kast/schuifdeuren maken met mdf

Wand en Plafond
14600 discussies 14600 berichten
afbeelding van jvanaert

Geregistreerd 24-03-2007

100 berichten

kast/schuifdeuren maken met mdf

In een nis die ongeveer een meter breed is, 40 cm diep en 260 cm hoog zou ik een aantal schappen willen plaatsen en daarvoor een schuifdeur uit twee stukken. Kan ik dit uitvoeren in MDF ?

Ik heb enkele jaren geleden zelf een boekenkast gemaakt in mdf waar de schappen ook ongeveer een meter breed waren en enkel aan de zijkanten opgelegd zijn. Nu valt me op dat deze schappen toch gaan doorhangen. De mdf is 18mm dik en de belasting is volgens mij niet zo zwaar. Zelfs de schappen die enkel cd's moeten dragen hangen door. Nu moet ik er eerlijkheidshalve bijvertellen dat die mdf van een goedkope dhz-zaak kwam; kan het zijn dat die mdf verkopen van mindere kwaliteit die niet zo sterk is, of is 100 cm te breed als schap en had ik beter een tussensteun voorzien ?

Kan ik de twee schuifdeuren van 50cm x 260cm(of 240cm is standaardmaat dacht ik) uit mdf voorzien of kies ik beter een ander materiaal ? Uit andere berichten op het forum heb ik begrepen dat o.a. Hettich rails voor zo'n systemen verkoopt.

Alvast bedankt voor de tips !

8Reacties

afbeelding van Hondahornet

Geregistreerd 08-03-2008

129 berichten

Re: kast/schuifdeuren maken met mdf#01

Ik heb vroeger altijd methttp://www.hafele.be/be/nl/gewerkt,

goe materiaal!!

mdf legboorden van een meter breed zou ik niet nemen, liever twee maal 500mm.

afbeelding van handywoman

Geregistreerd 28-05-2006

1396 berichten

Re: kast/schuifdeuren maken met mdf#02

18 mm is niet zo dik voor leggers en zeker niet voor schappen van een meter. Daar zou alloes gaan doorhangen.

MDF moet je ook goed aflakken, want het is vochtgevoelig en gaat nog sneller vervormen onder invloed van vocht.

Als het toch een gesloten kast wordt, kan je beter van die kant-en-klare laminaatplanken kopen. Maar dan blijft die meter overspanning nog altijd veel.

afbeelding van jvanaert

Geregistreerd 24-03-2007

100 berichten

Re: kast/schuifdeuren maken met mdf#03

handywoman wrote:
18 mm is niet zo dik voor leggers en zeker niet voor schappen van een meter. Daar zou alloes gaan doorhangen.

MDF moet je ook goed aflakken, want het is vochtgevoelig en gaat nog sneller vervormen onder invloed van vocht.

Als het toch een gesloten kast wordt, kan je beter van die kant-en-klare laminaatplanken kopen. Maar dan blijft die meter overspanning nog altijd veel.

Bedankt voor je tips. Zie je een probleem om voor de schuifdeuren mdf te gebruiken ?

afbeelding van Anonymous
Anonymous (niet gecontroleerd)

Geregistreerd 01-01-1970

16717 berichten

Re: kast/schuifdeuren maken met mdf#04

jvanaert wrote:

Bedankt voor je tips. Zie je een probleem om voor de schuifdeuren mdf te gebruiken ?

Zoals gezegd : hangt af of je vocht gaat hebben aan de deuren.

Wildplassende honden/katten/man kan dus een probleem geven Wink

afbeelding van jvanaert

Geregistreerd 24-03-2007

100 berichten

Re: kast/schuifdeuren maken met mdf#05

falcon10 wrote:
jvanaert wrote:

Zoals gezegd : hangt af of je vocht gaat hebben aan de deuren.

Wildplassende honden/katten/man kan dus een probleem geven Wink

het is voor in een living dus vocht is niet echt een probleem.

Verder zou het geen probleem mogen opleveren dus ?

afbeelding van tim punto

Geregistreerd 04-10-2006

105 berichten

Re: kast/schuifdeuren maken met mdf#06

1meter overspanning is veel

idd beter met een laminaatpaneel

onderhoudsvriendelijker en geen werk meer aan

de maat 260 op 50 is ook geen probleem

ge hebt mdf platen tot 4200 da ik weet

afbeelding van jvanaert

Geregistreerd 24-03-2007

100 berichten

Re: kast/schuifdeuren maken met mdf#07

tim punto wrote:
1meter overspanning is veel

idd beter met een laminaatpaneel

onderhoudsvriendelijker en geen werk meer aan

de maat 260 op 50 is ook geen probleem

ge hebt mdf platen tot 4200 da ik weet

bedoel je met laminaatpaneel zoiets als een timmerpaneel(grenen, vuren oid) die je in dhz zaken kan vinden, of is het nog iets anders ?

afbeelding van sulie

Geregistreerd 05-05-2007

377 berichten

Re: kast/schuifdeuren maken met mdf#08

Hallo,

Hoe dik moeten MDF liggers zijn (om niet door te buigen) voor schabben van zo'n 70cm breed (40cm diep)?

Hoe dik moet een MDF tablet (op zitbankje van ook 70cm breed en 40cm diep) zijn opdat je er bovenop mag gaan staan?

Sulie