• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nut van meetstaat/lastenboek

Lid geworden
1 mrt 2007
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey iedereen,



Wij zitten in het stadium van de architect, en nu hebben we de keuze of de architect al dan niet een meetstaat en lastenboek opmaakt. Verschil= 2000 a 2500 € incl btw



Nu is de vraag of dit goed besteed geld is?

Is de meetstaat nodig? => firma in bouwmaterialen kan ook op basis van de plannen uitrekenen wat je nodig hebt, of brengt dit een extra korting met zich mee?



Lastenboek => zijn aannemers sneller geneigd een offerte te maken op basis van een lastenboek?



Alvast bedankt voor jullie mening
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic. ... lastenboek



In ieder geval zou ik een lastenboek en meetstaat laten maken. Op die manier kun je achteraf nog discussiëren : zo stond het er, die materialen moesten gebruikt worden, en dat is wel of niet gebeurt.



Zonder lastenboek/meetstaat is het onmogelijk om 2 offertes met elkaar te vergelijken, want aannemer A gebruikt de beste materialen , en aannemer B gebruikt de slechtste materialen... Wie ga je kiezen, want het prijsverschil zal groot zijn...



Ik zou het niet zonder doen, maar ja...
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mayx wrote:
Als je met excell kan werken kan je op basis van je lastenboek en de offertes perfect zelf een meetstaat maken. Dat houdt nix in, je moet maar 1x de formules ingeven.



Een dikke avond werk en das gepiept

Als je zelf een goed inzicht hebt in hoe alles opgebouwd is tenminste, ik zie een leek daar toch niet aan beginnen hoor.
 
Lid geworden
1 mrt 2007
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog niet gevraagd in de famillie.

Mijn pa zou der wel inzicht in hebben denk ik
 
Lid geworden
16 jun 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
0
een lastenboek is een heel handig hulpmiddel voor de eigenaars.

er staat een heel duidelijke omschrijving in van materialen en verwerkingsprincipes, en je kan hier altijd op terug vallen.

zeer interessant later bij discussies of dergelijke.

meetstaat is dan weer interessanter om meer prijzen te verkrijgen en te vergelijken.
 
Lid geworden
1 mrt 2007
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben dus voor de meetstaat en lastenboek gekozen.

Lijkt ons de veiligste weg. En volgens de architect krijg je ook sneller prijzen van aannemers als er een meetstaat en lastenboek bestaat.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
506
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bert & Els,



Ikzelf als ramenfabricant, ben ook soms actief als bouwpromotor.



Ik neem altijd een architect onder de arm, wiens meetstaten onbetwistbaar juist zijn ( en die zijn, geloof mij vrij, nogal schaars op de markt ). Dit si handig, want het is ook een perfect instrument (in Excel) om eenheidsprijzen en totaalprijzen te vergelijken per kostenstaat.



Een lastenboek vind ik echter nutteloos, een heel summiere beschrijving ( beschrijvende meetstaat) maakt al vlug duidelijk wat u wenst en de betrokken aannemers-stielmannen, die gaan ook nog eens praten met u moest er enige twijfel bestaan.



Het nadeel van een lastenboek: A) het kost geld. B) Ik heb zelden een lastenboek gezien dat correct was en aangepast aan de bouw zélf (meestal copy & paste... met zeer veel onnozele tegenstrijdigheden). C) Als ik als ramenman een dik lastenboek krijg om in te lezen, dan heb ik al niet veel goesting meer, die éne die gewoon zijn plan, meetstaat en zijn wensen op papier zet, die is bij mij en bij vele anderen véél rapper bediend en met véél meer goesting.



Dus mijn advies: samenvattende ( beschrijvende) meetstaat, JA ! Lastenboek, NEEN.



Thierry
 

Tom1979

Lid
Lid geworden
24 mrt 2007
Berichten
316
Waarderingsscore
3
Punten
18
Thierry Gernay wrote:
C) Als ik als ramenman een dik lastenboek krijg om in te lezen, dan heb ik al niet veel goesting meer, die éne die gewoon zijn plan, meetstaat en zijn wensen op papier zet, die is bij mij en bij vele anderen véél rapper bediend en met véél meer goesting.



Bestek moet niet meer zijn dan die wensen op papier zetten. Daar gaat het uiteindelijk om. Probleem is natuurlijk dat die lastenboeken vaak zeer dik en onleesbaar zijn.



Toch denk ik dat het veiliger is om als klant lastenboek + meetstaat te laten opmaken anders heb je achteraf geen macht. Je laat immers een prijs op maken voor iets dat niet gedefinieerd is en 1) de aannemer gaat te veel aanrekenen omdat hij geen risico wil lopen, 2) achteraf gaat hij je voor elke eis kwa kwaliteit die je stelt meerwerk aanrekenen.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
506
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tom, de waarheid ligt in het midden... Vele architecten willen imponeren met overname van hele bloemlezingen die zomaar van het net te pikken zijn; dat geeft inderdaad de indruk dat ze er "werk" van hebben gemaakt.

Keep it simple and stupid. Duidelijke en gevatte omschrijving van de wensen kunnen op een paar blaadjes geresumeerd worden en 'uitvoering volgens de regels der kunst' zijn vrij allesomvattende bepalingen.



Een goede vakman is ook zelden een administratief genie, weet je wel.



Geef mij maar duidelijkheid zonder blabla!
 

Bungoo

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
1.018
Waarderingsscore
0
Punten
36
inderdaad thierry, op professioneel gebied kom ik ook soms architecten tegen die een lastenboekje maken van enkele honderden pagina's....als je ze er dan iets over vraagt weten ze het veelal niet...uiteraard omdat ze gewoon de productbeschrijvingen van de leverancier overnemen of zelfs van typebestekken halen.

Hierdoor komen soms zelfs tegenstrijdigheden voor tussen 2 posten die met elkaar verband houden.



Dan ben je inderdaad beter met een iets beknoptere handleiding die wel duidelijk en eenduidig is.



ikzelf heb gebouwd zonder lastenboek (wel veel zelf gedaan), en heb de aannemers telke malen goed de wensen kunnen overmaken.



Nu raad ik wel aan dat als je alles laat doen je beter een lastenboek en meetstaat maakt (of laat maken, want als je er echt geen kaas van gegeten hebt zal je toch vlug enkele posten vergeten - vooral bij de ruwbouw dan-)
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
310
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mijn weten is een lastenboek nog steeds deontologisch verplicht.

In geval van geschillen of de werf of schade achteraf is een lasatenboek onontbeerlijk.
 
Lid geworden
11 apr 2006
Berichten
624
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bert&Els wrote:
We hebben dus voor de meetstaat en lastenboek gekozen.

Lijkt ons de veiligste weg. En volgens de architect krijg je ook sneller prijzen van aannemers als er een meetstaat en lastenboek bestaat.

Wij krijgen net de meetstaat van enkele aannemers ingevuld binnen. Dankzij de meetstaat (in Excel) kunnen we nu eenvoudig de verschillende posten tussen de verschillende aannemers vergelijken. Zo kan je ondermeer fouten terugvinden in de berekening (als ze een komma verkeerd hebben gezet ofzo).



Als je je meetstaat en lastenboek binnenbrengt bij een aannemer dan kan je de belangrijkste punten in het lastenboek aanduiden (de speciallekes). Het lastenboek is voor de meeste aannemers hoogstens een naslagwerk. Voor mezelf vind ik het lastenboek interessant om meer details van de bouw te kennen.
 
Lid geworden
1 mrt 2007
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben het met iedereen eens dat een lastenboek geen knip en plakboek van samenraapsels moet worden, gevonden op het internet.



Maar ik kan me voorstellen, bvb Thierry (als ramenproducent), ik wil als koper aluminium ramen met bvb super geisoleerd glas, in een welbepaalde kleur, ... en ga zo maar verder (ik weet ook niet welke kwaliteiten alu er nu allemaal voor handen zijn, met hoeveel kamers, al dan niet met extra geluidsisolatie, en ik denk dat er nog wel argumenten zijn waarom A beter is als B)



Dan lijkt het mij toch handiger dat al deze zaken vermeld staan in een lastenboek (klaar en duidelijk, volgens het KISS pricipe), dan pas zijn prijzen vergelijkbaar. En kan ik als koper ook een correcte beslissing nemen, en ben ik in die zin beschermd dat men met geen andere specificatie ramen moet afkomen.
 
Lid geworden
1 mrt 2007
Berichten
144
Waarderingsscore
0
Punten
0
gusky wrote:
In geval van geschillen of de werf of schade achteraf is een lasatenboek onontbeerlijk.



Dit lijkt mij al de belangerijkste reden om een lastenboek te nemen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan