• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Kopen bouwgrond, waar op letten

Emu

Lid geworden
22 mrt 2007
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn wens voor 2008 is gemaakt. Ik zou graag al graag een bouwgrond kopen, omdat de prijs zeker niet naar beneden zal gaan, of integendeel nog kan stijgen. Bovendien kan ik ook al de lening aftrekken van de belastingen dan :D



Wat ik wil weet ik ook al, een grond met een prijs van maximum 90.000, wat verder belangrijk is, is dat de breedte van het huis MINIMUM 6 meter is. Dus een breedte van HOB van 9 meter, of gesloten bebouwing van 6 meter.



Nu volgt echter mijn vraag, maar moet je zoal op letten bij het kopen van een bouwgrond? Enkele dingen die ik al weet is checken of er een bouwverplichting is of niet. Maar hoe kom ik bijvoorbeeld te weten of er een bepaalde stijl moet worden nageleefd, hoe hoog ik kan bouwen, of de grond van goede kwaliteit is... enz...



Iemand tips op waar je allemaal moet op letten bij aankoop van een bouwgrond?
 

dkl

Lid geworden
6 mrt 2007
Berichten
492
Waarderingsscore
0
Punten
0
Emu wrote:
Mijn wens voor 2008 is gemaakt. Ik zou graag al graag een bouwgrond kopen, omdat de prijs zeker niet naar beneden zal gaan, of integendeel nog kan stijgen. Bovendien kan ik ook al de lening aftrekken van de belastingen dan :D



lening bouwgrond aftrekken van de belastingen gaat spijtig genoeg niet
 
Lid geworden
23 aug 2006
Berichten
933
Waarderingsscore
0
Punten
16
Steeds op de gemeente gaan vragen wat de bouwvoorschriften zijn, nagaan of de bouwgrond wel daadwerkelijk bouwgrond is, zitten er geen erfdienstbaarheden op het perceel, laat een grondsondering uitvoeren alvorens aankoop zo weet je of je er goedkoop vanaf komt bij de funderinge of daar al direct wat meer moet investeren, vraag eens na in de buurt of er geen problemen zijn: lawaaihinder, wateroverlast, andere addertjes onder het gras....





Ik zou zeggen... laat de zoektocht maar beginnen.
 

Emu

Lid geworden
22 mrt 2007
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
dkl wrote:
Emu wrote:
Mijn wens voor 2008 is gemaakt. Ik zou graag al graag een bouwgrond kopen, omdat de prijs zeker niet naar beneden zal gaan, of integendeel nog kan stijgen. Bovendien kan ik ook al de lening aftrekken van de belastingen dan :D



lening bouwgrond aftrekken van de belastingen gaat spijtig genoeg niet



Hypotheek moet echt op een huis zijn dan ofwat :? als het niet het geval is, zal ik moeten gaan uitkijken voor een appertementje ofzo, ik wil namelijk iets kopen omwille van de belastingsaftek...
 
Lid geworden
9 mei 2006
Berichten
291
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
Hypotheek moet echt op een huis zijn dan ofwat :?

Om aftrekbaar te zijn van de belasting moet het om het huis gaan

Ja dan kan je om die reden beter een huis of appartement kopen als je gewoon van plan was om grond te kopen en er niet van plan bent om op te bouwen
 
Lid geworden
22 nov 2007
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo,



eerst en vooral moet ik je een beetje teleurstellen: lening voor grond alleen kan je NIET aftrekken van de belastingen. Als je het combineert met lening voor woning kan het wel, maar om dan verhoogd te kunnen aftrekken moet je ten laatste op 31 december van 2 jaar achter het afsluiten van de lening in het huis wonen.



Okee, opletten voor grond:

1) bouwvoorschriften kom je te weten op de gemeente: even bellen naar de dienst stedenbouw en zij helpen je wel vrij snel verder: dan weet je al hoeveel bouwlagen, welke dakhelling, eventueel welke kleuren van baksteen toegelaten zijn enz...

2) oriëntatie van de grond: tuin op zuiden is het best, gevolgd door op westen, dan oosten en dan noorden

3) kwaliteit van de grond kom je te weten door het uitvoeren van een grondsondering. Daar dit toch wat geld kost kan je al enige indicatie verkrijgen door informatie in te winnen bij de buren en door de databank ondergrond Vlaanderen (dov.vlaanderen.be): hier vind je sonderingen terug van spoorwegen, gewestwegen ed: als er in de buurt van het stuk grond dat je op het oog hebt zijn uitgevoerd heb je toch al een idee (geen uitsluitsel! Grondkwaliteit kan sterk verschillen op korte afstanden). Ook interessant hierin kan de vroegere bestemming van het stuk grond zijn: als er ooit al een gebouw heeft op gestaan is de kans groot dat er al lagen verstoord zijn.

4) aanwezigheid van nutsleidingen: ligt er riolering, gas, water, elektriciteit?

5) nabijheid van winkels, scholen, stations, verbindingswegen:... Eigenlijk nagaan of het een buurt is waar je wilt wonen.

6) helling van de grond: vlak stuk is altijd makkelijker en dus goedkoper om te bouwen

7) op www.agiv.be kun je ook veel nuttige info opzoeken: oa of het stuk in overstromingsgebied ligt, of in drinkwaterbeschermingszone enz...

8) Tot slot: ook eens over bestemming van de buurt informeren op de gemeente: wij hebben stuk grond + achterliggende grond gekocht met daarachter agrarisch gebied: mooi uitzicht dachten we dus. Maar nu blijkt dat het agrarisch gebied wellicht zal omgevormd worden tot lokaal bedrijventerrein. Gelukkig is ons perceel heel lang, maar toch, dit maakt het wat minder interessant: op de gemeente hebben ze zo een info normaal al jaren voor dit effectief beslist wordt, dus kan zeker geen kwaad om daar te informeren.

9) wat ze ook soms op de gemeente weten is welke gronden in de nabije toekomst (al kan dat nabij soms jaren opschuiven) zullen verkaveld worden. Dan weet je al op voorhand wat er misschien te koop komt en geeft je meer tijd om te informeren naar kwaliteit van het stuk.



Voilà, ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben. Wij zijn iets meer dan een jaar op zoek geweest naar grond voor minder dan 100000€ (incl. kosten) met minimum bouwbreedte 8 m, 2 bouwlagen en nog een hoop voorwaarden (zie tips hierboven), maar uiteindelijk toch gevonden.



Enkele tips bij je zoektocht: zeker de moed niet opgeven, veel rondrijden in de streek waar je wil wonen en kijken wat er op de markt is: als je mooi stuk ziet: informeren naar eigenaar en vragen of hij het niet wil verkopen, en openbare verkopen afschuimen: ook prijzen van die verkopen kan je opvragen (bij notarissen): dan krijg je een goed idee van de marktprijzen
 

Emu

Lid geworden
22 mrt 2007
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja ik was van plan grond te kopen, om dan binnen enkele jaren iets op te bouwen, en al van die belastingsaftrek te genieten. Dit valt natuurlijk wel tegen :cry: dan moet ik eens gaan nadenken ja, mss is een appertementje dan wel interessant.



Anzie, ik heb wel met alle aandacht jou post gelezen, hier stonden zeker dingen in die dan later wel van pas zullen komen, bedankt daarvoor :)
 
Lid geworden
22 nov 2007
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo,



eerst en vooral moet ik je een beetje teleurstellen: lening voor grond alleen kan je NIET aftrekken van de belastingen. Als je het combineert met lening voor woning kan het wel, maar om dan verhoogd te kunnen aftrekken moet je ten laatste op 31 december van 2 jaar achter het afsluiten van de lening in het huis wonen.



Okee, opletten voor grond:

1) bouwvoorschriften kom je te weten op de gemeente: even bellen naar de dienst stedenbouw en zij helpen je wel vrij snel verder: dan weet je al hoeveel bouwlagen, welke dakhelling, eventueel welke kleuren van baksteen toegelaten zijn enz...

