Ventilatie goedkoop systeem D

Energie
5761 discussies 5761 berichten
afbeelding van zonderwaarde

Geregistreerd 25-08-2008

140 berichten

Ventilatie goedkoop systeem D

Graag had ik jullie mening gevraagd over volgend systeem D dat ik in onze woning zou willen installeren (grondige verbouwing met stuk uitbreiding)). Ik heb al heel wat gelezen én gepiekerd :cry: als het gaat over ventilatie. Vooral het moeilijk onderhouden van buizen bij systeem D baart me zorgen. Daarom gezocht naar een zo eenvoudig en goedkoop mogelijk systeem om toch nog te voldoen aan EPB-norm én met de mogelijkheid om makkelijk buizen te demonteren/onderhouden indien nodig.

Zo ben ik terecht gekomen bij de HR200XL van Ventilair:

http://www.ventilair.be/NL/professional/ventilatoren/huishoudelijke_ventilatoren/hr200xl_hr300xl-1-8-352#downloads en

http://www.dealec.co.uk/acatalog/pdf/ventaxia/venthr200xlintegra.pdf

Prijs toestel: €853 (+ buizen, roosters en driestandenschakelaar: schat zo'n €300 extra).

We zouden dit toestel willen gebruiken voor toevoer van 150m3 in speelruimte en 75m3 afvoer in keuken + 75m3 afvoer in wasplaats. De wasplaats is niet verplicht voor EPB maar het lijkt me interessant om in evenwicht te zijn met toevoer: 2x75=150). Boete indien geen ventilatie in keuken-speelruimte-eetplaats-zithoek: 1200 euro.

Hierbij een plannetje van de woning met schets van het te plaatsen systeem.

http://img688.imageshack.us/img688/4961/ventilatiewoning.png

(Terzijde: de slaapkamers moeten we ook voorzien van toevoer door vernieuwde ramen: zou ik doen met galvanize-buizen die via zolder naar slaapkamers leiden, telkens slechts via een 2-tal meter buis die op 'natuurlijke wijze' ventileren, anders 694 euro boete :().

Daarnaast ook enkele vragen:

- Toevoer- en afvoermond (door buitenmuur) kunnen max. 1,5 meter uit elkaar geplaatst worden wegens andere leidingen e.d. die in de weg zitten in wasplaats + afvoer CV-ketel (volledig linksboven in 'wasplaats' op plan in bijlage). Is dit een probleem voor EPB ? Verslaggeefster sprak van 3 meter bij passiefwoningen maar wist niet meteen de norm voor een verbouwing.

- Toestel heeft aansluitmonden van 10cm diameter: sluit ik hier best ook buizen van 10cm diameter op aan of is iets groter nog beter, bv. 12,5cm (idee dat er mss minder geluidsproduktie zal zijn of is dit in ons geval te verwaarlozen wegens geringe lengte van buizen) ?

- Klopt het dat het toestel volgens EPB niet afgezet mag kunnen worden (enkel via zekeringskast) ? Indien niet zou ik dit toch trachten te doen via 'extra verborgen schakelaar' Blum 3 om het toestel indien nodig te kunnen uitzetten.

- Kom ik in de problemen (te weinig debiet) als ik een filterbox plaats tussen aanvoermond en toestel (door meer weerstand) ? bv. http://www.airflux.be/details.asp?language=nl&productID=563358

Of door het gebruik van roosters ? bv.http://www.ventilair.be/NL/professional/luchtverdeling/luchtroosters-4-16

- Zou het kunnen dat het geluidsniveau dermate stil is door beperkte lengte van buizen (zo'n 3 meter tussen buitenmuur en roosters) dat we geen dempers dienen te gebruiken ?

Alvast bedankt voor alle moeite!

10Reacties

afbeelding van kristof82

Geregistreerd 07-03-2010

380 berichten

Re: Ventilatie goedkoop systeem D#01

Ik denk dat je beter voor een goed C systeem opteert dan voor een op niets trekkende slecht werkende D installatie. De bedoeling van een d systeem is dat je in alle droge ruimtes aanvoert en in de vochtige afvoert. Hetgeen jij wilt doen is 2 systemen door elkaar gebruiken.

Jij wilt in je speelhoek 150m³/u door 1 rooster sturen? Ik kan je dit ten stelligste afraden. Je kan veel beter in je zithoek, eetkamer, speelhoek telkens 50m³/u aanvoeren.

Beneden ga je investeren in warmterecuperatie en boven ga je voor natuurlijke ventilatie?

Ik weet zelf niet of je 2 systemen door elkaar mag gebruiken, hier zullen anderen wel een correct antwoord op kunnen geven.

Geluidsdempers zijn zeker aan te raden.

Er is geen verplichte afstand tussen aan en afvoer maar de regel zegt 3m, heeft niets met passief te maken. Als ze te dicht tegen elkaar staan trek je uw vervuilde lucht gewoon terug binnen...

Je mag je toestel nooit afzetten, dan krijg je juist problemen. Plaats dit op een aparte zekering zodat je in geval van luchtverontreiniging in de omgeving (brand ed) je toestel toch kan afzetten.

Ik zou toch maar eens een vakman ter harte nemen want uw goedkoop systeem zou wel eens duurkoop kunnen zijn.

Je moet niet ventileren omdat de epb regels dit opleggen maar voor uw eigen comfort.

Geregistreerd 25-08-2008

140 berichten

Re: Ventilatie goedkoop systeem D#02

@Kristof82

Bedankt voor je reactie!

Ik geloof zeker in de noodzaak van ventileren icm isoleren. Maar veel minder in de huidige systemen, ook D (onderhoud van buizen lijkt mij op lange termijn sowieso een knelpunt). Maar daar is hier en elders reeds veel over geschreven ;-). Ook het prijskaartje (snel 4 à 5000 euro) is volgens mij te hoog voor wat het waard is.

We zijn dus op zoek naar een haalbaar alternatief waarbij we ook in orde zijn met EPB-norm (verbouwen kost al genoeg:rolleyes:). Daarom dat ik interesse heb voor het model van Ventilair. Moet wel toegeven dat ik geen ervaring heb met het merk (kwaliteit?).

Omdat het over een verbouwing gaat, hebben we niet echt te kiezen: de bovenverdieping is enkel te bereiken via vele omwegen: wasplaats-kelder-berging-garage-zolder-slaapkamers en dat zie ik niet zitten. De vele meters buizen + vele bochten is volgens mij gegarandeerd om problemen vragen op vlak van debiet én van onderhoud.

Daarom de keuze om op de bovenverdieping op een natuurlijke manier te ventileren. 2x systeem D plaatsen lijkt me te zot. Daarnaast hebben we ook nog onze ramen in de slaapkamers, die staan de ganse dag en vaak ook 's nachts open.

Ik hoop dat de toevoer in de speelruimte met een buis van 10 of 12,5 cm haalbaar is (zonder teveel tocht/luchtverplaatsing) want vanuit de wasplaats hebben we enkel rechtstreekse toegang tot keuken en speelruimte: boven zithoek, keuken en eetplaats hebben we een plat dak. Ik ga ervan uit dat het toestel 150m3/h in theorie moet kunnen leveren maar dat we het in de praktijk op een lage(re) stand mogen laten werken met minder luchtverplaatsing als gevolg ?

afbeelding van Willem Helsen

Geregistreerd 29-08-2010

113 berichten

Re: Ventilatie goedkoop systeem D#03

Beste

Als je op deze manier gaat werken vermoed ik dat je problemen gaat krijgen.

bvb. 150m³ door een 100mm buis geeft een te hoge luchtsnelheid waardoor je geluidvorming(gefluit) in de leidingen kunt krijgen.

Als je een goedwerkend en te onderhouden systeem wenst te bekomen moet je hier van in het begin van de verbouwing rekening mee houden. Zowel qua plaatsing van leidingen, diameter keuze afhankelijk van de benodigde debieten volgens de norm (http://www2.vlaanderen.be/economie/energiesparen/epb/doc/module22.pdf)

Als je bvb werkt met ronde galvanische spiraalkokers zonder al te veel bochten en met een toegangspunt in de berging kun je deze op deze manier redelijk eenvoudig reinigen.

Op de manier zoals je het nu zoekt te doen ga je geld uitgeven aan iets dat wss nooit zal werken.

Geregistreerd 25-08-2008

140 berichten

Re: Ventilatie goedkoop systeem D#04

@Willem Helsen: bedankt voor je reactie!

Mogelijke geluidshinder zou ik willen opvangen door iets breder te gaan in diameter vd buizen: 12,5 ipv 10 cm en dit in combinatie met een lage (en niet de maximum-) ventilatiestand van het toestel + toch wel erg beperkte lengte van ronde galvanische buizen voor het volledige systeem: 2 x 3 meter en slechts 1x90°bocht bij afvoer en 2x45°bocht bij aanvoer. Lijkt mij toch een goede zaak :rolleyes:

Sla ik de bal mis als ik ervan uitga dat de 150m3/h voor leefruimte en 75m3/h voor de keuken de debieten zijn die moeten kunnen gehaald worden met het toestel maar er niet verwacht wordt dat dit de stand is waarop het toestel dagelijks moet werken :?

afbeelding van kristof82

Geregistreerd 07-03-2010

380 berichten

Re: Ventilatie goedkoop systeem D#05

en waar is je afzuiging in de wc, badkamer?

Je systeem zoals het nu is zal nooit deftig werken en ik betwijfel of het epb correct is. 150m³/u door een buis van 125mm halen is te veel, alles gaat maar...

Ik zou je denkoefening toch maar opnieuw maken en toch niet bekijken of je niet een deftige unit op zolder kan zetten en met buizen via een schacht naar het eerste verdiep en dan met rechthoekige kanalen in de chape verder werken. Het gaat u wel wa meer kosten maar uw systeem gaat wel werken.

Is systeem C geen oplossing?

de epb debieten zijn inderdaad de maximum debieten die moeten kunnen gehaald worden, niets zegt dat je dit continue moet halen.

Geregistreerd 25-08-2008

140 berichten

Re: Ventilatie goedkoop systeem D#06

Badkamer, douche en wc zullen we verluchten met aparte ventilatoren (met naloop), trouwens niet verplicht voor EPB maar zijn we zeker van plan.

Een unit op zolder lijkt me geen oplossing op lange termijn: ik geloof niet dat je ingestorte/niet bereikbare buizen degelijk kan onderhouden, zeker niet na vele jaren gebruik. Daarom de keuze om vanuit de wasplaats te werken waardoor we een 6-tal meter buis gebruiken die ten allen tijde demonteerbaar/bereikbaar is.

Het was de EPB-verslaggeefster die voorstelde om op de bovenverdieping met natuurlijke toevoer te werken en in de badkamer, douche en wc met mechanische afvoer (systeem C) .. hoop dus dat dit in overeenstemming is met EPB.

afbeelding van kristof82

Geregistreerd 07-03-2010

380 berichten

Re: Ventilatie goedkoop systeem D#07

Waarom wil je nu persé een half systeem D? of je doet het goed of je doet het niet.

Voorzie roosters in je ramen en een ventilatorke in de vochtige ruimtes en je bent voor de epb in orde en het zal beter werken en je hoeft je geen zorgen te maken over vervuilde buizen...

Je moet wel je raamroosters nu en dan is uitkuisen :-)

Je bent verplicht lucht toe te voeren in de droge ruimte en af te voeren in de vochtige ruimtes dus wc en badkamers dienen wel verlucht te worden.

In onderstaande link vind je de regels en hoe je goed ventileerd.

http://www.ventibel.be/ned/docs/ventilatiegids.pdf

Geregistreerd 25-08-2008

140 berichten

Re: Ventilatie goedkoop systeem D#08

@Kristof82

Roosters in ramen zijn geen optie: ramen zitten er al meer dan 2 jaar in.

Het betreft een verbouwing waardoor we niet verplicht zijn om de volledige woning te voorzien van ventilatie, aldus de verslaggeefster (eethoek/keuken/zithoek/speelruimte/slaapkamers wel, wasplaats/toilet/badkamer/gang niet).

Ik besef dat het voorgestelde systeem niet ideaal is maar heb niet het idee dat ik op deze manier een slecht systeem installeer, stel me meer vragen bij de talloze voorbeelden van een systeem D waar je nooit meer aan de buizen kan want onderhoud is ozo belangrijk, genoeg foto's te vinden van buizen die er lekker uit zien Blum 3 Daarom dat ik ons systeem zo eenvoudig mogelijk heb uitgetekend, hopend dat ik binnen x-jaar nog steeds 'verse' lucht mag inademen. Maar da's een discussie die al vaak gevoerd werd.

Ben ook benieuwd naar ervaringen met het toestel in kwestie of met het merk Ventilair, filterboxen, alternatieve goedkope systemen D, ...

afbeelding van Willem Helsen

Geregistreerd 29-08-2010

113 berichten

Re: Ventilatie goedkoop systeem D#09

Bekijk volgende topic eens...

http://bouwinfo.be/forum/threads/176152-Hybalans-ventilatiebuizen-4-jaar-later/page3

De inblaasleiding zal zo het probleem niet zijn als je de filters correct gebruikt en reinigd maar vooral de afzuigleidingen. En deze kun je in principe langs het afzuigventiel ook wel reinigen.

Als je zegt dat je op volgende locaties moet voldoen aan de ventilatienormen. (eethoek/keuken/zithoek/speelruimte/slaapkamers wel) Dan denk ik zelfs dat je met je toestel van 200m³ er niet gaat komen. Het noemt ook niets voor niets een balansventilatie. Als je bvb 200m³ moet inbrengen moet je ook ergens 200m³ wegtrekken en dat alleen in een keuken lijkt me niet al te ideaal met een buisdiameter van 125mm. (100mm aan toestel)

Geregistreerd 25-08-2008

140 berichten

Re: Ventilatie goedkoop systeem D#0a

@WillemHelsen

Ben volledig overtuigd .. dat ik best de buizen zo kort mogelijk hou ;)

Toestel is enkel voor de leefruimte (+150m3/h - zithoek, eethoek en speelruimte) en keuken (-75m3/h). Om in balans te zijn, kan ik in de wasplaats (-75m3/h) afvoeren of meer afvoeren in de keuken (-150m3/h).

Deze debieten zijn voor zover ik begrijp toch waarden die moeten 'kunnen' gehaald worden. Vandaar dat ik hoop dat het toestel in de praktijk op een lagere stand en met een buis van 12,5 ipv 10 cm (+ event. demper op de aanvoer) op een aanvaardbaar geluidniveau kan werken. Zie bv. Sentinel Kinetic die 230m3/h levert, heeft aansluitingen van 12,5 en zou ultrastil zijn..

Op bovenverdieping zouden we systeem C toepassen: natuurlijke toevoer in slaapkamers, mech. afvoer in badkamer en douche (en toilet).

Pagina's