• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

lassen

Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
0
Punten
0
kan iemand mij uitleggen hoe ik moet lassen. zou met een gewone laspost zijn en bagetten. het is niet mijn bedoeling perfecte mooie lassen te leggen maar wel een degelijke las die stevig is. Heb al een paar keer geprobeerd maar blijf dikwijls met de baget aan het staal plakken.
 
Lid geworden
14 dec 2007
Berichten
272
Waarderingsscore
0
Punten
0
Baget eerst aanstrijken, wil zeggen dat je met de baget eens over het te lassen oppervlak veegt. Zo blijf je minder snel plakken. Om dan te starten even aantikken tot je de baget begint te ontbranden en dan een gelijke afstand van ongeveer 2 tot 3mm aanhouden, baget onder een hoek van 80 graden houden, goed naar de versmelting kijken en niet te snel willen gaan, je moet een mooi smeltbed krijgen in halve kringetjes. Eventueel bij brede lassen of grote hoeken een zwaailas maken is zo VVVVVV met de baget heen en weer zwaaien. Dan op het einde van de las de baget weghalen, even laten afkoelen en dan het slak wegkappen met een bekhamer. Oefen eerst op een gewoon stuk metaal dat je niet nodig hebt en als dat op iets trekt kan je verder proberen. Zie dat uw metaal niet doorbrand (te dun metaal = aangepaste baget of andere lastechniek) Zie dat uw stroomsterkte goed staat anders smelt het niet goed, blijf je plakken en trekken dunne materialen krom.



Als het dragende constructies worden laat dan iemand professioneel lassen!
 
Lid geworden
22 jun 2006
Berichten
3.604
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat wens je aan elkaar te lassen?
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
1.251
Waarderingsscore
0
Punten
0
mooi antwoord van dmw renovaties, waar ik alleen nog maar dit aan wil toevoegen: draag oogbescherming als je de slakken weghamert !
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
0
Punten
0
zou willen tuinpalen (die groene, iedereen kent ze) van een tuinafsluiting lassen aan wapeningsstaal BE500. Weet hierbij wel niet goed welke stroomsterkte ik moet gebruiken. Zal moeten opletten bij de palen want deze zijn niet zo heel dik, dat ik er niet door zit.



Iemand een gedacht van de stroomsterkte?



En waarom moet de slak eigenlijk persee weggekapt worden?
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
1.251
Waarderingsscore
0
Punten
0
als je met bagetten gaat lassen aan die tuinpalen dan wordt het wel heel erg oppassen geblazen, want je zit er zó doorheen, begin maar op 50A ofzo, max 70A met bagetten van 2mm. Eigelijk denk ik dat een MIG toestel hier wel beter gaat zijn (eventueel met draad met flux ipv gasfles).



Je moet de slakken niet persez wegkappen, maar ik raad het toch aan, al is het maar om de las te kunnen inspekteren (als prutser lasser ontdek ik toch ook meer dan eens een onvolledige las onder een toch perfekt uitziende slakrups), of als je wilt gaan beschermen tegen roest met menie ofzo.



@filip123 tja daar ging ik wel van uit dat hij dat wel zou weten, al heb ik vroeger wel eens cowboys zien lassen zonder lashelm (en dan de ganse nacht "zand in de ogen") Maar ik bedoelde maar te zeggen dat het verleidelijk is de slakken beginnen weg te kappen, maar die stukjes zijn heel scherp en worden op magische wijze naar je ogen aangetrokken, dus zeker veiligheidsbril dragen dan !
 
Lid geworden
14 dec 2007
Berichten
272
Waarderingsscore
0
Punten
0
Van die groene palen kan je niet lassen met bagetten.



MIG lassen is hier aangewezen. Stroomsterkte van 60A zou het moeten doen. Bij MIG lassen heb je geen slakken.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik ben geen geen lasser maar heb vroeger nog lasles gehad op school. Bij een goeie las op goed en schoon materiaal zal de slak vanzelf naar boven krullen en valt ie er gewoon af (bij mij toch, en goede punten gekregen van de leraar).



Zulke tuinpalen zou ik zelf niet kunnen lassen, zijn van amper 1mm dik staal en je zal er ook moeten de beschermingslaag van krabben.



Zou het ook niet kunnen lukken met sterke spanbanden of ijzerdraad om die netten vast te maken?
 
Lid geworden
12 jul 2006
Berichten
206
Waarderingsscore
0
Punten
0
Las anders op die palen eerst enkele strips op een laag amperage. Dan is deze daar plaatselijk al iets dikker en kun je de rest er met iets meer amperage (lees sterker) tegenlassen.

