Welke kabels trekken ???

Wand en Plafond
14597 discussies 14597 berichten
afbeelding van Klommelaar

Geregistreerd 20-05-2007

579 berichten

Welke kabels trekken ???

Jongens, ik zie door de bomen het bos niet meer :? FTP UTP Coax... :roll:

Ik heb meerdere topics doorlopen en het spinnenweb wordt enkel groter Sad

Ik wil in onze nieuwbouw;

1 - Vanuit het bureau naar 4 plaatsen in het huis een pc-aansluiting

2 - Op 8 (!) plaatsen in het huis de mogelijkheid om TV kunnen aansluiten

3 - Een schotelantenne voor de sateliet kunnen aansluiten

4 - De wachtkabels voor het alarm plaatsen

Welke types van kabels moet ik nu leggen om dit tot een goed einde te brengen?

Antwoordt aub enkel als je kennis van zaken hebt, anders lost dit topic niets op.

Alvast enorm bedankt voor de moeite :!:

10Reacties

afbeelding van Beelzebub

Geregistreerd 19-03-2006

461 berichten

Re: Welke kabels trekken ???#01

Klommelaar wrote:
Jongens, ik zie door de bomen het bos niet meer :? FTP UTP Coax... :roll:

Ik heb meerdere topics doorlopen en het spinnenweb wordt enkel groter Sad

Ik wil in onze nieuwbouw;

1 - Vanuit het bureau naar 4 plaatsen in het huis een pc-aansluiting

2 - Op 8 (!) plaatsen in het huis de mogelijkheid om TV kunnen aansluiten

3 - Een schotelantenne voor de sateliet kunnen aansluiten

4 - De wachtkabels voor het alarm plaatsen

Welke types van kabels moet ik nu leggen om dit tot een goed einde te brengen?

Antwoordt aub enkel als je kennis van zaken hebt, anders lost dit topic niets op.

Alvast enorm bedankt voor de moeite :!:

Ik ga niet beweren dat ik kennis van zaken heb, maar dit is wat ik voorzie:

1. pc-aansluiting : UTP Cat 5e

2. tv : UTP + COAX

3. sateliet : Sateliet Coax

4. Alarm : 6x0.22

Wel een vraagje: ik heb UTP kabel liggen, hoe kan ik nu zien welke cat dit juist is ??

afbeelding van Blokker_1999

Geregistreerd 22-10-2006

2203 berichten

Re: Welke kabels trekken ???#02

Voor een PC netwerk dien je naar alle PCs een Cat 5e kabel te trekken vanaf de plaats waar je router/switch staat (meestal word deze naast de modem geplaatst). Ook zou ik aan elke TV een netwerkkabel voorzien. Cat 5e bestaat in verschillende vormen zoals UTP, FTP, STP, ... . Ikzelf gebruik FTP kabel, maar uiteindelijk zijn de verschillen klein, zeker over korte afstanden ga je er niet veel van merken.

Zelf heb ik ook interesse in sat en ben dan ook zelf informatie aan het zoeken op het net. Voor van naar de satteliet naar de TVs te gaan zijn er meerdere mogelijkheden. Ofwel koop je een octa LNB (ontvangstkop) en vertrek je vanaf die LNB met een kabel naar elk punt waar je een TV wenst. Een tweede mogelijkheid is (geloof ik) een quatro LNB te nemen, dan ga je met slechts 4 kabels naar een DiSEqC switch al vanwaar je dan verder kan gaan met 8 kabels naar elke TV. Let wel op dat coax voor satteliet niet gelijk is als aan deze voor kabel TV. sat coax is van hogere kwaliteit, heeft een groter frequentiebereik en kost ook meer.

Van alarminstallaties ken ik absoluut niets.

Beelzebub, het type kabel staat normaalgezien op de kabel gedrukt en zou normaalgezien 5e moeten zijn als hij recent is geplaatst. Oudere types worden al geruime tijd niet meer verkocht.

afbeelding van ultra alert

Geregistreerd 28-06-2006

369 berichten

Re: Welke kabels trekken ???#03

Beste,

Als alarminstallateur kan ik je aanraden om altijd afgeschermerde alarmkabel van 6x0,22 te gebruiken.

En dit altijd rechtstreeks van toestel naar centrale.

Let wel op voor de plaatsing van de detectoren, Dat is heel belangrijk en niet gelijk waar je dit voorziet.

De meeste valse alarmen komen door slechte plaatsing van de detectoren.

voor vragen altijd welkom

greetz

christof

Geregistreerd 20-05-2007

579 berichten

Re: Welke kabels trekken ???#04

Dus als ik het goed begrijp moet ik ook voor de "toevoerleiding" naar de centrale pc een Cat 5e steken. Of wordt deze voorzien door de kabelmaatschappij?

@Ultra: Ik heb enkele offertes binnen, en daar zeggen ze me dat ik naar alle punten FTP kabel moet steken, kan dit? Hebben de sirenes dan geen andere voedingskabel nodig? :roll: :oops:

Merci alvast.

afbeelding van chingon

Geregistreerd 19-11-2006

158 berichten

Re: Welke kabels trekken ???#05

Klommelaar wrote:
Dus als ik het goed begrijp moet ik ook voor de "toevoerleiding" naar de centrale pc een Cat 5e steken. Of wordt deze voorzien door de kabelmaatschappij?

Als je met 'kabelmaatschappij' telenet bedoeld dan moet je zelf een utp voorzien van de plaats waar uw modem/versterker komt naar de plaats waar al uw utp's toekomen.

Binnenbekabeling is altijd voor de klant,tenzij je een mooie grijze kabel op uw plint,boven deur,etc wil zien lopen in uw mooie nieuwbouw Lol

Met andere woorden leg gewoon alles in een sterpunt waar uw nutsleidingen gaan komen,dit kan garage,berging of ergens anders zijn. En leg zeker genoeg zodat je later geen spijt hebt.

Ik kwam vanmiddag bij een klant om digitale tv,internet en telefoon te installeren,zeer mooie grote vrijstaande pastorijwoning,alles duur ingericht,tv van 1,5m lang etc.. kwestie van bekabeling: coax voor living,coax voor slpk en 1x utp voor telefoon in living...

Hun reactie: 'alles is tegenwoordig draadloos meneer' :roll:

mvg Jase

afbeelding van ultra alert

Geregistreerd 28-06-2006

369 berichten

Re: Welke kabels trekken ???#06

Beste,

Leg nooit ftp kabel voor alarmsystemen, ik heb al een paar keer ftp moeten gebruiken omdat de klant zelf de kabels had gelegd, en dat was niet anders dan miserie.

De meeste centrales werken met een bus systeem en dat kan storingen geven als je ftp gebruikt.

ftp is wel afgeschermd, de draadjes zijn onderling langer.

Iedere toestel van een alarmsysteem kan je aansluiten op een 6x0.22, dus ook de sirene.

Leg alles in ster, maar let op voor de plaatsing van uw detectoren.

greetz

christof

Geregistreerd 20-05-2007

579 berichten

Re: Welke kabels trekken ???#07

Mijn excusesn 't is UTP die blijkbaar overal hen moet... :roll: :oops:

Ze steken er eigenlijk ook al in nu Wink

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: Welke kabels trekken ???#08

Aansluitend bij deze vraag, de volgende:

Welke kabels moet ik voorzien van technische ruimte woning (zekeringkast, verdeelkast UTP & Coax) tot aan de energiebocht om later televisie, telefoon, internet of sateliet eenvoudig binnen te halen?

En hoelang moet ik die kabels voorzien? Voor televisie/internet/telefonie via de kabel, moet ik waarschijnlijk tot aan de grijze verdeeldoos. Maar wat met belgacom?

afbeelding van matje

Geregistreerd 04-03-2007

262 berichten

Re: Welke kabels trekken ???#09

jij moet niks doen interlectra legt deze kabel van het grijs kasje tot bij u binnen en zo ook met elektriciteit

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: Welke kabels trekken ???#0a

Electriciteit heb ik EXVB moeten voorzien (eandis).

Het probleem is dat alle coax en utp kabels in de berguimte toekomen. Vandaar moet ik dan vertrekken naar ofwel de aansluitbocht ofwel naar buiten. Als ik slechts tot aan de aansluitbocht moet gaan, dan moet ik daar toch ook iets voorzien? Aftakking? Aansluitdoosje? Is het dan niet makkelijker om ineens de volledige lengte te voorzien?

Pagina's