hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt

Wetgeving en Premies
6788 discussies 6788 berichten
afbeelding van Nick*

Geregistreerd 07-02-2007

80 berichten

hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt

Hoeveel boete moet je betalen als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt? Ik heb het hierbij niet over nieuwbouw.

Niet dat we dit van plan zijn, ik wil dit gewoon weten uit intresse.

10Reacties

afbeelding van KellyH

Geregistreerd 04-03-2007

106 berichten

Re: hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt#01

Heb je je huis aangekocht met toepassing van art. 53,2 (bescheiden woning) en art. 46bis (abattement) van het wetboek der registratie?

Zo ja, moet je aanvullende rechten en een boete betalen indien je niet aan de volgende voorwaarden voldoet:

art. 53,2: binnen de 3 jaar na datum van de akte moet je ingeschreven zijn op het adres van de woning. Vanaf de datum van inschrijving moet je er ook 3 jaar ingeschreven blijven.

Indien je niet voldoet aan die voorwaarden: de aanvullende registratierechten betalen (indien gelegen in Vlaams Gewest 5%) + een boete gelijk aan 1/3 van de aanvullende registratierechten

art. 46bis: binnen de 2 jaar na datum van de registratie van de akte moet je je hoofdverblijfplaats hebben op het adres van de aangekochte woning en je moet er "voldoende lang" blijven wonen.

Indien je niet voldoet: de registratierechten betalen zijnde het bedrag van het abattement (vroeger 12.500/nu 15.000) à 10% + een boete gelijk aan de helft van de bijkomende registratierechten

P.S. Als je je woning verkoopt en de akte verkoop wordt verleden binnen de 2 jaar na datum van de akte aankoop van de woning (strikte termijn), kan je teruggave vragen van registratierechten ten belope van 3/5 van de betaalde registratierechten bij de aankoop (indien in Vlaams Gewest gelegen).

Je notaris zal je hierover wel inlichten.

doei!

afbeelding van Nick*

Geregistreerd 07-02-2007

80 berichten

Re: hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt#02

amai da is ook wel genoeg dat je moet betalen.

Bedankt voor het antwoord!

afbeelding van piraat

Geregistreerd 17-10-2007

86 berichten

Re: hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt#03

Kan iemand me dan eens uitleggen hoe het komt dat wij GEEN boete betaald hebben, ook als zijn we geen 3 jaar in ons huis ingeschreven geweest en hebben we het geen 3 jaar in ons bezit gehad?

Hoe werkt de bovenstaande uitleg dan in met de meeneembaarheid van de registratierechten? Ik moet toch nog eens contact opnemen met de notaris want die heeft tegen mij niets gezegd.

Mvg.

G.

afbeelding van Nick*

Geregistreerd 07-02-2007

80 berichten

Re: hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt#04

misschien krijg je er nog iets van te horen?

Hoelang is het geleden dat je je huis hebt verkocht?

afbeelding van KellyH

Geregistreerd 04-03-2007

106 berichten

Re: hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt#05

piraat wrote:
Kan iemand me dan eens uitleggen hoe het komt dat wij GEEN boete betaald hebben, ook als zijn we geen 3 jaar in ons huis ingeschreven geweest en hebben we het geen 3 jaar in ons bezit gehad?

Hoe werkt de bovenstaande uitleg dan in met de meeneembaarheid van de registratierechten? Ik moet toch nog eens contact opnemen met de notaris want die heeft tegen mij niets gezegd.

Mvg.

G.

Bij aankoop bescheiden woning heeft een registratiekantoor 10 jaar de tijd vanaf datum akte om in te vorderen. Voor het abattement is dat 15 jaar vanaf datum registratie. Controle komt er, dus roep niet te hard ...

Voor meeneembaarheid is er dezelfde controle ivm bewoning (moet binnen 2 jaar na datum registratie voor woning, 5 jaar voor nieuwbouw)

afbeelding van piraat

Geregistreerd 17-10-2007

86 berichten

Re: hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt#06

Bijna 2 jaar. Enige dat we gehad hebben is de meeneembaarheid van registratierechten, wat ons vooral goed uitkwam, aangezien de registratierechten van je nieuwe pand vermindert worden met hetgeen je voor het vorige betaald hebt.

http://www.livios.be/nl/_immo/_guid/_part/792.asp

Ik snap dus niet goed hoe die twee regimes met elkaar in verhouding staan.

afbeelding van MR

Geregistreerd 08-05-2006

3571 berichten

Re: hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt#07

@kellyH,

Ik snap het niet goed: in het eerste artikel zeggen ze dat je drie jaar na het verlijden van de akte er moet wonen en het tweede na 2 jaar?

Ik zal het waarschijnlijk niet goed lezen maar wat is het nu?

afbeelding van Nick*

Geregistreerd 07-02-2007

80 berichten

Re: hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt#08

Als ik het goed begrijp dan moet je als je in het eerste jaar je huis verkoopt meer betalen dan in het tweede en derde jaar.

1e jaar: heel hoge boete

2e jaar: hoge boete

3e jaar: lichte boete

afbeelding van KellyH

Geregistreerd 04-03-2007

106 berichten

Re: hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt#09

piraat wrote:
Bijna 2 jaar. Enige dat we gehad hebben is de meeneembaarheid van registratierechten, wat ons vooral goed uitkwam, aangezien de registratierechten van je nieuwe pand vermindert worden met hetgeen je voor het vorige betaald hebt.

http://www.livios.be/nl/_immo/_guid/_part/792.asp

Ik snap dus niet goed hoe die twee regimes met elkaar in verhouding staan.

Je kiest OFWEL voor meeneembaarheid OFWEL voor abattement. Deze 2 kan je onmogelijk combineren. Als meeneembaarheid méér opbrengt, kies je daar vanzelfsprekend voor! Als je niet voldoet aan de bewoningsvoorwaarde voor de meeneembaarheid (lees achteraan je akte van aankoop) zal je later (op het moment dat het registratiekantoor de controle doet) een betalingsbericht in de bus krijgen (aanvullende rechten + wettelijke intrest à 7% op aanvullende rechten).

Misschien heb je bij de verkoop van de woning de aanvullende rechten reeds betaald door compensatie met de terug te vorderen rechten wegens verkoop binnen de 2 jaar?

Meer info bij uw notaris.

afbeelding van piraat

Geregistreerd 17-10-2007

86 berichten

Re: hoeveel boete als je je huis binnen de 3 jaar terug verkoopt#0a

Dat je abattement en meeneembaarheid niet kan combineren weet ik! Kun je op iedere site lezen.

Ik bedoelde dat ik niet begreep hoe enerzijds meeneembaarheid en anderzijds boete met elkaar in verhouding staan.

Pagina's