Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?

Wetgeving en Premies
6787 discussies 6787 berichten
afbeelding van giraf

Geregistreerd 11-12-2007

638 berichten

Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?

We hebben bouwgrond gekocht, te betalen aan de verkopers als onze huidige woning verkocht is.

Nu willen we ons huidige woning verkopen en met dit geld onze nieuwbouw financieren.

We willen wel in onze huidige woning blijven wonen totdat de nieuwbouw klaar is.

Verkoopprijs is €300000.

opties dat ik momenteel zie zijn:

-Verkoopprijs van €300000,2 jaar blijven wonen en huurgeld (€400) betalen aan de kopers.

-Verkoopprijs laten zakken naar €290000,2jaar blijven wonen en geen huurgeld betalen aan de kopers.--> minder registratierechten en kleinere lening voor de kopers.

Zijn er nog opties?

10Reacties

afbeelding van jvd30

Geregistreerd 22-10-2007

2359 berichten

Re: Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?#01

- Wie gaat er een huis kopen om pas binnen twee jaar in te wonen?

- Wie gaat er je nu 300k€ betalen om er pas na 2 jaar in te trekken?

- De koper moet ondertussen ook huur betalen aangezien hij niet in zijn huis kan (dus huur + rente)

- Welke zekerheid heeft de koper over de staat waarin jullie het achterlaten (op 2 jaar kan er veel verslijten)

- Ik ben zelfs niet zeker dat de koper een hypothecaire lening kan afsluiten voor een woning die hij verhuurt.

- Je gaat je koperspubliek erg verkleinen door deze voorwaarde wat mogelijks een invloed heeft op je prijs.

afbeelding van I-bouwdame

Geregistreerd 12-01-2011

215 berichten

Re: Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?#02

Ik vraag me af of je zo'n kopers gaat vinden. 2 jaar is echt wel lang om te 'wachten' alvorens je mag verhuizen. Enkele vrienden moesten een jaar wachten op hun huis en dat is al vrij lang (die mensen zijn meestal al een tijdje op zoek naar een huis en willen ook 'vooruit' met hun leven).

Als jullie je geld onmiddellijk willen om te investeren, moeten jullie de koop ook meteen laten doorgaan. Jullie zijn dan twee jaar 'huurder' in je eigen huis. Als je amper €400/maand gaat betalen als huurgeld, denk ik dat dit een dure affaire wordt voor de kopers. Voor dat geld kunnen ze waarschijnlijk hun eigen huur niet eens betalen (allé, in mijn regio vind je daar geen appartementje voor) en ze hebben er nog een lening bovenop (voor een huis waar ze nog niet in kunnen).

Hou er rekening mee dat dit zeker kopers gaat tegenhouden om jullie huis te kopen, waardoor je misschien ook niet de gewenste prijs kan vasthouden.

Sowieso moet je goed nadenken hoe je het concreet wil regelen. Wat als er in die twee jaar bijvoorbeeld "grote kosten" komen aan het huis? Bijvoorbeeld: een lek in het dak, de cv gaat stuk, ... Voor wie zijn die kosten?

Is het geen optie om nog een jaar te wachten met de verkoop van jullie woning, tot de ruwbouw bijvoorbeeld al wat gevorderd is zodat je min of meer kan uittellen tegen wanneer jullie in jullie huis zouden zitten. Op dat moment is het voor de kopers ook al interessanter (één jaar wachten ipv twee jaar wachten). Misschien met een overbruggingskrediet of zo?

afbeelding van RobH

Geregistreerd 04-03-2010

756 berichten

Re: Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?#03

Hallo Giraf,

Optie 2 zal niet (meer) pakken. Wanneer de fiscus merkt dat je een woning verkoopt en vervolgens hier kostenloos gaat in blijven wonen voor een bepaalde periode dan is dit voor hen belastingsontwijking/duiking (ik weet niet exact wat het is).

De kopers moeten dan alsnog 10% betalen op een geschatte maandelijkse huurprijs (bepaald door de fiscus).

De notarissen in het land kunnen je daar het fijne nog over vertellen.

En je andere optie, serieus? Een zo lage huurprijs voor een verkoopwaarde van 300k zonder kosten? Dat gaat niemand doen. Bovendien is de periode (2 jaar ook veel te lang voor velen of iemand koopt het effectief om te blijven verhuren).

Stel zelfs dat ik als koper niks moet lenen bij de bank. 300.000 + registratierechten = €330.000.

Een internetspaarrekening (risico 0) brengt ongeveer 2% op en de kosten hierop zijn 0 (geen KI, verzekering enz.)

330.000 x 2% = €6.600 per jaar intrest.

opbrengst verhuren aan €400 = €4800 (min KI, onderhoudskost, verzekering)

Dus dat gaat ook niemand doen.

Je gaat eerder iemand vinden die je er tijdelijk (max 10 maanden) er nog laat inzitten tegen een zeer hoge huur. Want het voordeel voor jou is dat je geen overbruggingskrediet nodig hebt. Dus reken eerder de helft tot het dubbel extra tov de effectieve huur.

Veel succes

afbeelding van RobH

Geregistreerd 04-03-2010

756 berichten

Re: Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?#04

ps: De fiscus gaat na of je domiciel wijzigt na de verkoop van het huis.

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?#05

Optie 3: je verkoopt je woning en je huurt tijdelijk

Optie 4: je verkoopt je woning pas als nieuwbouw af is, je financiert nieuwbouwproject via overbruggingskrediet.

afbeelding van giraf

Geregistreerd 11-12-2007

638 berichten

Re: Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?#06

Ik wil iedereen al bedanken voor jullie inbreng.

Over wie wat betaald na de verkoop is simpel, wij worden huurder, de koper wordt eigenaar-->kosten aan verwarming enz zijn voor de koper.

Voor wie zich afvraagt waar vind je zo een koper? Er zijn ook mensen die zich een 2de woonst zoeken die ze kunnen verhuren.

Voor uit te klaren: we hebben al een koper. Nu onderhandelen we over de opties die er mogelijk zijn.

Over de goede antwoorden:

Optie1: 2 jaar blijven wonen en huurgeld (€400) betalen aan de kopers.

Optie2: Verkoopprijs laten zakken naar €290000,2jaar blijven wonen en geen huurgeld betalen aan de kopers.--> minder registratierechten en kleinere lening voor de kopers.

Optie 3: je verkoopt je woning en je huurt tijdelijk (2 x verhuizen... misschien)

Optie 4: je verkoopt je woning pas als nieuwbouw af is, je financiert nieuwbouwproject via overbruggingskrediet.

laat maar komen jullie inbreng

afbeelding van jvd30

Geregistreerd 22-10-2007

2359 berichten

Re: Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?#07

Enkel optie 4 is volgens mij een optie als je problemen met de fiscus wil vermijden en je je koper niet wil kwijtgeraken. Dit is ook wat 95% van de mensen doen.

Andere opties zouden nog kunnen zijn (afhankelijk van de situatie): Bij ouders intrekken, tijdelijk in caravan op werf wonen of zeer vroeg in je woning trekken en tijdelijk in winddichtwoning leven.

Of combinatie van de verschillende opties: Wachten tot ruwbouwbegonnen is, dan huis verkopen, nog enkele maanden huren van koper en zo snel mogelijk in je huis trekken

afbeelding van MyriamC

Geregistreerd 06-07-2007

12349 berichten

Re: Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?#08

Toen wij onze woning gekocht hebben, zijn de vorige eigenaars daar nog een jaar in blijven wonen. Zij betaalden ons wel een redelijke huurprijs (meer dan dat wij moesten afbetalen voor onze lening). Dus zo gek is dat helemaal niet, al is twee jaar natuurlijk wel lang. En 400 euro huur voor een woning waarvoor je 300.000 euro vraagt is wel heel minnetjes (zachtjes uitgedrukt)!

Bij de ouders inwonen zou voor mij nooit een optie zijn, niet als ouder en niet als inwonend kind. Ik zie het nu bij mijn vriendin. Haar zoon, schoondochter en twee kindjes wonen tijdelijk bij haar in. Ze heeft ruimte genoeg, maar geen van beide partijen heeft nog een eigen privé leven. Nooit, echt nooit, zou ik daaraan beginnen!

*Zelfkennis is het begin van alle wijsheid en het einde van de meeste illusies*

afbeelding van I-bouwdame

Geregistreerd 12-01-2011

215 berichten

Re: Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?#09

giraf;1807035 wrote:

Over wie wat betaald na de verkoop is simpel, wij worden huurder, de koper wordt eigenaar-->kosten aan verwarming enz zijn voor de koper.

Zorg toch maar voor goede afspraken, want wat nu "simpel" is, is dat misschien neit meer als het zo ver is.

Belangrijk detail: als je gaat "huren" van de nieuwe eigenaar, val je onder de huurwetgeving.

Misschien ook wel belangrijk: wat als je bouw vertraging oploopt? Eén maand uitstellen kan misschien nog, maar wat als je plots enkele maanden extra nodig hebt voor de bouw?

Als je gaat huren, zou ik sowieso een eerlijke huurprijs afspreken, dat zorgt sowieso voor minder wrevel op termijn.

afbeelding van frederik78

Geregistreerd 08-11-2011

214 berichten

Re: Huis verkopen en blijven wonen, welke opties bestaan er?#0a

Wij hebben op aanraden van de notaris met de kopers afgesproken om een bezettingsvergoeding te betalen. Het bedrag en de maximum termijn (bij ons 4 maanden) staat dan in te notariele acte. De details ken ik eerlijk gezegd niet, maar we hebben dus geen huurovereenkomst.

Pagina's