• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kostprijs condensatieketel.

Lid geworden
7 jan 2011
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo

Mijn ouders zijn hun huis grondig aan het renoveren/verbouwen. Ze zijn van plan om hun oude atmosferische ketel te vervangen door een condensatieketel. Ze hebben al verschillende installateurs bezocht oa. installateurs die in Junkers, Vaillaint, Bulex doen. Nu ook installateur bezocht die enkel in Buderus doet.

Een offerte gekregen voor een combitoestel met boiler van 10 liter 25 kw . Prijs 5250euro alles in. Een prijs die toch een goeie 1000 à 1200 euro ligt dan Vaillant of Junkers. Dan uiteraard de vraag gesteld wat een Buderus beter maakt dan een goedkopere Vaillant. Dan het antwoord gekregen dat ze daar al decennialang mee werken en erg tevreden zijn over de betrouwbaarheid en duurzaamheid van die producten en als er problemen zijn dat zij direct ter plaatse gaan. Over Vaillant, Junkers en andere merken wilde de installateur geen commentaar geven omdat hij daar nooit mee werkt en niet graag andere installateurs afbreekt.

Nu mijn vraag is een Buderus de meerprijs waard en is 5250 een correcte prijs?
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Ook hier geldt dat deze prijs minstens € 2.000 boven de normale prijs ligt, dit is een gevolg van protectionisme door de installatiebranche in België. Mijn advies: koop een Nefit of Bosch (=Buderus) in NL en laat deze installeren door een NL-installateur. :evil:
 
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
1.560
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser;1721456 wrote:
Ook hier geldt dat deze prijs minstens € 2.000 boven de normale prijs ligt, dit is een gevolg van protectionisme door de installatiebranche in België. Mijn advies: koop een Nefit of Bosch (=Buderus) in NL en laat deze installeren door een NL-installateur. :evil:



Archi-klusser --> STOP aub met dit nieuws op diverse fora te verspreiden aub .

Enkel toestellen met een belgisch keurmerk mogen worden geplaatst in België !

Opstart enkel door erkende technieker G1-G2 !

Géén garantie op nl-toestellen , geen interventies door fabriek mogelijk ( zij keren zich meteen om) , verschil in onderdelen ( ja , ook bij Nefit in NL = Buderus in B, Bosch in NL = Junkers in B ) . Verschillende sproeiers in de gasblokken !

Een NEFIT/BOSCH -ketel is NIET gekeurd voor de belgische markt .



Voor mij mag je doen wat je wilt , maar kom dan niet achteraf zagen dat je problemen krijgt ...
 

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Berichten
1.457
Waarderingsscore
66
Punten
48
archiklusser;1721456 wrote:
Ook hier geldt dat deze prijs minstens € 2.000 boven de normale prijs ligt, dit is een gevolg van protectionisme door de installatiebranche in België. Mijn advies: koop een Nefit of Bosch (=Buderus) in NL en laat deze installeren door een NL-installateur. :evil:



Ik dacht dat dat niet mocht omdat er gewerkt wordt met gas dat per land verschillend van oorsprong is. Dus zouden specifiek toestellen van hier moeten zijn.
 
Lid geworden
14 feb 2012
Berichten
94
Waarderingsscore
0
Punten
0
Martyr;1721435 wrote:
Nu mijn vraag is een Buderus de meerprijs waard en is 5250 een correcte prijs?



Wij hebben een offerte van net geen 5000 euro voor een Buderus GB162 en de 40l ingebouwde boiler. Ze komen maandag wel eerst eens kijken als het mogelijk is om deze te plaatsen of niet.

Daarna zouden we een bindende offerte kunnen krijgen.



Indien dit de meerprijs waard is, weet ik niet. Wel weet ik dat mijn ouders al 25 jaar tevreden zijn van Buderus.
 
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
350
Waarderingsscore
0
Punten
0
GB162T 25kw met ingebouwde boiler 10l: 2350€ + Btw

RC35 WAR regeling: 235€ + Btw

Gevel doorvoer set: 90€ + Btw

Wat aansluitmateriaal en Gaskraan: Grof gerekend 100€



Ongeveer 3330€ aan materialen btw inclusief (Belgische prijzen)

Weet natuurlijk niet hoe ze jou gas exit gaan doen, en of er veel extra leidingen moet bij gelegd worden.

Maar als het gewoon maar oude ketel weg, nieuwe plaatsen en aansluiten dan vind ik het wat aan de hoge kant
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
koebeest;1721463 wrote:
Ik dacht dat dat niet mocht omdat er gewerkt wordt met gas dat per land verschillend van oorsprong is. Dus zouden specifiek toestellen van hier moeten zijn.
Klopt niet! En ik spreek uit ervaring.
 
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
350
Waarderingsscore
0
Punten
0
Toestellen uit DE zijn identiek op het belgisch CE label na, dus geraken niet gekeurd, tenzij je aan klevertjes kan geraken :p



Ook mag een Duits toestel niet geplaatst worden in Oostenrijk vb

Duitse Buderus GB162 ketel ging mij 1950€ kosten MET RC35 War regeling incl btw!!!

Maar helaas, de ketel geraakt hier niet gekeurd.



Wat je wel kan doen is je zonneboiler daar kopen.

Scheelt echt veel ipv 4450€ + btw, in DE 3800€ btw incl en dakinbouwset
 
Lid geworden
7 jan 2011
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Net telefoontje gehad van mijn ouders. Vandaag twee installateurs over de vloer gehad. Eentje Atag, eentje Viessmann. Offertes volgen maar prijzen gaan ook rond dit bedrag schommelen. Mijn pa heeft wel opgemerkt dat elke installateur van die merken wijst op hun persoonlijke bijstand en know-how en dat je bi Vaillant eender welke technieker over de vloer kan krijgen. Wij hebben een Daalderop laten installeren goed installateur, woont zeer kortbij voor m'n ouders is dat wat anders. Tot nu toe zijn wij zeer tevreden al is het stookseizoen wel bijna afgelopen :p.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Gery;1721480 wrote:
koebeest;1721463 wrote:
Ik dacht dat dat niet mocht omdat er gewerkt wordt met gas dat per land verschillend van oorsprong is. Dus zouden specifiek toestellen van hier moeten zijn.
Klopt niet! En ik spreek uit ervaring.



Klopt wel, er is bv rond Antwerpen een gebied waar ze trouwens ander gas hebben als iets verder weg.

Dat vertelde Buderus mij persoonlijk, moest ook een paar Kw aftrekken van de normale waardes op het toestel wegens "arm gas".
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
tumpke;1721462 wrote:
archiklusser;1721456 wrote:
Ook hier geldt dat deze prijs minstens € 2.000 boven de normale prijs ligt, dit is een gevolg van protectionisme door de installatiebranche in België. Mijn advies: koop een Nefit of Bosch (=Buderus) in NL en laat deze installeren door een NL-installateur. :evil:



Archi-klusser --> STOP aub met dit nieuws op diverse fora te verspreiden aub .

Enkel toestellen met een belgisch keurmerk mogen worden geplaatst in België !

Opstart enkel door erkende technieker G1-G2 !

Géén garantie op nl-toestellen , geen interventies door fabriek mogelijk ( zij keren zich meteen om) , verschil in onderdelen ( ja , ook bij Nefit in NL = Buderus in B, Bosch in NL = Junkers in B ) . Verschillende sproeiers in de gasblokken !

Een NEFIT/BOSCH -ketel is NIET gekeurd voor de belgische markt .



Voor mij mag je doen wat je wilt , maar kom dan niet achteraf zagen dat je problemen krijgt ...



Misschien heb je gelijk en mogen alleen ketels met een Belgisch keurmerk opgestart worden door een erkende technieker, het zou mij er niet van weerhouden om zelf die ketel in NL te kopen, zelf te installeren en vervolgens door een NL-technieker laten keuren en opstarten. Garantie houdt echt niet op bij de landsgrens.



Feit blijft dat een cv-ketel met B-keurmerk bijna 2x zo duur is als een vergelijkbare cv-ketel met NL-keurmerk terwijl die ketels onderling niet voor elkaar onder doen qua kwaliteit/duurzaamheid. Er kan dan ook niet anders geconcludeerd worden dat iemand in België per geïnstalleerde gasketel € 2.000 steelt van de klant... het is maar dat je het weet.
 
Lid geworden
12 feb 2008
Berichten
2.191
Waarderingsscore
1
Punten
0
succes gewenst als je brand krijgt, en die toevallig in de buurt van de ketel ontstaan is.... Dan is die 2 000€ ineens heel weinig ipv die 300 000€ die de verzekering niet wil betalen.



Vraag me trouwens af hoe jij de gaskraan openkrijgt met een nl keuring.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
2 jaar terug heb ik ook getwijfeld, maar met de toen geldige subsidie op condensatieketels was ik met een BE ketel geplaatst, aan het einde toch goedkoper af dan een NL die ik zelf moest plaatsen.



Plus daar alle problemen bij met keuringen en opendraaien gasmeter.

Keuze was dus simpel.
 
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
1.560
Waarderingsscore
0
Punten
0
koen02;1721510 wrote:
succes gewenst als je brand krijgt, en die toevallig in de buurt van de ketel ontstaan is.... Dan is die 2 000€ ineens heel weinig ipv die 300 000€ die de verzekering niet wil betalen.



Vraag me trouwens af hoe jij de gaskraan openkrijgt met een nl keuring.



niet ...
 
Lid geworden
7 jan 2011
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Te veel off topic ..



Ze twijfelen vooral tussen Atag en Buderus. Iemand voorkeuren? Beiden allemaal zeer betrouwbare merken me dunkt?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
janus wago;1721503 wrote:
Gery;1721480 wrote:
koebeest;1721463 wrote:
Ik dacht dat dat niet mocht omdat er gewerkt wordt met gas dat per land verschillend van oorsprong is. Dus zouden specifiek toestellen van hier moeten zijn.
Klopt niet! En ik spreek uit ervaring.



Klopt wel, er is bv rond Antwerpen een gebied waar ze trouwens ander gas hebben als iets verder weg.

Dat vertelde Buderus mij persoonlijk, moest ook een paar Kw aftrekken van de normale waardes op het toestel wegens "arm gas".
Lees wat er staat!

Het klopt dat er verschillende gassamenstellingen zijn, maar het klopt niet dat er een verschil is tussen bijv. "Belgische" en "Nederlandse" toestellen ten gevolge van die verschillende gassen.
 
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
1.560
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gery;1721535 wrote:
janus wago;1721503 wrote:
Gery;1721480 wrote:
koebeest;1721463 wrote:
Ik dacht dat dat niet mocht omdat er gewerkt wordt met gas dat per land verschillend van oorsprong is. Dus zouden specifiek toestellen van hier moeten zijn.
Klopt niet! En ik spreek uit ervaring.



Klopt wel, er is bv rond Antwerpen een gebied waar ze trouwens ander gas hebben als iets verder weg.

Dat vertelde Buderus mij persoonlijk, moest ook een paar Kw aftrekken van de normale waardes op het toestel wegens "arm gas".
Lees wat er staat!

Het klopt dat er verschillende gassamenstellingen zijn, maar het klopt niet dat er een verschil is tussen bijv. "Belgische" en "Nederlandse" toestellen ten gevolge van die verschillende gassen.



Sproeiers zijn verschillend tussen NL en B -toestellen ! In een NL Nefit zit een totaal andere sproeier vergeleken met zijn B-broertje ( Buderus ) .
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
Sproeiers zijn verschillend tussen NL en B -toestellen ! In een NL Nefit zit een totaal andere sproeier vergeleken met zijn B-broertje ( Buderus ) .



Volgens mij ook, anders vragen ze bij Buderus ook niet uit welke streek je komt.
 
Lid geworden
15 feb 2012
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het grote merendeel van ketelinstallateurs vraagt echt teveel voor de installatie van en ketel.

Stel dat die ketel ong 2000 eur kost, dan nog 100 eur aan koppelingen/onderdelen. 100 eur afvoer en 150 euro thermostaat, dan is dat wel veel geld voor een paar uurtjes werk.

Het gaat om een vervanging, dus lang duurt dat niet.



Over de kwestie dat NL goedkoper is, daar kunnen we niet veel aan doen. Ik had ook wat opzoekwerk gedaan en ik schrok wel van het grote prijsverschil. Hier vraagt men gewoon het dubbele.



Ik heb een maand geleden een vaillant vcw346 laten installeren voor 2500 eur incl btw, dit met thermostaat en afvoer en boren afvoer. Dit door een installateur in het Antwerpse. Ben zelf wel van wvl en de verplaatsing kostte wel 100 Eur, maar dat is nog steeds goedkoper dan de 3300 eur of meer die de lokale installateurs vroegen.



Het antwoord waarom merk a of merk b, daarop gaven alle installateurs hetzelfde antwoord: "ik werk al jaren met dit merk en nog nooit problemen mee gehad." of "ik doe zoveel installaties per jaar en nog nooit mee problemen gehad."



De keuze om voor een goedkoper merk te kiezen:

- Technologie staat niet stil, dus als je toestel 10-15 meegaat, dan vervang je hem toch door een beter e

zuiniger toestel.

- Stel dat je duurder model 5 jaar langer meegaat, is dat die dubbele prijs waard ?

- Er is toch 2 jaar garantie en 5j op de brander.

- een ketel is een verbruiksmachine en slijt toch... en hoe ouder het toestel hoe meer kans op falen en dat is bij elk merk zo.

- bij duurdere ketels betaal je ook voor de naam.

Bovendien waren er heel veel positieve reacties over deze ketel op kieskeurig (wel de nederlandse versie ervan)



Ik had er ook aan gedacht om het zelf te doen, op zich is het niet zo'n ingewikkeld werk.

Buizen verbinden en buigen en dan nog die afvoer boren.

Maar dan moest ie nog gekeurd worden voor de garantie en met een premie van 250 eur werd het prijsverschil al klein.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan