Klacht achterburen / grondafvoer

Algemeen
9680 discussies 9680 berichten
afbeelding van lostprincess

Geregistreerd 16-06-2010

54 berichten

Klacht achterburen / grondafvoer

Hallo allemaal,

Onze grond ligt een halve meter lager dan die van onze achterburen en lag daarnaast oorspronkelijk ook 20 cm hoger dan straat niveau. Volgens de bouwvoorschriften moesten we afgraven tot op straat niveau , tenzij we een afwijking aanvroegen. We zijn dit toen braaf aan de achterburen gaan vragen of ze wilde tekenen dat het geen probleem zou zijn dat we zoudne bouwen op het niveau dat de grond toen lag ipv die tien cm af te graven. Aangezien achterburgen dan nog 30 cm hoger lagen, dachten we niet dat dat een probleem zou zijn . AchterBuren hebben dat echter toch geprotesteerd met gevolg dat het niet mocht en we dus alles 20 cm hebben afgegevraven.

Onze nieuwbouw is ondertussen (bijna) af en we zijn onze verhuis aan het plannen. We hebben rond het huis een klein beetje terug opgehoogd, maar achter in de tuin lag twee weken terug nog steeds een gigantische berg zand (volledig overgroied met onkruid en torenhoog). Om ons een plezier te doen is een kraanman die aan het werk was bij onze naaste buren die berg wat komen afplatten en uitspreiden. De berg aarde is nu dus een strook over de breedte van de tuin (15 m) van anderhalve meter hoog en twee meter breed. Uiteraard willen we die berg aarde weg, maar momenteel ontbreken de centjes. We willen die dus laten afvoeren in het voorjaar en tegelijkertijd onze tuin laten aanleggen.

Nu krijgen we gisteren bericht van onze architect dat onze achterbuur een klacht heeft gedeponeerd bij de gemeente om aan te geven dat ons grond niveau niet conform de regels is en dat we de tuin 1,5 meter hebben opgehoogd. Euh... volgens ons vrij logisch en duidelijk dat dit voorlopig is, gezien niemand een tuin wil die anderhalve meter hoger ligt dan het huis... Blijkbaar heeft die man geen zin om dit met ons te bespreken en is hij dus gaan klagen, waardoor gemeente wil dat we asap grond laten afvoeren. Kan dit zomaar? Kunnen wij niet nog wachten tot na de winter als we onze tuin aanleggen (we willen met wat verhoogjes werken, dus kunnen nu niet inschatten hoeveel grond er weg moet). Met de mens gaan praten heeft weinig zin, het zit nu bij de gemeente + hij heeft duidelijk geen zin met ons te praten, gezien hij onmiddellijk naar gemeente stapt.

10Reacties

afbeelding van Bart G

Geregistreerd 03-11-2009

2986 berichten

Re: Klacht achterburen / grondafvoer#01

En waarom heeft met die mens gaan praten weinig zin? Zeg hem gewoon wat je hier schrijft en benadruk dat in het voorjaar alles weg zal zijn.

In zo een geval lijkt communicatie mij het belangrijkst. Het is niet omdat hij direct naar de gemeente stapt, dat jullie dit ook moeten doen.

Als hij of de gemeente blijft moeilijk doen, kan je alles terug op een hoop scheppen, onkruid welig laten tieren en de zaadjes in zijn richting blazen Wink

afbeelding van chime

Geregistreerd 10-04-2007

11653 berichten

Re: Klacht achterburen / grondafvoer#02

Gewoon tegen de gemeente stellen wat je hier ook stelt.

Want laten we eerlijk zijn: die gaan geen proces starten, want kom jij af met je uitleg van ... da's zand van mijn bouw + kheb daar misschien nog wat nodig voor mijn tuinaanleg (hou daar wel rekening met de hoogte die je mag aanhouden) => daarna gaat dat weg.

Dan gaat zo'n rechter ook zeggen van: we zullen het es een half jaar / jaar laten liggen ...

Anderzijds: wat zeggen de bouwvoorschriften van de achterburen :twisted:

Hun straatniveau? Moeten die ook gelijk zijn? Vroeger uitzondering gekregen?

(Want uiteindelijk ga jij daar wel water van krijgen - hebben ze dat volgens de regels gedaan, dan is dat jammer voor jou ... is dat niet het geval :mrgreen: )

afbeelding van chime

Geregistreerd 10-04-2007

11653 berichten

Re: Klacht achterburen / grondafvoer#03

Gewoon tegen de gemeente stellen wat je hier ook stelt.

Want laten we eerlijk zijn: die gaan geen proces starten, want kom jij af met je uitleg van ... da's zand van mijn bouw + kheb daar misschien nog wat nodig voor mijn tuinaanleg (hou daar wel rekening met de hoogte die je mag aanhouden) => daarna gaat dat weg.

Dan gaat zo'n rechter ook zeggen van: we zullen het es een half jaar / jaar laten liggen ...

Anderzijds: wat zeggen de bouwvoorschriften van de achterburen :twisted:

Hun straatniveau? Moeten die ook gelijk zijn? Vroeger uitzondering gekregen?

(Want uiteindelijk ga jij daar wel water van krijgen - hebben ze dat volgens de regels gedaan, dan is dat jammer voor jou ... is dat niet het geval :mrgreen: )

Geregistreerd 16-06-2010

54 berichten

Re: Klacht achterburen / grondafvoer#04

wel, met de mens praten heeft weinig zin, omdat hij de vorige keer ook is gaan dwarsliggen :? Maar we zullen nog eens een poging doen. je hebt alleszins een punt met dat onrkuid, nu is het indd weg, omdat het ónder die berg aarde ligt, dus hij mag ons eigenlijk op zijn blote knieën danken Smile (hij was voor de bouw al komen klagen over het feit dat het onkruid op onze grond zijn tuin verknoeit, (we hadden de grond toen de dag ervoor gekocht en hij verwachtte dat we dat binnen de dag kwamen snoeien)

Ik zal dus ook een keertje naar de gemeente gaan en zeggen dat het tijdelijk is (wat toch echt wel vrij obvious is, maar kom)

Qua bouwvoorschriften: huis van de achterburen staat er tien jaar. nadien zijn alle gronden rondom hem verkavelt en zijn er verkavelingsvoorschriften gekomen. Hij is dus de enige die hoger ligt (en die twee verdiepingen én een dak heeft). Hij heeft de verkaveling geprotesteerd en is veel dwars gaan liggen, waardoor voorschriften zeer streng zijn (moeten bv ons tuinhuis vier meter van zijn draad zetten vanachter, wat wil zeggen dat dat ongeveer in het midden van onze hof komt :evil: ) Maar ik ga zijn voorschriften checken, volgens mij is zijn poolhouse ook niet gans reg :x lementair, mss mag ik mijn tuinhuis dan ook wat dichter zetten ...

Geregistreerd 16-06-2010

54 berichten

Re: Klacht achterburen / grondafvoer#05

wel, met de mens praten heeft weinig zin, omdat hij de vorige keer ook is gaan dwarsliggen :? Maar we zullen nog eens een poging doen. je hebt alleszins een punt met dat onrkuid, nu is het indd weg, omdat het ónder die berg aarde ligt, dus hij mag ons eigenlijk op zijn blote knieën danken Smile (hij was voor de bouw al komen klagen over het feit dat het onkruid op onze grond zijn tuin verknoeit, (we hadden de grond toen de dag ervoor gekocht en hij verwachtte dat we dat binnen de dag kwamen snoeien)

Ik zal dus ook een keertje naar de gemeente gaan en zeggen dat het tijdelijk is (wat toch echt wel vrij obvious is, maar kom)

Qua bouwvoorschriften: huis van de achterburen staat er tien jaar. nadien zijn alle gronden rondom hem verkavelt en zijn er verkavelingsvoorschriften gekomen. Hij is dus de enige die hoger ligt (en die twee verdiepingen én een dak heeft). Hij heeft de verkaveling geprotesteerd en is veel dwars gaan liggen, waardoor voorschriften zeer streng zijn (moeten bv ons tuinhuis vier meter van zijn draad zetten vanachter, wat wil zeggen dat dat ongeveer in het midden van onze hof komt :evil: ) Maar ik ga zijn voorschriften checken, volgens mij is zijn poolhouse ook niet gans reg :x lementair, mss mag ik mijn tuinhuis dan ook wat dichter zetten ...

afbeelding van Nevermore

Geregistreerd 12-03-2006

17087 berichten

Re: Klacht achterburen / grondafvoer#06

Niet druk over maken en laat hem maar zagen. 'k zou wel het onkruid weelderig laten tieren op die berg :twisted:

Zegt genoeg over die buur dat hij voor zo'n prul naar de gemeente stapt.

afbeelding van Nevermore

Geregistreerd 12-03-2006

17087 berichten

Re: Klacht achterburen / grondafvoer#07

Niet druk over maken en laat hem maar zagen. 'k zou wel het onkruid weelderig laten tieren op die berg :twisted:

Zegt genoeg over die buur dat hij voor zo'n prul naar de gemeente stapt.

afbeelding van lukanar

Geregistreerd 27-03-2007

7889 berichten

Re: Klacht achterburen / grondafvoer#08

Je bouw is nog bezig en je krijgt een klacht.

Geef door aan de gemeente dat de werken nog niet voltooid zijn.

Green is the color

www.vrebosch.be

Geregistreerd 16-06-2010

54 berichten

Re: Klacht achterburen / grondafvoer#09

is indd niet af, maar wel bijna af Biggrin

zijn de laatste lagen lak op de kurk aan het rollen om volgende week te verhuizen

verhuizen officieel natuurlijk maar in januari (schijnt fiscaal voordeliger te zijn), dus daarom dat het al helemaal niet goed uitkomt dat de gemeente ons in het oog gaat houden :x

Geregistreerd 16-06-2010

54 berichten

Re: Klacht achterburen / grondafvoer#0a

is indd niet af, maar wel bijna af Biggrin

zijn de laatste lagen lak op de kurk aan het rollen om volgende week te verhuizen

verhuizen officieel natuurlijk maar in januari (schijnt fiscaal voordeliger te zijn), dus daarom dat het al helemaal niet goed uitkomt dat de gemeente ons in het oog gaat houden :x

Pagina's