• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Groene gyproc afwerken spatwand douche, tegels vs glas vs:?:

Lid geworden
13 okt 2007
Berichten
109
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hello beste verbouwers!



Na uren zoeken op dit en andere fora ben ik tot het besluit gekomen dat ik geen besluit kan nemen :)



Mijn situatie:

Ik heb een bad met douche die tegen een muur staat, opgebouwd uit groene gyproc. De vrijstaande wand bestaat uit 75mm metal studs met daarop 12 mm groene gyproc. Als je op de wand klopt ontstaan er trillingen.. :roll:



wand 1= 240 cm breed, 200 cm hoog

wand 2= 80 cm breed, 200 cm hoog







Wat ik zoek als oplossing:

Een zo goedkoop mogelijke oplossing met gegarandeerde waterdichtheid



Overwogen opties:

optie 1: Tegels: schrik voor scheurtjes wegens trillingen vrijstaande gyproc wand

optie 2: Hout: werking van het hout

Optie 3: (lacobel) glas: niet zelf te plaatsen + enorm duur?



Ik vraag me dus af wat de beste, snelste, goedkoopste oplossing is om deze wand waterdicht te maken rekening houdend met de naar mijn mening (onstabiele) wand.



Ik heb gemerkt dat veel mensen in een gelijkaardige situatie zitten dus

alle tips + eventuele gebruiksaanwijzingen zijn hartelijk welkom!











[/b]
 
Lid geworden
4 jan 2009
Berichten
16
Waarderingsscore
0
Punten
0
normaal zijn daar netten voor die daar worden inbezet met waterdichtte bezetting voor badkamer en daarop tegels. Maar als u muur trilt als u er op klopt wil dat dan zeggen dat deze los staat of wat bedoeld u? Ik heb ook een gyproc muur aan bad met tegels en jaren geen problemen!
 
Lid geworden
13 okt 2007
Berichten
109
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goeiedag,

Het gaat om een stijl en regelwerk bestaande uit metal studs van 75mm vrijstaand in een ruimte. Om de 60 cm is een stijl voorzien maar als je op de wand klopt heb je natuurlijk trillingen die je niet hebt bij een gemetste muur hebt.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Quote:
Een zo goedkoop mogelijke oplossing met gegarandeerde waterdichtheid
Goedkoop en gegarandeerde kwaliteit zijn vaak niet te combineren. (vaak)/

1.Eerst en vooral had je de profielen beter wat dichter bij elkaar gezet en daarna gebruikt gemaakt van dubbele beplating (2x12.5mm).

Kun je dit ev nog veranderen?

2. Om een waterdichte muur (zeker en vast bij gyproc) te maken heb je een waterdichte onderlaag nodig. Je dient dus bv een Kerdi-mat te kleven alvorens te tegelen. Gerbuik zoekfunctie-er is al heeeeel veel over getypt hier.
 
Lid geworden
13 okt 2007
Berichten
109
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo!



Ik kan wel nog bovenop mijn bad een dubbele gyproc plaat aanbrengen.

Zou de wand dan stevig genoeg zijn om tegels op te plakken?



De wand is nog niet dichtgewerkt aan de andere zijde dus ik kan er indien nodig extra profielen tussen plaatsen.



Zou ik dan best deze wand ook volledig afwerken alvorens ik hem betegel langs de badkamerzijde?
 
Lid geworden
20 mrt 2008
Berichten
151
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben er kurk op geplakt.

Dat vangt alle oneffenheden en trillingen op.



Nu nog even afwachten of dat goed blijft. Hangt er nu 2 weken op en voorlopig nog geen problemen.
 
Lid geworden
24 jul 2009
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben onze badkamer (houtskeletbouw) ook met groene gyproc gezet.



Nu is mijn vraag : is het een goed idee om de wanden te schilderen? :)



Ik heb al wel gelezen dat je er dan bijvoorbeeld 'gyproc voorstrijkmiddel' e.d. moet opsmeren dan ... maar we hebben toch nog onze twijfels ??



Aan het bad en het meubel zetten we wel een spatwand ...



groetjes
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Gyproc is inderdaad stevig genoeg om te tegelen en te schilderen. Als je wand beweegt, zit er waarschijnlijk te weinig steun in. Een dubbele plaat kan dan soelaas brengen of haal de bestaande plaat weg en zet eerst een mulitplex of osb en dan een plaat gyproc ter afwerking.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Ik heb m'n groene gyproc (waterwerend, niet waterbestendig zoals meeste mensen denken) in de keuken (op plaatsen waar even spatwater kan komen) enkele geschilderd met PTB-membraanwaterdicht van Compactuna. Goed spul. Daarna geschilderd met satijnverf. Op enkele plaatsen komt er nog een tegel-spatwand.
 
