• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Welke vloerisolatie?

Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
129
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat wordt er tegenwoordig gebruikt als vloerisolatie? Ik weet dat men vroeger argex gebruikte als isolatie. Wordt dit nu nog gedaan of is dit achterhaald?
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
argex is achterhaald...:).

twee goede oplossingen:

- uitvullaag plaatsen voor leidingen koud water en electriciteit, en daarop 10cm EPS (of ander isolerend product, maar EPS is naar prijs moeilijk te verslaan).

- werken zonder uitvullaag en 10cm PUR spuiten.



Met argex haal je geen isolatiewaarde die past in een nieuwbouw (als ik me niet vergis kan het gebruikt worden onder je vloerplaat als je echt veel wenst te isoleren, maar nooit twee bovenste oplossingen laten vallen).



Walter
 

karate

Lid
Lid geworden
4 jul 2006
Berichten
809
Waarderingsscore
0
Punten
16
walter wrote:
argex is achterhaald...:).

twee goede oplossingen:

- uitvullaag plaatsen voor leidingen koud water en electriciteit, en daarop 10cm EPS (of ander isolerend product, maar EPS is naar prijs moeilijk te verslaan).

- werken zonder uitvullaag en 10cm PUR spuiten.



Met argex haal je geen isolatiewaarde die past in een nieuwbouw (als ik me niet vergis kan het gebruikt worden onder je vloerplaat als je echt veel wenst te isoleren, maar nooit twee bovenste oplossingen laten vallen).



Walter

wat raadt je dan aan als uitvullingslaag? richtprijs?

EPS platen of gespoten? richtprijs?
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
karate wrote:
wat raadt je dan aan als uitvullingslaag? richtprijs?

Die uitvullaag doet men meestal met chape.. als je die uitvullaag laat vallen en 10cm pur gebruikt is die pur eigenlijk de uitvullaag hé. Je kan er natuurlijk ook isochape voor gebruiken (chape met isomobolletjes) maar daarop moet je nog altijd eps gebruiken dan.



karate wrote:
EPS platen of gespoten? richtprijs?

EPS = isomo.. ik heb ze dat nog niet weten spuiten ;-)
 

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
10cm PUR? is dat niet wat te veel van het goede?

ik dacht dat 6 à 8 cm voldoende was?
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
andy666 wrote:
10cm PUR? is dat niet wat te veel van het goede?

ik dacht dat 6 à 8 cm voldoende was?



Voldoende waarvoor? PUR isoleert idd beter dan bv EPS. Maar ook niet zoveel; er is geen enkele PUR spuiter die een attest kan voor leggen met die zeer goede isolatiewaardes die gepretendeerd worden (Lambda < 0,0023...). Het enige attest dat ik ooit gezien heb is er een waarin staat dat PUR gespoten een lambda waarde heeft van 0,0028). PUR is daarom maar een goede 10-15% beter dan EPS. En omdat je zonder uitvullaag werkt zijn er zeer veel plaatsen in de PUR waar de isolatie dunner is (door alle buizen die er doorlopen).

Daarom dat ik vind dat je bij het spuiten van PUR ook 10cm moet plaatsen als je evengoed wenst te doen als bij 10cm EPS.



Walter
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.010
Waarderingsscore
0
Punten
0
tokke wrote:
Wat wordt er tegenwoordig gebruikt als vloerisolatie? Ik weet dat men vroeger argex gebruikte als isolatie. Wordt dit nu nog gedaan of is dit achterhaald?

Dag Tokke,



Heb je al een plan? en staat daarop de maximale vloerhoogte reeds aangeduid? Veel mensen op dit forum informeren pas naar vloerisolatie (en chappe e.d.) als het plan reeds volledig af is en dan ben je (meestal) gebonden aan de hoogte van de vloerpas zoals voorzien door de architect. Indien dit nog niet het geval is dan heb je keuze tussen twee mogelijkheden:

* leidingen - uitvullaag - isolatie - chape - tegels. Vb.: 5cm uitvul - 10cm EPS - 6cm chape - 1.5cm tegel+lijm=22.5cm (gezien de hoogte meestal niet mogelijk bij lage vloerpas indien je nog goed wil isoleren uiteraard)

* leidingen - uitvulisolatie (vaak PUR) - chape - tegels. Vb.: 8cm PUR - 6cm chape - 1.5cm tegel+lijm=15.5cm



De tweede methode heeft vaak minder opbouwhoogte nodig waardoor het interessanter is bij een lage vloerpas (bv 16cm). De eerste heeft meer hoogte nodig (vaak 25cm). Bovendien moet je dan iets hoger metsen + 2x chape (wat ook geld kost). EPS is wel goedkoper dan PUR maar qua prijs zullen beide werkwijzen niet veel verschillen (ik denk zelfs dat de tweede oplossing goedkoper zal zijn).



Goede isolatie = minstens 8cm PUR of 10cm EPS. En laat je nooit verleiden door isolatiebetonvarianten (vb. chape met isomobollekes in). Deze zijn waardeloos en kosten meer dan gewone chape.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Wat doe je met naden/spleten in geval van EPS platen? Of kan je die zonder probleem mooi aansluiten op de Ytong/perinsul/snelbouwsteen?
 
Lid geworden
7 jul 2006
Berichten
2.060
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
Wat doe je met naden/spleten in geval van EPS platen? Of kan je die zonder probleem mooi aansluiten op de Ytong/perinsul/snelbouwsteen?



Ben hier ook benieuwd naar, wij gaan waarschijnlijk voor de uitvulchappe met daarboven EPS. Dit ook omdat de architect ook aanhaalde dat de gespoten PUR nooit de theoretische waardes haalt.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
250
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben ook eerst de leidingen weggewerkt met een schuimbetonlaag van ong.7 cm, deze lag behoorlijk vlak en daarop kun je perfect de EPS platen leggen. Er zijn echt niet zoveel spleten hoor.

Wij hadden een totale uitvulhoogt van om en bij de 28 cm dus hebben we 7 cm schuimbeton, 13cm EPS (5+3+5cm steeds verschrankt) en door die 3 lagen ligt heel dat pakket zeer goed stabiel en vast. nergens spleten, zelfs amper aan de muurranden.

kwam véél goedkoper uit dan PUR laten spuiten ! We hebben vele malen gewikt en gewogen.

Qua isolatiewaarde is elke 4cm schuimbeton ongeveer..gelijk aan 1cm EPS. dus ruwweg zitten we met 15cm isolatie op de vloer. Ook overal vloerverwarming gekozen.



Johan VH





























éè
 

karate

Lid
Lid geworden
4 jul 2006
Berichten
809
Waarderingsscore
0
Punten
16
@ Johan VH met schuimbetonlaag bedoel je dan styrobeth of isobeth of iets anders?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
tokke wrote:
Wat wordt er tegenwoordig gebruikt als vloerisolatie? Ik weet dat men vroeger argex gebruikte als isolatie. Wordt dit nu nog gedaan of is dit achterhaald?



Argex is nuttig bij verbouwingen, vooral op bestaande gewelven van kelders - een groot volume argex weegt niet zoveel en is daarom ook handig op verdiepingen bij renovatie, waar veel volume nodig is.



jp
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
129
Waarderingsscore
0
Punten
0
probleem is dat we slechts 13 cm hebben, afgewerkte vloer inbegrepen. Kunnen we dan nog wel op een degelijke manier isoleren?



Heeft er trouwens iemand richtprijzen per m2 wat betreft PUR of EPS?



Alvast bedankt voor de reacties.
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
@Tokke,



Dan is voor u volgens mij de enigste deftige oplossing :



6cm PUR spuiten, 6cm chape met wapeningsnet en dik 1cm voor vloerbedekking



Indien je vloerverwarming neemt moet je zorgen om toch een 4 a 5cm chappe BOVEN de buisjes hebben liggen, de buisjes zijn 1.6cm diameter.

Dus ongeveer kun je iets uitwerken ... het zal wikken en wegen worden maar het kan.





Dat lijkt mij nog een deftige oplossing te zijn ... vanwege de kleine beschikbare ruimte moet je het best isolerende product nemen en dat is gespoten PUR zonder twijfel!

6cm PUR is al helemaal niet slecht !!!



Als je meer vloeropbouw had kon je eventueel drukvaste platen overwegen.



Groeten,

Jan
 

Nick

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2006
Berichten
2.403
Waarderingsscore
1
Punten
38
Welk voordeel bieden vaste platen tov gespoten PUR?
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
stukken goedkoper inderdaad voor ook een goede isolatie (maar wel niet zo goed als gespoten PUR helaas)



..stukken gezonder ook voor het milieu...



Ik zou het enkel doen als je echt niet veel vloeropbouw hebt en toch heel goed wilt isoleren (bij vloerverwarming bijvoorbeeld)



Wij hebben uiteindelijk 3 x 5cm platen genomen en zijn tevreden .... en maar de helft van de geld kwijt natuurlijk...





Jan
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Jan, waar heb je de EPS aangekocht? Densiteit van 40kg/m3? Heb via isomo een adres gekregen bij ons in de buurt, maar 't is altijd handig om wat meerdere adressen te hebben.
 
Lid geworden
30 aug 2006
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
We willen vloerisolatie (Isobet) zelf plaatsen ongeveer een dikte van 8cm.

Vloeropbouw is ongeveer 23cm.

Is het mogelijk om rechtstreeks te laten chappen (met of zonder wapening)op Isobet of is een andere oplossing beter/goedkoper.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan