Verfkleuren kiezen

Wand en Plafond
14608 discussies 14608 berichten
afbeelding van Tiele

Geregistreerd 13-03-2006

2195 berichten

Verfkleuren kiezen

Als je via websites zoals colourlovers dé kleuren hebt gevonden dat je wil, hoe ga je dan best te werk om die webkleuren 'in een potteke' te krijgen ?

Enige manier dat ik nu zie is een in de gamma van die kleurenkaartjes gaan halen en die tegen m'n scherm vergelijken en die dat er het best bijkomen kiezen.

10Reacties

afbeelding van scurry

Geregistreerd 11-03-2006

690 berichten

Re: Verfkleuren kiezen#01

Tiele wrote:
Als je via websites zoals colourlovers dé kleuren hebt gevonden dat je wil, hoe ga je dan best te werk om die webkleuren 'in een potteke' te krijgen ?

Enige manier dat ik nu zie is een in de gamma van die kleurenkaartjes gaan halen en die tegen m'n scherm vergelijken en die dat er het best bijkomen kiezen.

Bij zo'n kleurenkaart staat onder elke kleur een nummer.

Je meldt hen wat je wenst te schilderen (welke kamer, want vochtigheid, afwasbaarheid, rokerige ruimten, ... speelt een rol) Vervolgens maken zij (de leverancier) een kleur aan en klaar is kees (en uwe verf)

Levis, Sikkens, Sigma, Flamant, ... hebben NCS-kleurenkaarten. Meestal mag je die inkijken (krijg je zelden mee naar huis want zo'n kleurenkaart kost om en bij de 70 euro!)

afbeelding van scurry

Geregistreerd 11-03-2006

690 berichten

Re: Verfkleuren kiezen#02

Effe vergeten...

Ken je oppervlakten die je dient te schilderen en vraag hoeveel lagen er moeten geverfd worden. (gemiddeld doe je 12m² per liter, soms minder)

Als je een onderlaag moet zetten, let er dan voor op dat deze lichter is dan je 'toplaag', zoniet is de kans heel reëel dat deze afwerklaag de onderlaag onvoldoende dekt.

Aftapen van je muren, deuren,... (om de andere delen niet te bekladden): papiertape is enkel goed als je de dezelfde dag nog verwijderd. Anders trek je meestal de bestaande verflaag er af. Er zijn soorten tape die minder hard kleven en stukken beter zijn, maar ook stukken duurder....

afbeelding van Chana

Geregistreerd 03-05-2006

181 berichten

Re: Verfkleuren kiezen#03

Er ook rekening mee houden dat de kleur die je ziet op je monitor wel eens heel anders kan zijn dan de echte kleur. Dit zie ik vaak bij websites, op mijn scherm is het bijvoorbeeld een fleurig geel, bij iemand anders een vuil groen. :shock:

Is natuurlijk wat overdreven, maar 't is maar om een idee te geven. Wink

afbeelding van v@go

Geregistreerd 12-03-2006

786 berichten

Re: Verfkleuren kiezen#04

Chana wrote:
Er ook rekening mee houden dat de kleur die je ziet op je monitor wel eens heel anders kan zijn dan de echte kleur. Dit zie ik vaak bij websites, op mijn scherm is het bijvoorbeeld een fleurig geel, bij iemand anders een vuil groen. :shock:

Is natuurlijk wat overdreven, maar 't is maar om een idee te geven. Wink

Het is natuurlijk moeilijk vanaf een monitor kiezen iedereen heeft de instellingen anders staan. Het is beter in de winkel je kleurstaatje mee te nemen en te laten mengen naar je smaak

afbeelding van Tiele

Geregistreerd 13-03-2006

2195 berichten

Re: Verfkleuren kiezen#05

Dat van de kleurenverschillen per monitor ben ik me zeer van bewust.. Een kleur is een kleur.. maar in die kleur heb je duizenden tinten waar je eentje mooi kan vinden maar iets wat er zeer dicht bij licht dan weer lelijk is. Die tint op verschillende monitoren blijven veelal dezelfde maar bij het afprinten zit daar toch altijd een groot verschil in.

'k Zal eens gaan zien wat voor kleurenkaart ik kan meekrijgen.. zus sturen en es vriendelijk laten lachen :twisted:

afbeelding van v@go

Geregistreerd 12-03-2006

786 berichten

Re: Verfkleuren kiezen#06

Tiele jou printer (waarschijnlijk geen gecalibreerde) heeft 4 kleuren CMYK dit is om te drukken hier heb je ook wit van je papier voor nodig

cyaan

magenta

geel

zwart

de kleuren op jou scherm zijn RGB (rood groen blauw)dit is voor licht als je die omzet naar printkleuren wordt het niet hetzelfde daar licht van je monitor veel intenser is dan papier natuurlijk.

afbeelding van Tiele

Geregistreerd 13-03-2006

2195 berichten

Re: Verfkleuren kiezen#07

Psst.. 'k zit ook in ict hoor Dirol

Net daarom dat ik elke muur eerst op de pc inkleur Wink

afbeelding van Kathy

Geregistreerd 11-03-2006

212 berichten

Re: Verfkleuren kiezen#08

zwijg me over staalkaarten ... één goede raad, bij verf die men moet mengen is dit niet mogelijk maar koop je een bestaande pot verf, neem er dan eerst een staaltje van mee om op de muur te zetten!!!

wij hadden een lichtbeige-grijzige kleur gekozen van flamant (beach), toen het op de muren stond hadden we een zalmroze living ... :roll:

afbeelding van Tiele

Geregistreerd 13-03-2006

2195 berichten

Re: Verfkleuren kiezen#09

Kathy wrote:
wij hadden een lichtbeige-grijzige kleur gekozen van flamant (beach), toen het op de muren stond hadden we een zalmroze living ... :roll:

En als je het gekozen kleur er nu naast plaatst ? Een groot verschil ?

Iemand een idee hoe dit kan ?

afbeelding van scurry

Geregistreerd 11-03-2006

690 berichten

Re: Verfkleuren kiezen#0a

Misschien kleurenblind? Blum 3

Pagina's