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de vrijstaande wand: breng op de kopse kant een extra strook groene gipsplaat aan, of als het nog mogelijk is op de hele wand. Die 75 mm profielen zijn volgens mij sterk genoeg voor een hoogte van 2m. Met een dubbele plaat kunnen de profielen om de 60cm blijven staan staan. Voor een enkele plaat moet je, indien je tegelwerk wil, de profielen om de 30cm zetten.
 
Lid geworden
3 feb 2009
Berichten
245
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb hier ook eens een vraagje over.



Onze badkamer is opgebouwd uit groene gyproc platen. Zijn echter maar 9.5 dik. Kan ik hier tegen tegelen tot een hoogte van 2m30? Ik heb om de 60 cm een lat staan. Kan ik best op 30 cm nog een plaatsen of is dit niet nodig?
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Wij hebben getegeld op 12.5, wel om de 30 cm een lat, en niet bezuinigen op schroeven.
 
Lid geworden
3 feb 2009
Berichten
245
Waarderingsscore
0
Punten
0
OK, dan ga ik ook om de 30 latten zetten. En veel schroeven erin draaien.
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Nilske1985 wrote:
OK, dan ga ik ook om de 30 latten zetten. En veel schroeven erin draaien.



beter teveel dan te weinig :wink:
 
Lid geworden
20 apr 2009
Berichten
265
Waarderingsscore
0
Punten
0
even dit topic naar boven halen:



wij hebben vandaag een gyprocwand gezet (280cm breed, 240cm hoog) , en daarachter wcbak & kranen verborgen.

We hebben profielen van 5 cm gebruikt (om de 30cm een profiel), en een plaat van 12,5mm.

Per paneel (60cm breed) hebben we ook 50tal vijzen ingedraaid.



Nu trilt die wand als ik erop klop... Aangezien daar kerlite tegels van 100 op 100 cm opkomen vertrouw ik het zaakje niet:).



Oplossing zou dubbele beplating kunnen zijn. Daarover had ik wat vragen:



- Hoe zet ik die platen dan juist? Horizontaal?

- Moeten ze geschrankt staan tov de onderliggende laag? dan kom ik met 2 plaatranden op de systemfix wcbak uit, en kan ik die dus niet bevestigen...



Of kan dat helemaal geen kwaad, een beetje trillen?:cool:
 
Lid geworden
1 dec 2011
Berichten
79
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn mening, als een gyprocwand echt niet mag trillen als je er op klopt, dan gebruik je toch best serieus sterke houten balken ipv metalstuds.

Ik heb hier ook veel gedaan met metalstuds, en dat is zeker en vast stevig te noemen, maar als je er met je vuist op klopt trilt dat nog.

Zo vast als een bakstenen muur krijg je dat enkel met kepers van 180x63mm of zo als raamwerk, en dan een plaat OSB + gyproc of dubbele gyproc, maar ja neemt nogal veel plaats in dan he :rolleyes:



Je kan je ook afvragen of je vaak op de muur gaat kloppen natuurlijk.

Hier metalstuds van 50mm elke 30 cm, daarop OSB 18mm en groene gyproc 12.5mm, en dan tegels van 12.5mm.

De OSB heb ik wel tot op de chape gezet, dus die draagt wat mee.

OSB vind ik wel aanrader, nooit geen problemen om iets te bevestigen :eek:
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Als het een voorzetwand is, kan je hem altijd verankeren in de achterliggende muur.



Een vrijstaande wand van die afmetingen met 5cm profielen en een enkele plaat is inderdaad nogal "beweegelijk". Een dubbele plaat zal het inderdaad steviger maken, ofwel een multiplex of osb achter je gyproc.
 
Lid geworden
20 apr 2009
Berichten
265
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kevin81;1734826 wrote:
Mijn mening, als een gyprocwand echt niet mag trillen als je er op klopt, dan gebruik je toch best serieus sterke houten balken ipv metalstuds.

Ik heb hier ook veel gedaan met metalstuds, en dat is zeker en vast stevig te noemen, maar als je er met je vuist op klopt trilt dat nog.

Zo vast als een bakstenen muur krijg je dat enkel met kepers van 180x63mm of zo als raamwerk, en dan een plaat OSB + gyproc of dubbele gyproc, maar ja neemt nogal veel plaats in dan he :rolleyes:



Je kan je ook afvragen of je vaak op de muur gaat kloppen natuurlijk.

Hier metalstuds van 50mm elke 30 cm, daarop OSB 18mm en groene gyproc 12.5mm, en dan tegels van 12.5mm.

De OSB heb ik wel tot op de chape gezet, dus die draagt wat mee.

OSB vind ik wel aanrader, nooit geen problemen om iets te bevestigen :eek:



Gyprocwand hangt er al... Kan ik daar een osb bovenop vijzen? of is dat echt not done?:)



Bestaat er OSB voor in vochtige ruimtes?



EDIT: stel dat enkel gyproc bovenop gyproc mag: hoe hang ik die dan best? horizontaal? of anders geschrankt? Als ik ze verticaal schrank kom ik met een plaat midden in mijn wcbak uit, en daar kan ik hem natuurlijk niet vasthangen:)



Nog iets ivm gyproc op gyproc: huidige wand is gezet met platen die wat "aflopen" aan de rand. Moet ik dat dan eerst "effen" maken vooraleer de nieuwe laag platen erop komt?
 
Lid geworden
1 dec 2011
Berichten
155
Waarderingsscore
0
Punten
0
pollepel;1734885 wrote:
Gyprocwand hangt er al... Kan ik daar een osb bovenop vijzen? of is dat echt not done?:)



Bestaat er OSB voor in vochtige ruimtes?



EDIT: stel dat enkel gyproc bovenop gyproc mag: hoe hang ik die dan best? horizontaal? of anders geschrankt? Als ik ze verticaal schrank kom ik met een plaat midden in mijn wcbak uit, en daar kan ik hem natuurlijk niet vasthangen:)



Nog iets ivm gyproc op gyproc: huidige wand is gezet met platen die wat "aflopen" aan de rand. Moet ik dat dan eerst "effen" maken vooraleer de nieuwe laag platen erop komt?



Geen idee of je OSB bovenop je gyproc kan vijzen. Ik zou precies toch opletten met het gewicht van OSB platen op je profielen als deze nu al wankel zijn....



Als je een 2de laag gyproc wil plaatsen:

- Platen in zelfde richting plaatsen als de eerste laag, maar wel verspringend ten opzichte van de laag er onder. Maw: de schuine ABA kant van je 2de laag komt dat in het midden van een plaat van de eerste laag. (zorg wel dat je schroeven lang genoeg zijn om door 2 lagen gyproc tot in de profielen te kunnen boren)

- de schuine kanten van de eerste laag moet je niet eerst afwerken. Hier is enkel de 2de laag afgewerkt.

- Voor het tegelen hebben we eerst een laag 'douchekit' van gyproc aangebracht + daarna tegellijm + kerdi-doek + tegellijm + tegels

-rond je WC kan je evt met lijm op de onderliggende plaat vastmaken ipv te schroeven?



Bij ons is dit alles samen een stevig geheel geworden (al moet ik wel opmerken dat ik voor de muren met tegels zowel dubbele beplating als profielen om de 30cm heb gebruikt). Het staat hier nu ongeveer 1 jaar op die manier en geen probleem tot nu toe.



Heb je nog een mogelijkheid om extra profielen bij te plaatsen? (bv door de platen aan 1 kant van de muur terug af te halen?)



Succes!
 
Lid geworden
20 apr 2009
Berichten
265
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sloeberix;1734888 wrote:
pollepel;1734885 wrote:
Gyprocwand hangt er al... Kan ik daar een osb bovenop vijzen? of is dat echt not done?:)



Bestaat er OSB voor in vochtige ruimtes?



EDIT: stel dat enkel gyproc bovenop gyproc mag: hoe hang ik die dan best? horizontaal? of anders geschrankt? Als ik ze verticaal schrank kom ik met een plaat midden in mijn wcbak uit, en daar kan ik hem natuurlijk niet vasthangen:)



Nog iets ivm gyproc op gyproc: huidige wand is gezet met platen die wat "aflopen" aan de rand. Moet ik dat dan eerst "effen" maken vooraleer de nieuwe laag platen erop komt?



Geen idee of je OSB bovenop je gyproc kan vijzen. Ik zou precies toch opletten met het gewicht van OSB platen op je profielen als deze nu al wankel zijn....



Als je een 2de laag gyproc wil plaatsen:

- Platen in zelfde richting plaatsen als de eerste laag, maar wel verspringend ten opzichte van de laag er onder. Maw: de schuine ABA kant van je 2de laag komt dat in het midden van een plaat van de eerste laag. (zorg wel dat je schroeven lang genoeg zijn om door 2 lagen gyproc tot in de profielen te kunnen boren)

- de schuine kanten van de eerste laag moet je niet eerst afwerken. Hier is enkel de 2de laag afgewerkt.

- Voor het tegelen hebben we eerst een laag 'douchekit' van gyproc aangebracht + daarna tegellijm + kerdi-doek + tegellijm + tegels

-rond je WC kan je evt met lijm op de onderliggende plaat vastmaken ipv te schroeven?



Bij ons is dit alles samen een stevig geheel geworden (al moet ik wel opmerken dat ik voor de muren met tegels zowel dubbele beplating als profielen om de 30cm heb gebruikt). Het staat hier nu ongeveer 1 jaar op die manier en geen probleem tot nu toe.



Heb je nog een mogelijkheid om extra profielen bij te plaatsen? (bv door de platen aan 1 kant van de muur terug af te halen?)



Succes!



profielen staan al om de 30 cm.

ik zal mij extra platen gaan halen, lijm kan idd een oplossing zijn voor waar ik niet kan boren.

merci!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan