Verluchting CV-ketel

Energie
5761 discussies 5761 berichten
afbeelding van hanskedrie

Geregistreerd 02-09-2006

17 berichten

Verluchting CV-ketel

Beste,

Onlangs heb ik het verplichte tweejaarlijkse onderhoud aan onze (gas) CV-ketel laten uitvoeren.

De ketel was in orde, maar is toch afgekeurd omdat er geen directe verluchting van buitenaf is en er een mechanische verluchting aanwezig is.

Om toch in orde te zijn zou ik volgens de monteur de mechanische verluchting moeten verwijderen en een ventilatiegat moeten maken (direct naar buiten) van 150cm².

De firma die het onderhoud had uitgevoerd had me doorverwezen naar de site val LNE. Deze hebben mij op hun beurt doorverwezen naar de site van aardgas.be en zij hebben mij uiteindelijk doorgestuurd naar nbn.be.

Van hun heb ik het antwoord gekregen dat de afkeuring betrekking heeft op NBN B 61-002.

Nu mijn vraag, ben ik echt verplicht om deze aanpassingen te doen? Het "probleem" is namelijk dat de ketel op de badkamer hangt. Wij hebben een twee-tal jaar geleden alles laten isoleren, en nu zou ik een verluchtingsgat moeten maken waar dan weer koude lucht binnen komt :?:

2 jaar geleden is er bij de keuring niks gezegd over de ventilatie. De ketel hangt er ook al meer dan 5 jaar (toen wij dit huis kochten, hoe lang hij er daarvoor al hing weet ik niet).

Hier nog wat gegevens;

Ketel: Vaillant Atmo max pro VUW BE 240/2-3

10Reacties

afbeelding van hoow

Geregistreerd 23-01-2007

15968 berichten

Re: Verluchting CV-ketel#01

't is nog een ketel van het open type?

hij neemt dus zijn lucht in de ruimte?

Geregistreerd 02-09-2006

17 berichten

Re: Verluchting CV-ketel#02

Er zit op de ketel enkel maar een afvoer dus ik denk dat het inderdaad een open type is en hij dus zijn lucht uit de ruimte neemt.

afbeelding van Smettuh

Geregistreerd 17-11-2009

2682 berichten

Re: Verluchting CV-ketel#03

Mechanische ventilatie mag inderdaad niet bij open types.

Ook een gasmeter mag niet in een ruimte met mechanische ventilatie. Maar daar zijn ze zo streng niet in heb hier ik al gelezen.

Gasmeter -> buiten !

afbeelding van hoow

Geregistreerd 23-01-2007

15968 berichten

Re: Verluchting CV-ketel#04

Het vervangen van die ketel gewoon niet al te lang uitstellen.

open types zijn gevaarlijk (koolstofmonoxide) zeker als ze in een badkamer hangen.

Geregistreerd 02-09-2006

17 berichten

Re: Verluchting CV-ketel#05

bedankt voor de antwoorden.

Vervangen is niet echt aan de orde. De ketel is nog in orde + we zijn voor een ander huis aan het kijken dus dat is niet echt praktisch.

Met een gasmeter bedoel je gewoon de meter waar het gas het huis binnen komt? Want die hangt niet in dezelfde ruimte.

Zit ik nog steeds met de vraag of ik verplicht ben een verluchtingsgat te maken elke direct naar buiten gaat. De isolatie heeft op die manier namelijk geen zin meer.

Alle instanties die het zouden moeten weten kunnen me niet verder helpen.

afbeelding van absma

Geregistreerd 06-11-2008

144 berichten

Re: Verluchting CV-ketel#06

tja al die nbn normen er zijn er nog wijnigen die het bos door de bomen zien.

zoals ik het ooit begrepen heb is er inderdaad een verluchting nodig in direct contact met de buitenlucht (een boven verluchting) dit voor eventuele gaslekken. (een valwindafscheider kan hier ook voor dienen indien hoger dan ik denk 1/3e van de ruimte). tevens heb je nog een 2e ver(be)luchting nodig voor het aanvoeren van de verse lucht voor de verbranding. deze 2e hoeft niet in direct contact te staan met de buiten lucht.

correct me if i am wrong.

afbeelding van VVS

Geregistreerd 11-07-2008

6089 berichten

Re: Verluchting CV-ketel#07

Smettuh wrote:
Mechanische ventilatie mag inderdaad niet bij open types.

Ook een gasmeter mag niet in een ruimte met mechanische ventilatie. Maar daar zijn ze zo streng niet in heb hier ik al gelezen.

Gasmeter -> buiten !

Zelfs geen gasmeter? Om welke reden (vrees voor lekken?) ?

afbeelding van 3ss

Geregistreerd 08-03-2010

4152 berichten

Re: Verluchting CV-ketel#08

Smettuh wrote:
Gasmeter -> buiten !

Buiten de badkamer, bedoel je dan toch?

Je kan die toch moeilijk in de tuin op een paal zetten :o

afbeelding van Smettuh

Geregistreerd 17-11-2009

2682 berichten

Re: Verluchting CV-ketel#09

Jep VVS.

Je kan de meter buiten plaatsen, beetje verbergen achter ne struik en inbouwen.

Zo gaan wij het toch doen omdat de garage mechanisch afgevoerd wordt.

afbeelding van VVS

Geregistreerd 11-07-2008

6089 berichten

Re: Verluchting CV-ketel#0a

Waar schuilt het gevaar dan in, je blaast eventuele gaslucht dan toch uit de woning weg?

Smettuh wrote:
Jep VVS.

Je kan de meter buiten plaatsen, beetje verbergen achter ne struik en inbouwen.

Zo gaan wij het toch doen omdat de garage mechanisch afgevoerd wordt.

Pagina's