• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke kabels trekken ???

Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
578
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jongens, ik zie door de bomen het bos niet meer :? FTP UTP Coax... :roll:

Ik heb meerdere topics doorlopen en het spinnenweb wordt enkel groter :(

Ik wil in onze nieuwbouw;

1 - Vanuit het bureau naar 4 plaatsen in het huis een pc-aansluiting

2 - Op 8 (!) plaatsen in het huis de mogelijkheid om TV kunnen aansluiten

3 - Een schotelantenne voor de sateliet kunnen aansluiten

4 - De wachtkabels voor het alarm plaatsen



Welke types van kabels moet ik nu leggen om dit tot een goed einde te brengen?

Antwoordt aub enkel als je kennis van zaken hebt, anders lost dit topic niets op.

Alvast enorm bedankt voor de moeite :!:
 

Beelzebub

Lid
Lid geworden
19 mrt 2006
Berichten
461
Waarderingsscore
0
Punten
16
Klommelaar wrote:
Jongens, ik zie door de bomen het bos niet meer :? FTP UTP Coax... :roll:

Ik heb meerdere topics doorlopen en het spinnenweb wordt enkel groter :(

Ik wil in onze nieuwbouw;

1 - Vanuit het bureau naar 4 plaatsen in het huis een pc-aansluiting

2 - Op 8 (!) plaatsen in het huis de mogelijkheid om TV kunnen aansluiten

3 - Een schotelantenne voor de sateliet kunnen aansluiten

4 - De wachtkabels voor het alarm plaatsen



Welke types van kabels moet ik nu leggen om dit tot een goed einde te brengen?

Antwoordt aub enkel als je kennis van zaken hebt, anders lost dit topic niets op.

Alvast enorm bedankt voor de moeite :!:



Ik ga niet beweren dat ik kennis van zaken heb, maar dit is wat ik voorzie:



1. pc-aansluiting : UTP Cat 5e

2. tv : UTP + COAX

3. sateliet : Sateliet Coax

4. Alarm : 6x0.22



Wel een vraagje: ik heb UTP kabel liggen, hoe kan ik nu zien welke cat dit juist is ??
 
Lid geworden
22 okt 2006
Berichten
2.181
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor een PC netwerk dien je naar alle PCs een Cat 5e kabel te trekken vanaf de plaats waar je router/switch staat (meestal word deze naast de modem geplaatst). Ook zou ik aan elke TV een netwerkkabel voorzien. Cat 5e bestaat in verschillende vormen zoals UTP, FTP, STP, ... . Ikzelf gebruik FTP kabel, maar uiteindelijk zijn de verschillen klein, zeker over korte afstanden ga je er niet veel van merken.



Zelf heb ik ook interesse in sat en ben dan ook zelf informatie aan het zoeken op het net. Voor van naar de satteliet naar de TVs te gaan zijn er meerdere mogelijkheden. Ofwel koop je een octa LNB (ontvangstkop) en vertrek je vanaf die LNB met een kabel naar elk punt waar je een TV wenst. Een tweede mogelijkheid is (geloof ik) een quatro LNB te nemen, dan ga je met slechts 4 kabels naar een DiSEqC switch al vanwaar je dan verder kan gaan met 8 kabels naar elke TV. Let wel op dat coax voor satteliet niet gelijk is als aan deze voor kabel TV. sat coax is van hogere kwaliteit, heeft een groter frequentiebereik en kost ook meer.



Van alarminstallaties ken ik absoluut niets.



Beelzebub, het type kabel staat normaalgezien op de kabel gedrukt en zou normaalgezien 5e moeten zijn als hij recent is geplaatst. Oudere types worden al geruime tijd niet meer verkocht.
 
Lid geworden
28 jun 2006
Berichten
382
Waarderingsscore
1
Punten
18
Beste,



Als alarminstallateur kan ik je aanraden om altijd afgeschermerde alarmkabel van 6x0,22 te gebruiken.

En dit altijd rechtstreeks van toestel naar centrale.

Let wel op voor de plaatsing van de detectoren, Dat is heel belangrijk en niet gelijk waar je dit voorziet.

De meeste valse alarmen komen door slechte plaatsing van de detectoren.



voor vragen altijd welkom



greetz

christof
 
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
578
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus als ik het goed begrijp moet ik ook voor de "toevoerleiding" naar de centrale pc een Cat 5e steken. Of wordt deze voorzien door de kabelmaatschappij?



@Ultra: Ik heb enkele offertes binnen, en daar zeggen ze me dat ik naar alle punten FTP kabel moet steken, kan dit? Hebben de sirenes dan geen andere voedingskabel nodig? :roll: :oops:



Merci alvast.
 
Lid geworden
19 nov 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
1
Punten
0
Klommelaar wrote:
Dus als ik het goed begrijp moet ik ook voor de "toevoerleiding" naar de centrale pc een Cat 5e steken. Of wordt deze voorzien door de kabelmaatschappij?



Als je met 'kabelmaatschappij' telenet bedoeld dan moet je zelf een utp voorzien van de plaats waar uw modem/versterker komt naar de plaats waar al uw utp's toekomen.



Binnenbekabeling is altijd voor de klant,tenzij je een mooie grijze kabel op uw plint,boven deur,etc wil zien lopen in uw mooie nieuwbouw :lol:



Met andere woorden leg gewoon alles in een sterpunt waar uw nutsleidingen gaan komen,dit kan garage,berging of ergens anders zijn. En leg zeker genoeg zodat je later geen spijt hebt.

Ik kwam vanmiddag bij een klant om digitale tv,internet en telefoon te installeren,zeer mooie grote vrijstaande pastorijwoning,alles duur ingericht,tv van 1,5m lang etc.. kwestie van bekabeling: coax voor living,coax voor slpk en 1x utp voor telefoon in living...

Hun reactie: 'alles is tegenwoordig draadloos meneer' :roll:



mvg Jase
 
Lid geworden
28 jun 2006
Berichten
382
Waarderingsscore
1
Punten
18
Beste,



Leg nooit ftp kabel voor alarmsystemen, ik heb al een paar keer ftp moeten gebruiken omdat de klant zelf de kabels had gelegd, en dat was niet anders dan miserie.

De meeste centrales werken met een bus systeem en dat kan storingen geven als je ftp gebruikt.

ftp is wel afgeschermd, de draadjes zijn onderling langer.

Iedere toestel van een alarmsysteem kan je aansluiten op een 6x0.22, dus ook de sirene.

Leg alles in ster, maar let op voor de plaatsing van uw detectoren.



greetz

christof
 
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
578
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn excusesn 't is UTP die blijkbaar overal hen moet... :roll: :oops:

Ze steken er eigenlijk ook al in nu :wink:
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Aansluitend bij deze vraag, de volgende:



Welke kabels moet ik voorzien van technische ruimte woning (zekeringkast, verdeelkast UTP & Coax) tot aan de energiebocht om later televisie, telefoon, internet of sateliet eenvoudig binnen te halen?



En hoelang moet ik die kabels voorzien? Voor televisie/internet/telefonie via de kabel, moet ik waarschijnlijk tot aan de grijze verdeeldoos. Maar wat met belgacom?
 
Lid geworden
4 mrt 2007
Berichten
260
Waarderingsscore
0
Punten
0
jij moet niks doen interlectra legt deze kabel van het grijs kasje tot bij u binnen en zo ook met elektriciteit
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Electriciteit heb ik EXVB moeten voorzien (eandis).



Het probleem is dat alle coax en utp kabels in de berguimte toekomen. Vandaar moet ik dan vertrekken naar ofwel de aansluitbocht ofwel naar buiten. Als ik slechts tot aan de aansluitbocht moet gaan, dan moet ik daar toch ook iets voorzien? Aftakking? Aansluitdoosje? Is het dan niet makkelijker om ineens de volledige lengte te voorzien?
 
Lid geworden
4 mrt 2007
Berichten
260
Waarderingsscore
0
Punten
0
weet niet hoe het dan juist bij jullie zit bij ons gw samen met elektriciteit de tv kabel ook getrokken grtz
 
Lid geworden
3 apr 2006
Berichten
203
Waarderingsscore
0
Punten
0
heb voor alle data.video en andere parlefone kabel gebruikt, is 22 of 24 x 1,5 mm.
 
Lid geworden
25 okt 2006
Berichten
1.144
Waarderingsscore
0
Punten
0
vergeet niet dat je indien je digitale tv wilt (toch zeker van Telenet) je moet zien dat bij elke tv uitgang ook een UTP/STP/... kabel ligt.

Bij mij komt de kabel binnen in de berging. Van daar uit gaan er twee kabels (tweede is voor de toekomst, je weet maar nooit) naar de zolderverdieping. Hier komt mijn switch te staan. Deze zal alles verdelen naar de internet aansluitingen in de kamers/leefruimte.

Ik mocht echter niet vanaf mijn switch naar de tv contacten gaan indien ik daar digitale tv op wil hebben. Je moet blijkbaar rechtstreeks van de modem (berging) naar elke van deze punten gaan.... Ik heb dat dan maar zo gedaan. Ik heb een rol van 300m STP Cat5e op de kop kunnen tikken, dus heb dat dan maar gebruikt
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Klommelaar wrote:
Jongens, ik zie door de bomen het bos niet meer :? FTP UTP Coax... :roll:

Ik heb meerdere topics doorlopen en het spinnenweb wordt enkel groter :(

Ik wil in onze nieuwbouw;

1 - Vanuit het bureau naar 4 plaatsen in het huis een pc-aansluiting





Alvast enorm bedankt voor de moeite :!:





voor PC, internet, ... neem NOOIT je bureau als centrale plaats



centrale plaats waar alle kabels (UTP) samenkomen is meestal de garage, berging, waar teller eli staat en ook verdeeldoos TV komt en andere technische toestanden, vandaar juiste kabel naar iedere locatie waar je aansluiting wilt
 
Lid geworden
28 okt 2006
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht dat ik gehoord had, dat coax-kabel al genoeg was voor digitale tv. Maar als je interactief wil gaan, dan moet je UTP/STP kabel bijtrekken!

Just of ni? :shock:
 
Lid geworden
25 okt 2006
Berichten
1.144
Waarderingsscore
0
Punten
0
voor digitale moet je inderdaad connectie hebben met de modem. Indien er geen UTP ofzo ligt dan laat men bij Telenet het dataverkeer over de electriciteitslijnen lopen... werkt perfect blijkbaar.
 
Lid geworden
25 okt 2006
Berichten
1.144
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan wrote:
Klommelaar wrote:
Jongens, ik zie door de bomen het bos niet meer :? FTP UTP Coax... :roll:

Ik heb meerdere topics doorlopen en het spinnenweb wordt enkel groter :(

Ik wil in onze nieuwbouw;

1 - Vanuit het bureau naar 4 plaatsen in het huis een pc-aansluiting





Alvast enorm bedankt voor de moeite :!:





voor PC, internet, ... neem NOOIT je bureau als centrale plaats



tenzij je weet wat je doet natuurlijk....
 

Huff

Actief Lid
Lid geworden
30 jul 2007
Berichten
262
Waarderingsscore
27
Punten
28
Klommelaar wrote:
Mijn excusesn 't is UTP die blijkbaar overal hen moet... :roll: :oops:

Ze steken er eigenlijk ook al in nu :wink:





Dan zou ik als ik jou was er toch nog alarmkabel intrekken, minimaal 6 x 0,22 best 8 x 0,22.

Ik zou toch ook eens 2 maal nadenken voor ik een alarmsysteem laat plaasten door een firma die zegt dat er UTP moet voorzien worden (best een installateur met INCERT keuring nemen).



Alarmkabel bestaat uit soepele aders, utp heeft stijve aders en die breken zeer makkelijk af als je hiermee aan het werk moet in een detector of alarmcentrale => meer kans op storingen.

UTP/FTP is eigenlijk zelfs niet gemaakt om te strippen!



Voorzie ook dadelijk al een kabel voor een telefoonaansluiting naar je alarmcentrale en een aparte voedingkabel naar je elektriciteitskast.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Huff wrote:
Klommelaar wrote:
Mijn excusesn 't is UTP die blijkbaar overal hen moet... :roll: :oops:

Ze steken er eigenlijk ook al in nu :wink:





Dan zou ik als ik jou was er toch nog alarmkabel intrekken, minimaal 6 x 0,22 best 8 x 0,22.

Ik zou toch ook eens 2 maal nadenken voor ik een alarmsysteem laat plaasten door een firma die zegt dat er UTP moet voorzien worden (best een installateur met INCERT keuring nemen).



Alarmkabel bestaat uit soepele aders, utp heeft stijve aders en die breken zeer makkelijk af als je hiermee aan het werk moet in een detector of alarmcentrale => meer kans op storingen.

UTP/FTP is eigenlijk zelfs niet gemaakt om te strippen!



Voorzie ook dadelijk al een kabel voor een telefoonaansluiting naar je alarmcentrale en een aparte voedingkabel naar je elektriciteitskast.



alarmkabel is altijd 2x0.75 mm² voor voeding + een aantal keer 0,22 mm² voor signaal, aantal is 4, 6 eventueel 8 en afgeschermd
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan