Schadegeval - verzekering

Wetgeving en Premies
6784 discussies 6784 berichten
afbeelding van Sprobach

Geregistreerd 20-11-2006

413 berichten

Schadegeval - verzekering

Na drie jaar intensief verbouwen ben ik net helemaal klaar, starten mijn buren, ... en jah, het was gebeurd, een steen eruit op men afgewerkte zolder (geschilderde muren) en een bult op de slaapkamer in men behangpapier.

Heb momenteel offertes opgevraagd maar hoe ver kan ik gaan in deze offerte. K

Voor de zolder, kan ik enkel de muur laten schilderen met de schade of kan ik de twee muren laten schilderen (kan de bestaande verf niet meer krijgen)?

Voor de slaapkamer hebben drie muren hetzelfde behang, een muur een ander behang. Schade is op het behang van de 3 muren. Kan ik enkel de ene muur inbrengen voor nieuw papier of de drie met hetzelfde? Of zal de verzekering zeggen: je kan (lijkt me onmogelijk) de bestaande panden behang mooi verwijderen en enkel het beschadigde deel vervangen, ...

Graag jullie mening, ...

4Reacties

afbeelding van tjay

Geregistreerd 21-06-2011

6674 berichten

Re: Schadegeval - verzekering#01

Je kan in je verzekeringsdossier aanvragen om telkens het "goed" af te werken (twee muren schilderen, muur herbehangen). Normaal kan een makelaar tot een zeker budget (pakweg 1500 euro ofzo, zal van verzekeraar & statuut kantoor afhangen) zelf goedkeuren, zodat je enkel je lokale makelaar moet overtuigd krijgen om mee te stappen in het "graag alles esthetisch correct oplossen" verhaal.

Als je kosten dus hoger liggen dan de beslissingsbevoegdheid van je eigen makelaar, moet het dossier naar de dienst schadegevallen op het hoofdkantoor. Daar zal eerder de interpretatie van het verzekeringscontract spelen; je zal moeten opzoeken wat er exact verzekerd is in je .. brandverzekering (?). Typisch dekt dat enkel de schade zelf natuurlijk, men gaat niet uw hele oprit herbeklinkeren omdat er twee klinkers kapotgegaan zijn omdat uw buurman bv. een pan naar beneden laat donderen...

afbeelding van HandyMan

Geregistreerd 27-05-2009

867 berichten

Re: Schadegeval - verzekering#02

Herstellen zoals het oorspronkelijk was.

Als het nieuw geschilderde/behangen muren zijn zal er weinig discussie zijn.

Het feit dat de verf nietmeer bestaat en je meer zou moeten verven kan een discussiepunt worden omdat je toch verf zeer sterk kan benaderen met een kleurenpalet?

afbeelding van Gillio

Geregistreerd 27-06-2011

78 berichten

Re: Schadegeval - verzekering#03

tjay;1771887 wrote:
Je kan in je verzekeringsdossier aanvragen om telkens het "goed" af te werken (twee muren schilderen, muur herbehangen). Normaal kan een makelaar tot een zeker budget (pakweg 1500 euro ofzo, zal van verzekeraar & statuut kantoor afhangen) zelf goedkeuren, zodat je enkel je lokale makelaar moet overtuigd krijgen om mee te stappen in het "graag alles esthetisch correct oplossen" verhaal.

Als je kosten dus hoger liggen dan de beslissingsbevoegdheid van je eigen makelaar, moet het dossier naar de dienst schadegevallen op het hoofdkantoor. Daar zal eerder de interpretatie van het verzekeringscontract spelen; je zal moeten opzoeken wat er exact verzekerd is in je .. brandverzekering (?). Typisch dekt dat enkel de schade zelf natuurlijk, men gaat niet uw hele oprit herbeklinkeren omdat er twee klinkers kapotgegaan zijn omdat uw buurman bv. een pan naar beneden laat donderen...

De makelaar zal dit schadegeval zelf niet kunnen regelen aangezien er een derde is bij betrokken. Gewoon gedetailleerd en becijferde bestekken opvragen en overmaken aan uw makelaar en zij zullen dan wel voor een tegensprelijke expertise zorgen.

afbeelding van Gillio

Geregistreerd 27-06-2011

78 berichten

Re: Schadegeval - verzekering#04

tjay;1771887 wrote:

De makelaar zal dit schadegeval zelf niet kunnen regelen aangezien er een derde is bij betrokken. Gewoon gedetailleerd en becijferde bestekken opvragen en overmaken aan uw makelaar en zij zullen dan wel voor een tegensprelijke expertise zorgen.