• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

afwerking rond bad

Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoi,



Een paar weken geleden zijn ze bij ons het bad komen plaatsen. Dit is een bad zonder ombouw, dus de bedoeling is dat ik daarrond een afkasting maak waar ze dan tegen tegelen.



Mijn gyproc leverancier heeft daarvoor een soort isolatieplaat meegegeven (zit wel een wafelmotief op en is ook veel harder) van ik denk 20mm dik. Die zou daar rond moeten geplaatst worden.



Mijn vraag is alleen hoe dit moet gebeuren... Maak ik een frame onder het bad waar ik deze tegen plaats? En wordt dat dan tegen dat frame gelijmd? Of vijs ik dat ertegen? Is het nog nodig om een luik te voorzien zodat je aan de afvoer onder het bad kan of is dat niet nodig?



Plaats ik de plaat zo dat de tegel gelijk komt met de rand van het bad? of er net onder?



Ik heb de zoekfunctie op het forum al gebruikt maar niet direct een match gevonden voor mijn vraag.



Bedankt,

Steven
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
je moet sowieso een frame maken waartegen je die gyproc kan vijzen.



hoe je de plaat best zet? Moet je zelf utimaken, maar best dat je tegel net onder de rand komt van het bad.



Inspectieluik? Ik zou zeggen van niet, ik wilde dat ook zetten, maar zelfs als zette ik dat luik, dan nog zou ik hoogstwaarschijnlijk NOOIT aan de siffon kunnen komen, omdat die echt te kort op de grond komt. Trouwens als je serieuze problemen hebt met je afvoer hef je het bad toch gewoon effe eruit...
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Dat zal een zogenaamde luxplaat zijn, soort wit/lichtblauw piepschuim met 2 grijze geruite zijkanten.

Wat je daarmee kan doen is ze om de x aantal cn insnijden langs 1 zijde zodat je ze in een boog kan plooien (je kan er dan wel geen tegels van 60 opzetten uiteraard).

In principe kleven ze die er gewoon onder, wat betekent afsnijden zodat ze juist tussen vloer en onderkant badrand klemt, dan inlijmen onder en boven, en tussenklemmen. Dan betegelen..
 

stonebiker

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 jan 2007
Berichten
2.761
Waarderingsscore
4
Punten
38
thesmurf wrote:
Hoi,



Een paar weken geleden zijn ze bij ons het bad komen plaatsen. Dit is een bad zonder ombouw, dus de bedoeling is dat ik daarrond een afkasting maak waar ze dan tegen tegelen.



Mijn gyproc leverancier heeft daarvoor een soort isolatieplaat meegegeven (zit wel een wafelmotief op en is ook veel harder) van ik denk 20mm dik. Die zou daar rond moeten geplaatst worden.



Mijn vraag is alleen hoe dit moet gebeuren... Maak ik een frame onder het bad waar ik deze tegen plaats? En wordt dat dan tegen dat frame gelijmd? Of vijs ik dat ertegen? Is het nog nodig om een luik te voorzien zodat je aan de afvoer onder het bad kan of is dat niet nodig?



Plaats ik de plaat zo dat de tegel gelijk komt met de rand van het bad? of er net onder?



Ik heb de zoekfunctie op het forum al gebruikt maar niet direct een match gevonden voor mijn vraag.



Bedankt,

Steven





Ik ga daar gewoon rond metsen met snelbouwsteen (10cm).



Mijn stenen staan al klaar (nu nog de slijpschijf halen)



't is nu nog het moment om dat inspectiegat te voorzien!



Je kunt de stenen ook breed naar buiten zetten om hierop bovenaan een tegel plat erop te zetten (praktisch om de plastieken eendjes enz. erop te zetten)

Je krijgt ook het effect van een massief bad hierdoor.



Nog een voordeel is dat je de chape laat komen tot aan het muurtje.
 
Lid geworden
10 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons is er ook gewoon een snelbouwsteen gemets en daarop dan getegeld met het resultaat dat we nog een mooie rand hebben rond het bad waar we op kunnen zitten.
 

pva

Lid geworden
26 okt 2006
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou leisteen 60*60*1,3cm willen plaatsen als afkasting van het ligbad.



Dit zou moeten komen op een houten frame, die ik zou maken met overschot van dakspanten (blank gedrenkte europese douglas, sectie 17,5*3,8cm, dus zeker sterk genoeg).

Wat ik niet zeker weet is of dit hout mag gebruikt worden in een badkamer (vochtigheidsgraad, gedrenkt hout,... is dat geen probleem?). Iemand raad?





Mijn idee voor afkasting bad:

- geen inspektieluik zetten (te klein om echt te kunnen werken bij problemen)

- geen afneembare plaat zetten (te zwaar om makkelijk weg te kunnen nemen)

- en, in beide gevallen zou ik daarmee toch alsnog niet aan alle potentiële probleempunten kunnen raken, zodus... een andere aanpak vereist imho.





Die andere aanpak, dat zou dan een houten frame worden, bekleed met natuursteen, waarbij ik indien er zich problemen voordoen, het bad (van acryl) uit de kist zou moeten heffen. Het bovenblad van de kist is eigenlijk toch maar een tafelblad met een gat erin, waarin dat bad staat.



Ik vraag me wel af of dit geen onvoorziene problemen zou geven.

Ik denk daarbij aan: een langer dan gewoonlijk en flexibele afvoer is nodig om dit te kunnen denk ik, maar mag dat wel? geen bron van problemen?



Iemand deze oplossing toegepast? Graag uw ervaring hiermee...
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
bij mij ook houten constructie rond bad, gewoon hout, multiplex erop en getegeld tot net onder de rand vh bad. Aan de andere (muur) kant is er getegeld tot OP de rand van het bad. Bij zware problemen wordt dat dus uitbreken, gezien 'het bad er gewoon uittillen' niet zou lukken...
 
Lid geworden
4 jun 2007
Berichten
526
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben ook tegels van 60 breed onder ons bad van 180 cm, de middelste tegel is op een stuk osb-plaat getegeld die werd vastgezet door middel van TEC7 tussen die plaat en de rest van de omkasting (wel uit ytong, had eerst uit hout maar "werkte" te veel waardoor tegels scheef kwamen te staan) te spuiten.



Daarna worden de tegels nog opgevoegd, indien er dan iets mis is met de afloop dien ik gewoon de voegen uit te slijpen en daarna met een mes de TEC7 door te snijden, daarna kan ik die plaat met zuignappen onder mijn bad halen..... misschien ook een oplossing voor jou?





edit: ik vermoed dat vloerder JP dat hier al eens ergens duidelijker heeft uitgelegd, misschien de zoekfunctie eens gebruiken.
 
Lid geworden
15 jan 2008
Berichten
613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb van de week mijn omkasting van het bad gemaakt met een Marmox plaat van 3 cm.

Eerst heb ik op de vloer en links en rechts tegen de muur een houten balkje geschroefd en dan de marmox plaat er tegen gehangen.Daarna alle tegels geplaatst, behalve 1 tegel die vlak voor de afvoer van het bad stond.

Dan heb ik in de plaat het stuk uitgezaagd waar de laatste tegel moest komen en deze dan met een paar magneetjes aan de binnekant bevestigd.

Daarna de laatste tegel op het losse stuk geplakt en alles opgevoegd behalve rond de losse tegel, die heb ik met licht grijze siliconen (kleur van voegsel) rondom opgespoten zodat ik hem nadien nog kan lossnijden.
 
Lid geworden
23 feb 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
zetten jullie nog een metalen frame 'onder' het bad?



Laten jullie de rand van het bad bovenaan dan onder het frame zakken en vijzen jullie dan aan of zetten jullie de rand er 'op'?

Wat doen jullie bij douchebak? Ook zo een metalen frame?
 

rvm

Lid geworden
8 dec 2006
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat te doen bij een hoekbad met een ronde wand (kwart van een cirkel met diameter 150cm)? Hoe kan je daarbij een frame/omkasting maken zodat de tegels (mozaïek dan wel) mooi met de badrand aansluiten? Welk materiaal gebruik je daarvoor best (want moet plooibaar zijn)? Kent iemand toevallig een vakman die dat zou kunnen?
 
Lid geworden
23 feb 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik ga een volledig kader in ytong metsen en dan op de poten zetten.

laten jullie het bad echt op de ytong steunen of laten jullie enkele mm over omdat het bad gaat 'uitzetten' bij vol bad en warm water?
 
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb vandaag ook ytong blokken gehaald om het bad af te werken. Ik ben in elk geval van plan om zo hoog te gaan met het muurtje tot de toekomstige tegel tegen de badrand komt.(of is dit niet zo'n goed idee?)



Als je werkt met die blokken, moet er dan nog een waterafstotende laag op het metselwerk komen of kan je er zo je tegels op plakken????
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
ytong stenen op de chape of op de tegels plaatsen en lijmen met ytong lijm of cortabloc van weber-broutin - de bovenkant van de ytong aanpassen aan het profiel van de badrand en eraan vastlijmen, zodat het bad erop steunt - met uitbouw : een hoek uit de ytong zagen (diepte = hoogte badrand, min tegel en lijmlaag), zodat het bad op de ytong steunt - tussen ytong en badrand waterdichte siliconen - primer op de ytong - tegels lijmen kan met C (poederlijm) of D (pastalijm), geschikt voor poreuze ondergronden.

Bad met ronde wand : kan ook in ytong : stenen in trapezium figuur verzagen - vraagt veel tijd. Het gaat sneller met lux bouwplaten : die hebben voorgegroefde platen : luxelements.com - op die platen hoeft geen primer - alle lijmen zijn geschikt.

Houten wanden : lauan meranti wbp of betonplex.

Bezoekluik : vanop de vloer tot badrand en voldoende breed - met een klein luik kan de loodgieter niks aanvangen.

jp
 
Lid geworden
23 feb 2007
Berichten
707
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb met gewone flex tegellijm op Ytong mozaiek betegeld, en da blijft toch hangen :)
 
Lid geworden
22 sep 2006
Berichten
568
Waarderingsscore
1
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
bij mij ook houten constructie rond bad, gewoon hout, multiplex erop en getegeld tot net onder de rand vh bad. Aan de andere (muur) kant is er getegeld tot OP de rand van het bad. Bij zware problemen wordt dat dus uitbreken, gezien 'het bad er gewoon uittillen' niet zou lukken...



Dat brengt me dan bij een van onze dillemma's ! Als je nog de mogelijkheid hebt om de muur eerst te tegelen ( tot lager dan de badrand) i.p.v. tot tegen de badrand dan is dat wel beter zeker , en dit in functie van het kunnen uitnemen van het bad ? Het zijn bij ons onze vloertegels en deze zijn 10mm dik !

Een tweede probleem is het inspectieluik . Persoonlijk heb ik er liever geen , maar er is buiten de sifon ook een verdeeldoosje aanwezig onder het bad voor inbouwLED's in badrand en muur . Dus mss beter toch een plaatsen , wat denken jullie . Of een afneembaar paneel of eenvoudig uitneembare planchetten . Alle suggesties zijn bij ons ook welkeom , ev. met fotoke ...



dank

Stovie
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
bij mij ook houten constructie rond bad, gewoon hout, multiplex erop en getegeld tot net onder de rand vh bad. Aan de andere (muur) kant is er getegeld tot OP de rand van het bad. Bij zware problemen wordt dat dus uitbreken, gezien 'het bad er gewoon uittillen' niet zou lukken...





'k Heb een multiplex plaat geplaatst die net onder de rand van het bad komt. De plaat is verstevigd en steunt op 2 'geleidingen'. Zo kan ik de hele plaat achteruitschuiven in geval van problemen. Tegels komen dan eveneens tot net onder de badrand. Alles dan mooi opspuiten met silicone.



img_6257.jpg




img_6259.jpg
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
2.402
Waarderingsscore
0
Punten
0
Interessant systeem hierboven, vraag me wel af in hoeverre het nog mogelijk is om dat paneel te verschuiven als alles getegeld is?





Nog een praktisch vraagje ivm het bad.



De tegels die tegen de muur geplaatst worden, zet je die best vanaf de grond of vanaf de badrand naar boven?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Standaard : volle tegel vanaf de vloer.

Inloopdouche : vanaf het laagste punt.

Te klein tegeltje aan het plafond : horizontale voeglijnen verlagen = met kleinere tegel op de vloer vertrekken.

Vooraf best uitrekenen waar de voegen komen, bv ter hoogte van de badrand, nis in de douche, venstertablet, verlaagde muurtjes, en zo.

jp
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan