factuur

Wetgeving en Premies
6787 discussies 6787 berichten
afbeelding van Refke

Geregistreerd 28-03-2006

58 berichten

factuur

Klein vraagje:

de werken zijn uitgevoerd en dan... hoe lang mag het duren voor de factuur toekomt... ok, ik blijf zwijgen maar ondertussen is het reeds 3 maanden en nog niets ontvangen maar de werken zijn uitgevoerd en goed ook... relatief veel geld uitgespaard momenteel...

Alvast bedankt

10Reacties

afbeelding van justus01

Geregistreerd 29-03-2007

1344 berichten

Re: factuur#01

Ik dacht dat de aannemer 10 jaar den tijd heeft .....

afbeelding van justus01

Geregistreerd 29-03-2007

1344 berichten

Re: factuur#02

http://www.sdi.be/PDF_NL/NL_09_2005_PDF ... _09_05.pdf

en hier iets anders .....

10 jaar is de verjaring denk ik.

Swat, ik weet het dus niet, had beter gezwegen :oops:

afbeelding van m pieter

Geregistreerd 27-09-2006

12006 berichten

Re: factuur#03

Refke wrote:
Klein vraagje:

de werken zijn uitgevoerd en dan... hoe lang mag het duren voor de factuur toekomt... ok, ik blijf zwijgen maar ondertussen is het reeds 3 maanden en nog niets ontvangen maar de werken zijn uitgevoerd en goed ook... relatief veel geld uitgespaard momenteel...

Alvast bedankt

Ik vermoed 30 jaar (verjaring). Als jij goed werk geleverd hebt, maar door omstandigheden vergeet je even geld te vragen, dan zou je toch ook graag het geld zien waarop je wel degelijk recht hebt?

afbeelding van Icecoldkillahh

Geregistreerd 17-07-2006

8283 berichten

Re: factuur#04

ik zou de factuur zelfs gaan vragen... Wat als je je btw aangifte moet doen en blijkt dat je huis rechtstaat, maar je hebt nooit een factuur gehad van de aannemer?

afbeelding van naish

Geregistreerd 07-02-2007

1833 berichten

Re: factuur#05

Daarvoor zou ik hem niet gaan vragen...

In je btw-aangifte geef je gewoon aan dat je voor die post nog geen factuur ontvangen hebt. Ik ga voor mijn btw-aangifte ook niet alle facturen hebben, want nog niet alles zal gedaan zijn tegen dan vermoed ik...

afbeelding van roberto

Geregistreerd 07-11-2006

891 berichten

Re: factuur#06

opmaak factuur :

waar halen jullie termijnen van 10, zelfs 30 jaar vandaan ?

afbeelding van jansenius

Geregistreerd 21-03-2006

5333 berichten

Re: factuur#07

Opletten, niet beginnen mixen.

Er is de termijn voor het opmaken en er is de termijn voor verjaring van de opgemaakte factuur.

Opmaken en versturen.

Uit de link van justus01 maak ik op dat dat moet

Quote:
ten laatste op de 5de werkdag van de maand die volgt op de levering van het goed of het verrichten van de dienst die aan de oorsprong ligt van de opeisbaarheid van de BTW.

Wil dat dan zeggen dat een later opgestelde factuur niet meer opeisbaar is ? (reden van de vraag van TS, denk ik Dirol ).

Dat weet ik niet, maar die regel hierboven is ingegeven door de BTW wetgeving.... contractrecht enzo zal nog wel iets anders zijn zeker...

Verjaring.

Zoek nog eens onder die goeie ouwe sticky "handige links".

Ja, ook jij m pieter... met je 30 jaar... Wink

Topic over verjaring van schulden.

Maximaal 10 jaar igv aannemingen.

Met randvoorwaarden enz....

afbeelding van roberto

Geregistreerd 07-11-2006

891 berichten

Re: factuur#08

Voor de geïnteresseerden :

Tijdstip uitreiking facturen (zeer summier samengevat) :

-'In beginsel' wordt de factuur opgemaakt de dag van de prestatie of dienstverlening. In de praktijk wordt de factuur nadien verzonden 'binnen een redelijke termijn'. Voordien kan ook in een aantal omstandigheden.

-Het begrip 'redelijke termijn' is wettelijk niet ingevuld. Als het er op aankomt zal een rechter dit moeten beoordelen.

-BTW-reglementering bepaalt de uitreiking van de factuur op het ogenblik dat de belasting verschuldigd is, dit is bij de levering van goederen en diensten, en uiterlijk de 5° werkdag na de maand waarin de BTW verschuldigd is. Bij niet naleving van deze factureringsplicht zijn er sancties voorzien (zoals administratieve boetes, strafrechtelijke sancties). We zitten dan stilaan in het domein van fiscale fraude...(en mede-aansprakelijkheid van de klanten...!).

-De fiscale onregelmatigheid is (meestal) geen reden om de 'bewijskracht' van de factuur aan te tasten, maar er zijn natuurlijk ook rechters die daar anders over denken. Een 'laattijdige' factuur wordt gemakkelijker als verdacht bekeken.

-Inzake woningbouw bepaalt de 'Wet Breyne' dat gedeeltelijke betalingen niet hoger mogen zijn dan de prijs van de uitgevoerde werken. De aannemers die hun facturen 'te vroeg' opsturen, plegen dus eigenlijk een inbreuk op deze bepaling. (Komt deze taktiek u ook bekend voor ?)

Enkele verjaringstermijnen :

zakelijke rechtsvorderingen 30 jaar

persoonlijke rechtsvorderingen 10 jaar

schadevergoeding 5 jaar, 20 jaar

hotelrekeningen en loon arbeiders 6 maand

loon gerechtsdeurwaarders, koopwaren, kostschoolgeld, dienstboden 1 jaar

huurprijsaanpassing 1 jaar

ereloon advocaat en deskundigen 5 jaar

geneeskundige verstrekkingen 2 jaar

uitkeringen levensonderhoud, huishuur, interesten van leningen 5 jaar

verloren of gestolen roerende goederen 3 jaar

afbeelding van Anonymous
Anonymous (niet gecontroleerd)

Geregistreerd 01-01-1970

16717 berichten

Re: factuur#09

ik zou zobiezo eens naar die man bellen om te vragen of hij nog betaald wil worden.

tegenwoordig is het moeilijk om een goede stielman te vinden, dus als ie dan goed, mooi werk afleverd, is het vind ik niet zo gek om even naar die persoon te bellen en te vragen achter de factuur, tenzij ie misschien aan liefdadigheid doet ;)

Wie weet is de post gewoon de factuur kwijt gespeeld, en zit je binnenkort met een deurwaarder op je dak, omdat die man denkt dat jij niet wil betalen, dus 'k zou hem eens ff bellen en nahoren.

afbeelding van UmbrokenTM

Geregistreerd 19-06-2007

105 berichten

Re: factuur#0a

Ik zou zeker niet bellen naar die man ofzo, zeker niet. Slapende honden moet men stil houden.

Ik denk dat men facturen kan opmaken tot de voorlopige oplevering. Dan kunnen er geen facturen gemaakt worden, enkel meerwerken die nadien besteld worden.

Zo werkt het toch in een concept tussen hoofdaannemer en promotor.

Pagina's