parket in chinese eik: goed genoeg?

Vloeren
3398 discussies 3398 berichten
afbeelding van teizman

Geregistreerd 16-03-2006

1366 berichten

parket in chinese eik: goed genoeg?

Hoi,

kan er iemand mij wat meer vertellen over deze mysterieuze, chinese eik?

Waar zit het addertje ? Prijs is nl een pak lager (ongeveer de helft van Franse eik)

teizman

10Reacties

afbeelding van rombaft

Geregistreerd 14-06-2006

2263 berichten

Re: parket in chinese eik: goed genoeg?#01

jongens toch, wat het ook moge zijn, begin er niet aan als je wil dat het duurzaam is , in China kennen ze maar 1 ding en dat is goedkoop, veel, brol, troep, massa, ....

halve prijs van franse eik? welke prijs spreken we dan? ik heb men parket, witte franse eik, geen masief maar met toplaag van 5mm (beter tegen uitzetten) 30 euro de vierkante meter betaald.

Die Chinezen plakken op alles een naam wat er maar op trekt, bv die Chineese blauwsteen.

afbeelding van Tiele

Geregistreerd 13-03-2006

2195 berichten

Re: parket in chinese eik: goed genoeg?#0g

Ergens betwijfel ik dat men 50j geleden die eiken een snelgroeimiddel hebben ingespoten...

Chinese eik: 12mm €15/m² http://www.deurendiscount.nl/site/parke ... e_eik.html

Franse eik: 12mm €27/m² http://www.deurendiscount.nl/site/parke ... e_eik.html

'k ben ook wel benieuwd naar het grote verschil. Zou die zoveel zachter zijn?

afbeelding van FatmanBert

Geregistreerd 23-01-2007

7286 berichten

Re: parket in chinese eik: goed genoeg?#02

naar het schijnt zou die meer 'werken' en dus rapper lelijker worden.

Ik heb mijn volmassief parket gekocht aan 34 euro/m2 gekocht. Perfecte kwaliteit. Franse eik schijnt toch het beste te zijn, met kort daarna de amerikaanse. Die chinese eik leek me ook niet zo mooi van structuur. Ik denk dat de 'leefomstandigheden' van die eikenbomen ook belangrijk is.

afbeelding van ALFIrE

Geregistreerd 08-06-2006

1142 berichten

Re: parket in chinese eik: goed genoeg?#03

ik heb ergens gelezen dat de chinese eik eigenlijk geen "eik" is, maar er gewoon goed op lijkt.

beetje zelfde verhaal met blauwsteen > chinese heeft een totaal andere (en minderwaardige) samenstelling.

als alternatief (als het in je smaak vals) en niet duur: rubberwood > zie dbhardwoods.be

afbeelding van Bizzy

Geregistreerd 10-03-2006

1408 berichten

Re: parket in chinese eik: goed genoeg?#04

Chinese eik is in ieder geval anders van uitzicht.

Of de kwaliteit minder is, laat ik in het midden.

Ik heb prijs gekregen voor 22 mm massieve franse eik tand en groef voor 35 euro/m² exclusief BTW.

afbeelding van Christ

Geregistreerd 24-04-2006

97 berichten

Re: parket in chinese eik: goed genoeg?#05

Goeiemorgen,

In mijn vorige job in een houtschaverij gewerkt waar wij parket maakten uit massieve franse eik.

Hadden ooit enkele m² chinese eik binnengekregen om te herschaven... Houthandel had enkele containers laten komen uit China en wat bleek :

- iedere plank van 2m had een verschil gaande van 3 mm tot 7mm verschil in breedte (probeer zo maar eens je parket mooi te leggen!)

- vochtigheidsgraad vh hout varieerde en geen enkele plank had 10à12% vochtigheid (rara wat dat zou geven als je dat legt!)

Maar de eik zag er heel mooi uit.

Conclusie : het uit de verpakking halen, stapelen om bij te drogen, herschaven kostte meer dan de aankoop in China. Dus : hout werd (wordt) zo verkocht ...

Groeten,

Christ

afbeelding van W1

Geregistreerd 15-02-2007

903 berichten

Re: parket in chinese eik: goed genoeg?#06

als je niet het geld hebt voor franse eik, pak dan kastanje hout

meestal ecologischer en veel goedkoper

lijkt veel op eik (iets donkerder) en een klein beetje zachter.

Maar kwaliteit is goed hoor!

afbeelding van teizman

Geregistreerd 16-03-2006

1366 berichten

Re: parket in chinese eik: goed genoeg?#07

bedankt allemaal voor de vele tips!!

Ik denk dat ik er ben hoor: het zal lamelparket worden 20 dik bestaande uit 15mm multiplex en 5mm eiken toplaag.

Planken zijn 16 breed en zien er geweldig uit.

Ik twijfel enkel nog aan de legwijze: deze zou zwevend kunnen liggen om een mousse van 5mm dik. Maar ik zou hem ook kunnen lijmen (maar dit is véél meer werk want dan moet ik oook een ondervloer leggen (osb))

zal zwevend aangenaam zijn voor den boven? Gebruikerservaringen zeer welkom....

teizman

afbeelding van ALFIrE

Geregistreerd 08-06-2006

1142 berichten

Re: parket in chinese eik: goed genoeg?#08

persoonlijk geef ik de voorkeur aan gelijmd met alcohollijm (rectavit 241 bv)

die lijm is elastisch en gelijdsdempend.

je kan tevens verlijmen op chappe of oude tegels (zoals in mijn geval) - moet niet per sé houten ondergrond zijn

afbeelding van teizman

Geregistreerd 16-03-2006

1366 berichten

Re: parket in chinese eik: goed genoeg?#09

Alcohollijm? Je bent wel de eerste die me dat aanraadt hoor. Ik hoor overal dat ik de 2K pu lijm moet nemen omwille van zijn sterkere binding.

(en als het geluidsdempend moet zijn kan ik ook voor de MS-polymeren gaan), maar dat is hier niet zo van tel ant ik leg toch een laag ethaoam.....

teizman

Pagina's