Als je dalend last heb je ook minder inbranding. (is niet zo sterk) maar ideaal om die strips te lassen.

Dit is wel te lassen met een primafix. Niet met een special of een basis, maar een goedkope post (met spoel en geen inverter dus, een zware dus) ontsteekt deze toch niet.
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
0
Punten
0
de groene coating van de palen heb ik uiteraard weggeslepen zodat ik op bloot staat zit.

heb eens gemeten en moet zeggen dat het staal toch wel zeker 2,5mm dik is. Dus denk wel dat het er niet zal doorbranden. Zal eventueel proberen met die strips, lijkt mij nog een goed idee.



Het probleem is eigenlijk dat de palen ter hoogte van de fundering afgekrakt zijn van de wind. Omdat het moeilijk is nieuwe palen te plaatsen vanwege de dichte klimop-begroeiing ga ik staven onderaan tegen de paal lassen en opnieuw inbetonneren.



En van die oogbescherming, hebt ge gelijk, ge hebt immers maar 2 ogen é. :D
 
Lid geworden
15 jun 2007
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus, als ik het goed begrijp wil je aan de onderkant van die palen een betonijzer aanlassen om dit geheel vervolgens terug in te bitoneren?



Uw palen zijn 2.5mm dik. Ik kan U niet garanderen dat je dit tot een goed einde kan brengen als je nog nooit gelast hebt in het byzonder vlambooglassen, toch enkele tips.



In ideale omstandigheden heb je die palen op uw werkbank liggen. Je moet zeker en vast alle verf /coating en roest wegslijpen en dit over een breedte van ong. 2.5cm. Lassen op verf of roest lukt gewoon niet!.

Maak ook uw betonijzer roestvrij op de plaats waar je wenst te lassen.



Span uw betonijzer nu stevig op de gewenste plaats tegen de palen vast met sergeanten.

Plaats uw massaklem op een stuk blank metaal en knijp de klem nog eens extra vast zodat ge zeker weet dat ge goed contact hebt.



Voor het lassen van dit materiaal mag je bagetten van 2.5 mm gebruiken. Als je ze nog moet gaan kopen, vraag dan "rutiel bagetten" die je zowel vlak als klimmend kan lassen. Kost niet meer dan andere, maar je bent toch beter dat je het erbij zegt. Zeker geen base of selulose bagetten gebruiken als het uw eerste keer is!(miserie verzekerd)



Per milimeter baget moet je 35 ampere instellen. Dus voor een bagget van 2.5 mm moet je ong. 87 a 90 amp. instellen. Neem je minder, dan gaat uw bagget 'plakken', neem je meer, dan krijg je teveel hitte en zal uw bagget vergloeien. Ook het zogenaamd aardbeilassen, waar je zo van die boebels en spatten hebt, is hiervan de reden.

Heb je een laspost met instelbare ontsteekspanning, gebruik dan 73 volt ontsteekspanning. (kan niet op elke post ingesteld worden)



Nu het lassen. Als je het nog nooit gedaan hebt, moet je zeker op een ander stuk ijzer de basishandelingen oefenen hoor!

Kijk waar de punt van uw bagget zich ong. bevindt, doe uw lasscherm voor uw ogen, en pik of strijk uw bagget tegen het metaal. Van zodra de vlamboog ontstaat, zal je wel zien waar uw bagget zich bevindt. Hou nu uw bagget ong. 2mm boven het te lassen oppervlak en TREK uw bagget heel langzaam achteruit, dit onder een hoek van 45°. Kijk heel goed in uw smeltbad en zie wat er gebeurt. Je moet een diep smeltbad zien, en aan de rand van het smeltbad zie je de kraslaag opstuwen. Die kraslaag is eigenlijk een beschermlaag van uw las zolang deze nog vloeibaar is (bescherming tegen uitwendige factoren, stof, zuurstof enz).Deze handelingen gaan allemaal heel snel, vandaar dat je ze eerst moet aanleren op een ander stuk ijzer. In het begin ga je veel blijven plakken, dat is niet erg. Span gewoon uw stuk ijzer in de bankvijs en als je voelt dat je plakt, geef dan een flinke ruk aan uw bagget, of knijp uw klem los. Zeker nooit onbeschermd in uw vlamboog kijken!

Eenmaal je gedaan hebt met lassen zul je zien dat die kraslaag hard is. Deze kan je nu weg hameren met uw pikhamer. Wens je over deze las nog eens een las te zetten, dan moet je zeker de kras eerst weghameren, het toevoegmateriaal waarmee je last kan zich niet binden met de kras. Een constructief minderwaardige las is hiervan het gevolg.



Als je de palen vb. over een afstand van 20cm wenst te lassen, dan moet je eerst de uiteinden vast"punten" anders gaat het metaal teveel trekken. Tracht nooit 20cm in een stuk te lassen, dat gaat niet, neem liever strips van ong. 2.5cm. Het ijzer zal altijd trekken langs de kant waar je last!



Als die palen nog in de grond zitten, en je wilt ze zo terplaatse lassen, dan moet je klimmend lassen. Ben je echt beginneling, dan zou ik hulp inroepen, want dat gaat niet lukken.

Inderdaad, een mig/mag toestel werkt een stuk gemakkelijker maar ze zijn ook duurder in aanschaf en laat u al geen blazen wijs maken van een tig toestel, dat is voor gevorderden en wordt gebruikt voor alu/gietijzer /koper ed. te lassen. Voor ijzer is dit echt een te dure oplossing tenzij je er ene hebt staan. Buiten aan de voet van een paal in het gras gaan tig lassen??? vergeet het!



Alléé menneke, doe uw best en als ge vragen hebt, laat het maar weten hoor (ook over mig/mag of tig!) En eerst veel oefenen op een ander stukske ijzer hé!

En nu ga ik vlug mijn patattekes gaan opzetten zulle.
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Kan je geen stalen (of inox, wel duurder) buis die net past over of in de groene paal vastlijmen met tec7? En die dan vastzetten in beton?



Zal volgens mij sterker zijn dan een flauwe las.
 
Lid geworden
28 jan 2008
Berichten
64
Waarderingsscore
0
Punten
0
bedankt voor de deskundige uitleg miss galvanisé



een nieuwe buis erover schuiven is onmogelijk vanwege de dichte

begroeiing met klimop. Heb inmiddels het klusje al geklaard en de staven hangen er toch redelijk stevig aan moet ik zeggen. De las is wel zo mooi niet maar dat was ook de bedoeling niet :D , als het maar stevig is.



Wat mijn bagetten betreft, der staat niets op de verpakking van die rutiel of andere 2 soorten. Het zijn bagetten van Kinzo, 3,2mm, 350 lang, 80-125 Ampère. Op de baget zelf staat nog een code: E6013



Zijn dit dan rutiel bagetten?
 
Lid geworden
2 jan 2008
Berichten
865
Waarderingsscore
2
Punten
0
een geschreven cursus lassen (cf hierboven) lijkt me allesbehalve ideaal.

geeft de plaatselijke 'vakschool' geen avondlessen praktijk ? :eek: :wink:
 
Lid geworden
22 jun 2006
Berichten
3.604
Waarderingsscore
0
Punten
0
dries vh wrote:
een geschreven cursus lassen (cf hierboven) lijkt me allesbehalve ideaal.

geeft de plaatselijke 'vakschool' geen avondlessen praktijk ? :eek: :wink:



Ja hoor, er bestaan inderdaad avondlessen lassen, bij ons drie jaar, drie avonden per week van 19.00 tot 22.00uur. heb je die doorworsteld dan mag je zeggen dat je kan lassen, met dat diploma kan je zelfs instructeur lasser worden.

Maar zou azerty hier echt bij gebaat zijn? tegen dat hij zijn avondschool achter de rug heeft zijn zijn palen helemaal weggeroest :lol: :D :lol: :D



Zoals hijzelf zegt, het moet aan elkaar staan, maar moet geen perfectie zijn ,constructief geen belangrijke belasting. Leren al doen ! en t'is hem blijkbaar goed gelukt :wink:
 
Lid geworden
15 aug 2015
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

 

ik heb dit ff gelezen, waarom steek je niet gewoon gegalvaniseerde buis van +/- in die afgekraakte buis met een diameter iets kleiner dan de bestaande buis. Zodoende krijg je een vaste paal waarop je de oude palen terug erop kan schuiven. En is al dat gedoe met dat lassen miss niet nodig, als laatse zou ik er een tape rond kleven die de naad weg werkt.

mvg

peter 
 

bramvdb

Actief Lid
Lid geworden
17 jan 2010
Berichten
347
Waarderingsscore
36
Punten
28
Ik denk dat zijn paal wel staat, is een topic van 2008.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan