Hoe plaats je een tweede regenput en hoe sluit je aan?

Wand en Plafond
14599 discussies 14599 berichten
afbeelding van Rikketik

Geregistreerd 18-07-2006

2 berichten

Hoe plaats je een tweede regenput en hoe sluit je aan?

We hebben slechts een 3000 L regenwaterput en wensen nu (4 jaar na de bouw) 2 wc's, wasmachine en tuinkraantjes aan te sluiten. Pomp dient ook nog te worden voorzien. Een filtersysteem is er ook niet! Wat is er wel? De put, dakgootaanvoer, een overloop, een zwarte stijve pvc-buis voor de aanzuiging naar de pomp en een rode flexibele buis voor de vlotter.

Kan iemand me vertellen wat er nog moet voorzien worden. En als 3000 L te weinig is, kan je dan een 2de plaatsen ... maar hoe verbind je de 2 met elkaar? Als communicerende vaten misschien? Ik ben bang dat met een verbinding onderaan de twee tanken, er mettertijd geen waterdicht-systeem meer zal zijn.

7Reacties

afbeelding van Texnet

Geregistreerd 11-05-2006

73 berichten

Re: Hoe plaats je een tweede regenput en hoe sluit je aan?#01

Rikketik,

Ik zou zowiezo een grofvuil filterput plaatsen voor de tank van 3000 L.

De overloop van de kleine tank zou ik bvb. laten vloeien in uw nieuwe tank van 10000 L. Is bovendien een 2de filtering. En dan pompen uit uw tank van 10000 L.

Ik zou zeker niet kleiner gaan dan 10000 L, indien mogelijk.

Water kost binnen enkele jaren wat mazout vandaag kost.

Ik heb er mij 2 van 10000 liter laten steken.

Als je ziet dat we al bijna een maand wachten op wat regen !!

afbeelding van Rikketik

Geregistreerd 18-07-2006

2 berichten

Re: Hoe plaats je een tweede regenput en hoe sluit je aan?#02

De aanhoudende droogte is mijn motivatie om een 2de put te steken. We hebben 10 are tuin. de moeite dus.

Wat is een grofvuilput (ik vermoed een voorputje met lavastenen???).

Onze oprit ligt er nog niet dus we kunnen nog aanpassingen doen aan de regenafvoerbuizen in de grond.

Alhoewel, de eerste put ligt tamelijk dicht tegen het huis en er ligt ook nog een Y-buis, waar de voorkant en de achterkant van de regenafwatering samenkomen. Ik hoop dat ik nog plaats heb om zo'n putje te plaatsen. Waar kun je dat aanschaffen? Of ken je iemand die goed is in zulke werken, met name grofvuilputje en 2de put steken

afbeelding van vloerder jp

Geregistreerd 13-03-2006

5412 berichten

Re: Hoe plaats je een tweede regenput en hoe sluit je aan?#03

Communicerende vaten kan je verbinden met een omgekeerde U leiding, maar zodra de leiding leegloopt, heb je geen communicerend systeem meer. Daarom beter de eerste put als kleine zinkput te houden en laten overlopen met een korte omgekeerde U in een tweede put en daaruit pompen. Dan hoef je alleen maar de eerste kleine put schoon te maken als dat nodig is.

jp

afbeelding van almelain

Geregistreerd 07-07-2006

2103 berichten

Re: Hoe plaats je een tweede regenput en hoe sluit je aan?#04

vloerder jp wrote:
Communicerende vaten kan je verbinden met een omgekeerde U leiding, maar zodra de leiding leegloopt, heb je geen communicerend systeem meer. Daarom beter de eerste put als kleine zinkput te houden en laten overlopen met een korte omgekeerde U in een tweede put en daaruit pompen. Dan hoef je alleen maar de eerste kleine put schoon te maken als dat nodig is.

jp

Wij gaan volgend jaar bouwen en ik vroeg me dat ook af, wij hebben een put van 10.000 liter nodig maar je moet die eens in de zoveel jaar zuiver maken.

Is het dan beter om er 2 te plaatsen eentje van 10.000l en eentje van 3000 of 5000? (Zodat je het water altijd kan overpompen om een put zuiver te kunnen maken)

Wat zouden jullie aanraden?

afbeelding van Geertje

Geregistreerd 02-08-2006

1 berichten

Re: Hoe plaats je een tweede regenput en hoe sluit je aan?#05

Wij hebben onze oude put van 1500l ook laten steken en eentje van 5000l bijgeplaatst. Ik heb een dompelpomp in de kleine put gestoken en de darm met diens overloop verbonden. Als de grote put dan toch leeg geraakt, dan kan ik altijd water van de kleine put erin pompen zodat het verder gebruikt kan worden.

afbeelding van Ullrichske

Geregistreerd 18-03-2006

96 berichten

Re: Hoe plaats je een tweede regenput en hoe sluit je aan?#06

Thuis een oude regenput van ongeveer 3000 liter. Op zich niet veel, maar tijdens de verbouwingen heb ik ook nog een steenput gevonden. Alhoewel deze maar vier ringen telt, heb ik tijdens de extreem warme periode geen moment zonder water gezeten.

afbeelding van Da Vinci

Geregistreerd 11-03-2006

149 berichten

Re: Hoe plaats je een tweede regenput en hoe sluit je aan?#07

Rikketik wrote:
De aanhoudende droogte is mijn motivatie om een 2de put te steken. We hebben 10 are tuin. de moeite dus.

Heb je in die grote tuin van je ook een tuinhuis ?

Misschien kan je in de buurt daarvan een tweede put steken. De dak oppervlakte zal de put niet zo snel gaan vullen, maar een weekje regen krijgt een put van 5000 L wel vol denk ik.

Die put kan je dan gaan gebruiken voor de tuin, auto ed...

Je bestaande 3000 L kan je blijven gebruiken voor WC, wasmachine...

Een maandje droogte, en nu al een paar flinke regenbuien...

Wie weet wat de prijs van water wordt, wie weet welk weer het wordt... het blijft gokken...

Ik heb ooit eens gehoord dat het nadeel aan een te grote put is dat je teveel stilstaand water hebt met alle gevolgen... (reuk, ongedierte, verkleuring...)

Ervaring heb ik hier niet mee...