar netten voor die daar worden inbezet met waterdichtte bezetting voor badkamer en daarop tegels. Maar als u muur trilt als u er op klopt wil dat dan zeggen dat deze los staat of wat bedoeld u? Ik heb ook een gyproc muur aan bad met tegels en jaren geen problemen!

Geregistreerd 13-10-2007

101 berichten

Re: Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:#02

Goeiedag,

Het gaat om een stijl en regelwerk bestaande uit metal studs van 75mm vrijstaand in een ruimte. Om de 60 cm is een stijl voorzien maar als je op de wand klopt heb je natuurlijk trillingen die je niet hebt bij een gemetste muur hebt.

afbeelding van janvanlandeghem

Geregistreerd 10-10-2008

10848 berichten

Re: Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:#03

Quote:
Een zo goedkoop mogelijke oplossing met gegarandeerde waterdichtheid

Goedkoop en gegarandeerde kwaliteit zijn vaak niet te combineren. (vaak)/

1.Eerst en vooral had je de profielen beter wat dichter bij elkaar gezet en daarna gebruikt gemaakt van dubbele beplating (2x12.5mm).

Kun je dit ev nog veranderen?

2. Om een waterdichte muur (zeker en vast bij gyproc) te maken heb je een waterdichte onderlaag nodig. Je dient dus bv een Kerdi-mat te kleven alvorens te tegelen. Gerbuik zoekfunctie-er is al heeeeel veel over getypt hier.

Geregistreerd 13-10-2007

101 berichten

Re: Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:#04

Hallo!

Ik kan wel nog bovenop mijn bad een dubbele gyproc plaat aanbrengen.

Zou de wand dan stevig genoeg zijn om tegels op te plakken?

De wand is nog niet dichtgewerkt aan de andere zijde dus ik kan er indien nodig extra profielen tussen plaatsen.

Zou ik dan best deze wand ook volledig afwerken alvorens ik hem betegel langs de badkamerzijde?

afbeelding van Politriks

Geregistreerd 20-03-2008

164 berichten

Re: Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:#05

wij hebben er kurk op geplakt.

Dat vangt alle oneffenheden en trillingen op.

Nu nog even afwachten of dat goed blijft. Hangt er nu 2 weken op en voorlopig nog geen problemen.

afbeelding van willemsjelle

Geregistreerd 24-07-2009

8 berichten

Re: Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:#06

Wij hebben onze badkamer (houtskeletbouw) ook met groene gyproc gezet.

Nu is mijn vraag : is het een goed idee om de wanden te schilderen? Smile

Ik heb al wel gelezen dat je er dan bijvoorbeeld 'gyproc voorstrijkmiddel' e.d. moet opsmeren dan ... maar we hebben toch nog onze twijfels ??

Aan het bad en het meubel zetten we wel een spatwand ...

groetjes

afbeelding van albarius

Geregistreerd 06-03-2008

1389 berichten

Re: Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:#07

Gyproc is inderdaad stevig genoeg om te tegelen en te schilderen. Als je wand beweegt, zit er waarschijnlijk te weinig steun in. Een dubbele plaat kan dan soelaas brengen of haal de bestaande plaat weg en zet eerst een mulitplex of osb en dan een plaat gyproc ter afwerking.

afbeelding van janvanlandeghem

Geregistreerd 10-10-2008

10848 berichten

Re: Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:#08

Ik heb m'n groene gyproc (waterwerend, niet waterbestendig zoals meeste mensen denken) in de keuken (op plaatsen waar even spatwater kan komen) enkele geschilderd met PTB-membraanwaterdicht van Compactuna. Goed spul. Daarna geschilderd met satijnverf. Op enkele plaatsen komt er nog een tegel-spatwand.

afbeelding van Leo Lambrecht

Geregistreerd 24-08-2009

5 berichten

Re: Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:#09

Voor de vrijstaande wand: breng op de kopse kant een extra strook groene gipsplaat aan, of als het nog mogelijk is op de hele wand. Die 75 mm profielen zijn volgens mij sterk genoeg voor een hoogte van 2m. Met een dubbele plaat kunnen de profielen om de 60cm blijven staan staan. Voor een enkele plaat moet je, indien je tegelwerk wil, de profielen om de 30cm zetten.

afbeelding van Nilske1985

Geregistreerd 03-02-2009

253 berichten

Re: Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:#0a

Heb hier ook eens een vraagje over.

Onze badkamer is opgebouwd uit groene gyproc platen. Zijn echter maar 9.5 dik. Kan ik hier tegen tegelen tot een hoogte van 2m30? Ik heb om de 60 cm een lat staan. Kan ik best op 30 cm nog een plaatsen of is dit niet nodig?

Pagina's