BTW-aangifte

Wetgeving en Premies
6784 discussies 6784 berichten
afbeelding van naish

Geregistreerd 07-02-2007

1833 berichten

BTW-aangifte

Hallo,

Zoals een groot aantal hier hebben wij eind januari onze KI gekregen... Nu is de volgende stap de BTW-aangifte en ik heb hier al de meeste topics bekeken.

Veel mensen spreken van een map gemaakt te hebben en zo, met een excel bestand en zo... Ik ben dat ook van plan en vroeg me af of er iemand even zijn voorbeeld kan plaatsen als basis...

Greetz

10Reacties

afbeelding van naish

Geregistreerd 07-02-2007

1833 berichten

Re: BTW-aangifte#01

Niemand die een voorbeeldje van zijn btw-aangifte kan posten???

afbeelding van veerle//

Geregistreerd 04-08-2006

254 berichten

Re: BTW-aangifte#02

Ik ben ook wel geïnteresseerd.

Heeft er niemand het zogenaamde formulier Nr. 106³ (Aangifte voorgeschreven door artikel 64 § 4, van het BTW-Wetboek) zodanig opgemaakt dat het met de computer kan ingevuld worden ?

De eigenaar van een gebouw waarvoor deze bepaling geldt, is verplicht de plans en bestekken van dat gebouw, alsmede de facturen betreffende de bouw ervan, te bewaren gedurende vijf jaar vanaf de datum van de betekening van het kadastrale inkomen, en ze ter inzage voor te leggen op ieder verzoek van de ambtenaren die belast zijn met de controle op de heffing van de belasting over de toegevoegde waarde. Wanneer die voorlegging ter inzage niet plaatsvindt, wordt de belasting, behoudens tegenbewijs, geacht niet te zijn voldaan voor de dienstverrichtingen waarvoor geen facturen worden voorgelegd.

De eigenaar moet daarenboven, uiterlijk binnen drie maand vanaf de datum van de betekening van het kadastrale inkomen, bij de ambtenaar aangewezen door de Minister van Financiën een aangifte indienen die een omstandige opgave bevat van de voor het bouwen ontvangen facturen waarop de belasting over de toegevoegde waarde in rekening werd gebracht.

afbeelding van kadehke

Geregistreerd 13-03-2008

6 berichten

Re: BTW-aangifte#03

Wij hebben gebouwen met sleutel-op-de-deur.

wij hebben nooit aangifte papieren gehad voor de bouw van ons huis, doet de aannemer dat zelf dan?

en wat als het niet gebeurd is?

afbeelding van ron

Geregistreerd 20-04-2006

787 berichten

Re: BTW-aangifte#04

Ik denk niet dat de SOD-firma dat doet. Dit is een verplichting voor de bouwer! Heb je al je Kadastraal Inkomen meegedeeld gekregen? Want normaliter moet je binnen de 3 maanden na de vaststelling van je KI een BTW-aangifte indienen. Wat de eventuele boete is weet ik zo niet van buiten.

Nu, de vaststelling van je KI kan een tijdje duren, soms 1 tot 2 jaar nadat je huis af is (hoelang is het geleden dat je gebouwd hebt?).

afbeelding van kadehke

Geregistreerd 13-03-2008

6 berichten

Re: BTW-aangifte#05

ron wrote:
Ik denk niet dat de SOD-firma dat doet. Dit is een verplichting voor de bouwer! Heb je al je Kadastraal Inkomen meegedeeld gekregen? Want normaliter moet je binnen de 3 maanden na de vaststelling van je KI een BTW-aangifte indienen. Wat de eventuele boete is weet ik zo niet van buiten.

Nu, de vaststelling van je KI kan een tijdje duren, soms 1 tot 2 jaar nadat je huis af is (hoelang is het geleden dat je gebouwd hebt?).

KI heb ik aangevraagd toen we er iets meer dan een jaar woonde, omdat ik het nodig had voor de belastingsbrief. Dat heb ik dus gekregen.

Een BTW aangifte zal er dan nooit gebeurd zijn vrees ik .... we wonen er intussen 5 jaar, en het huis staat er dus idem aantal jaren ... :oops:

afbeelding van Bizzy

Geregistreerd 10-03-2006

1408 berichten

Re: BTW-aangifte#06

kadehke wrote:

KI heb ik aangevraagd toen we er iets meer dan een jaar woonde, omdat ik het nodig had voor de belastingsbrief. Dat heb ik dus gekregen.

Een BTW aangifte zal er dan nooit gebeurd zijn vrees ik .... we wonen er intussen 5 jaar, en het huis staat er dus idem aantal jaren ... :oops:

Even enkele zaken op een rijtje

Kadaster:

Bij nieuwbouw moet je binnen de dertig dagen nadat je in je woning intrekt, het kadaster hiervan informeren.

Dit doe je met behulp van de formulieren die je samen met je bouwaanvraag hebt teruggekregen (zit meestal mee in het pakketje)

Een hele tijd daarna (bij ons iets minder dan een jaar) krijg je aangetekend je KI betekend.

BTW

Vanaf de datum van betekening van je KI (zie brief) heb je drie maanden tijd op je aangifte 106 op te stellen. Dit moet je op eigen initiatief doen, ze zullen je hier niet om vragen.

Nadat je je hele pakket hebt binnengebracht, kan het rustig nog meer dan een jaar duren alvorens je hier iets van hoort.

Even terzijde:

Wij hebben op de bladzijden van vakken II, III en IV van de aangifte 106 gewoon gezet "zie detail" en dan alles los bijgevoegd in Excel-vorm. Wel rekening houdend met de schikking van hun bladen, dus zodanig dat er minstens hun kolommen allemaal opstaan, en ook in de volgorde van het formulier.

Bij het afgeven van mijn dossier heb ik gevraagd of dit voor OK was voor hen, en ze zeiden van wel. Zolang alles er maar duidelijk en overzichtelijk bij zit, zullen ze hier weinig problemen rond maken.

afbeelding van thieu'ke

Geregistreerd 15-03-2006

2430 berichten

Re: BTW-aangifte#07

Werkwijze van kadaster en BTW is blijkbaar niet overal hetzelfde?

Bizzy wrote:

Even enkele zaken op een rijtje

Kadaster:

Bij nieuwbouw moet je binnen de dertig dagen nadat je in je woning intrekt, het kadaster hiervan informeren.

Hier stond anders dat die termijn 14 dagen is. Maar als je dit zou vergeten komen ze zelf wel af. Mijn aangifte waren ze "kwijt" en een half jaar nadat ik de aangifte had gedaan kreeg ik een schrijven van hun, ik moest mijn aangifte nog doen.. :? Even gebeld en ineens vonden ze mijn aangifte terug.. Smile

BTW

Vanaf de datum van betekening van je KI (zie brief) heb je drie maanden tijd op je aangifte 106 op te stellen. Dit moet je op eigen initiatief doen, ze zullen je hier niet om vragen.

Hier kreeg ik van de BTW zelf een schrijven met dat formulier om in te vullen. Had zelf gebeld, maar de papieren waren al onderweg.

Nadat je je hele pakket hebt binnengebracht, kan het rustig nog meer dan een jaar duren alvorens je hier iets van hoort.

Yep, BTW aangifte in mei 2007 gedaan en tot op heden niets meer gehoord.. :evil: Ze mogen wel doordoen, wil aan de afwerking beginnen

Even terzijde:

Wij hebben op de bladzijden van vakken II, III en IV van de aangifte 106 gewoon gezet "zie detail" en dan alles los bijgevoegd in Excel-vorm.

Daar heb ik me niet mee bezig gehouden, als zij zo onnozel zijn om formulieren te gebruiken waar je met moeite alles op kan krijgen, mogen ze zelf de moeite doen om mijn minigeschriften te ontcijferen...

afbeelding van kadehke

Geregistreerd 13-03-2008

6 berichten

Re: BTW-aangifte#08

Bizzy wrote:
kadehke wrote:

BTW

dus de papieren voor btw aangifte moest ik zelf aanvragen ... niet gebeurd dus. Wel vreemd dat er in die 5 jaar nog niemand liet weten dat ze niets ontvangen hebben.

Betreft het KI: heb ik geen pakketje van ontvangen van SOD firma, heb ik zelf voor gebeld omdat ik het KI moest invullen in mijn personenbelastingsbrief. Toen zei die mens dat dat eigenlijk wel laat was, maar dat hij dat in orde ging brengen.

Nadien hebben we een brief gekregen met het vastgestelde KI. Onlangs hebben we nog een formulier ontvangen, omdat ze de garage mee vergeten te rekenen waren... (wij hadden ze wel opgegeven nochthans).

'k weet dat je voor BTW aangifte 5 jaar uw papieren moet bijhouden. Wat gebeurt er als ik niets aangegeven heb? Moet ik slapende honden wakker maken?

afbeelding van stephke

Geregistreerd 10-03-2008

23 berichten

Re: BTW-aangifte#09

Vraagje; is die BTW-aangifte ook voor verbouwingen? Bijbouwen van de keuken (zo'n 20 vierkante meter)?

Bijna alle werkzaamheden worden door ons zelf uitgevoerd.

afbeelding van Spike01

Geregistreerd 27-03-2008

3 berichten

Re: BTW-aangifte#0a

Pfff, de moed zakt me al in de schoenen als ik dit allemaal lees...

Wij gaan zelf in april beginnen met de renovatie van een woning. Eigenlijk zou je het een nieuwbouw kunnen noemen, want van de oorspronkelijke woning zal enkel de voorgevel over blijven.

Ik heb op het internet teruggevonden dat ook voor renovatie de BTW soms moet aangegeven worden en dat je dan de nodige formulieren bij de bouwvergunning zou bijkrijgen.

Wij zijn ook van plan alles zelf te doen (mijn vriend werkt in de bouw) en kennen heel veel mensen die in de bouw werken en graag komen helpen. Hoe kunnen we dit het best aanpakken, want alleen familie van de eerste graad wordt aanvaard als hulp denk ik?

Pagina's