2) oriëntatie van de grond: tuin op zuiden is het best, gevolgd door op westen, dan oosten en dan noorden

3) kwaliteit van de grond kom je te weten door het uitvoeren van een grondsondering. Daar dit toch wat geld kost en je dit dus niet bij elke grond die je ziet zal doen,kan je al enige indicatie verkrijgen door informatie in te winnen bij de buren en door de databank ondergrond Vlaanderen (dov.vlaanderen.be) te raadplegen: hier vind je sonderingen terug van spoorwegen, gewestwegen ed: als er in de buurt van het stuk grond dat je op het oog hebt sonderingen zijn uitgevoerd heb je toch al een idee (geen uitsluitsel! Grondkwaliteit kan sterk verschillen op korte afstanden). Ook interessant hierin kan de vroegere bestemming van het stuk grond zijn: als er ooit al een gebouw heeft op gestaan is de kans groot dat er al lagen verstoord zijn.

4) aanwezigheid van nutsleidingen: ligt er riolering, gas, water, elektriciteit?

5) nabijheid van winkels, scholen, stations, verbindingswegen:... Eigenlijk nagaan of het een buurt is waar je wilt wonen.

6) helling van de grond: vlak stuk is altijd makkelijker en dus goedkoper om te bouwen

7) op www.agiv.be kun je ook veel nuttige info opzoeken: oa of het stuk in overstromingsgebied ligt, of in drinkwaterbeschermingszone enz...

8) Tot slot: ook eens over bestemming van de buurt informeren op de gemeente: wij hebben stuk grond + achterliggende grond gekocht met daarachter agrarisch gebied: mooi uitzicht dachten we dus. Maar nu blijkt dat het agrarisch gebied wellicht zal omgevormd worden tot lokaal bedrijventerrein. Gelukkig is ons perceel heel lang, maar toch, dit maakt het wat minder interessant: op de gemeente hebben ze zo een info normaal al jaren voor dit effectief beslist wordt, dus kan zeker geen kwaad om daar te informeren.

9) wat ze ook soms op de gemeente weten is welke gronden in de nabije toekomst (al kan dat nabij soms jaren opschuiven) zullen verkaveld worden. Dan weet je al op voorhand wat er misschien te koop komt en geeft je meer tijd om te informeren naar kwaliteit van het stuk.



Voilà, ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben. Wij zijn iets meer dan een jaar gezocht naar grond voor minder dan 100000€ (incl. kosten) met minimum bouwbreedte 8 m, 2 bouwlagen en nog een hoop voorwaarden (zie tips hierboven), maar uiteindelijk toch gevonden.



Enkele tips bij je zoektocht: zeker de moed niet opgeven, veel rondrijden in de streek waar je wil wonen en kijken wat er op de markt is: als je mooi stuk ziet: informeren naar eigenaar en vragen of hij het niet wil verkopen, en openbare verkopen afschuimen: ook prijzen van die verkopen kan je opvragen (bij notarissen): dan krijg je een goed idee van de marktprijzen.
 
Lid geworden
4 feb 2007
Berichten
396
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ Emu, indien je toch zou beslissen om bouwgrond te kopen, zou ik dan mogen vragen in welke regio je juist zou willen bouwen??
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Emu wrote:
Ja ik was van plan grond te kopen, om dan binnen enkele jaren iets op te bouwen, en al van die belastingsaftrek te genieten. Dit valt natuurlijk wel tegen :cry: dan moet ik eens gaan nadenken ja, mss is een appertementje dan wel interessant.



Anzie, ik heb wel met alle aandacht jou post gelezen, hier stonden zeker dingen in die dan later wel van pas zullen komen, bedankt daarvoor :)

Ik vind dit een zeer vreemde redenering: ik zoek een grond om nieuwbouw woning op te bouwen. Ah, dit is financieel niet aftrekbaar, dan koop ik een appartementje. :?:



Het financieel voordeel ging in ieder geval maar beperkt zijn, zelfs al kon je je grond financieel aftrekken.



Stel: je bouwt na 3 jaar, dan heb je slechts 3 jaar dat voordeel gehad. Ga je voor die 3 jaar dat je beperkt iets terugkrijgt je volledige toekomstvisie eranderen? :shock:



Oja, als toch zo graag aftrekt : de schuldsaldoverzekering van je lening op je grond is wel financieel aftrekbaar.



Verder: neem slechts een hypotheek op een grond als het echt niet anders kan, anders ga je jezelf in t zak zetten als je gaat shoppen voor de lening voor je woning. De banken zullen weten dat er al een hypotheek op je onroerend goed is, dus ga je nooit een mooi percentage krijgen.



Ik zou je aanraden om zelf eens goed na te denken wat je juist wil. En ga eens praten met een bank, want ik vrees dat je nog met veel vragen of verkeerde info zit ...
 

Emu

Lid geworden
22 mrt 2007
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ben in het algemeen wel goed op de hoogte van de financiële kant, ik wil ook puur iets kopen voor de aftrek. Ik zou dan bijvoorbeeld 55.000 gaan lenen voor maximum aftrek, en dan dit na 2-3 als ik wil gaan bouwen, volledig afbetalen om dan te gaan lenen voor het huis zelf, dus dan kunnen de banken niet moeilijk doen he :wink: Bouwgrond lijkt mij interessant, omdat de prijzen zeker niet zullen dalen, dus is al een goede investering.



Hlp van een bank heb ik trouwens niet nodig, die helpen alleen hunzelf :wink:



PS. Schuldsaldoverkering neem ik niet, er zijn omwegen om dit te vermijden ! Maar dat zullen de banken u zeker niet vertellen inderdaad.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Emu wrote:
PS. Schuldsaldoverkering neem ik niet, er zijn omwegen om dit te vermijden ! Maar dat zullen de banken u zeker niet vertellen inderdaad.

Vertel jij het dan eens :wink: .
 
Lid geworden
2 jun 2007
Berichten
150
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
Emu wrote:
PS. Schuldsaldoverkering neem ik niet, er zijn omwegen om dit te vermijden ! Maar dat zullen de banken u zeker niet vertellen inderdaad.

Vertel jij het dan eens :wink: .

Geen lening nemen?

Anders weet ik ook niet onmiddellijk een mogelijkheid :p
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Anzie wrote:
hallo,



eerst en vooral moet ik je een beetje teleurstellen: lening voor grond alleen kan je NIET aftrekken van de belastingen. Als je het combineert met lening voor woning kan het wel, maar om dan verhoogd te kunnen aftrekken moet je ten laatste op 31 december van 2 jaar achter het afsluiten van de lening in het huis wonen.



Okee, opletten voor grond:

1) bouwvoorschriften kom je te weten op de gemeente: even bellen naar de dienst stedenbouw en zij helpen je wel vrij snel verder: dan weet je al hoeveel bouwlagen, welke dakhelling, eventueel welke kleuren van baksteen toegelaten zijn enz...

2) oriëntatie van de grond: tuin op zuiden is het best, gevolgd door op westen, dan oosten en dan noorden

3) kwaliteit van de grond kom je te weten door het uitvoeren van een grondsondering. Daar dit toch wat geld kost kan je al enige indicatie verkrijgen door informatie in te winnen bij de buren en door de databank ondergrond Vlaanderen (dov.vlaanderen.be): hier vind je sonderingen terug van spoorwegen, gewestwegen ed: als er in de buurt van het stuk grond dat je op het oog hebt zijn uitgevoerd heb je toch al een idee (geen uitsluitsel! Grondkwaliteit kan sterk verschillen op korte afstanden). Ook interessant hierin kan de vroegere bestemming van het stuk grond zijn: als er ooit al een gebouw heeft op gestaan is de kans groot dat er al lagen verstoord zijn.

4) aanwezigheid van nutsleidingen: ligt er riolering, gas, water, elektriciteit?

5) nabijheid van winkels, scholen, stations, verbindingswegen:... Eigenlijk nagaan of het een buurt is waar je wilt wonen.

6) helling van de grond: vlak stuk is altijd makkelijker en dus goedkoper om te bouwen

7) op www.agiv.be kun je ook veel nuttige info opzoeken: oa of het stuk in overstromingsgebied ligt, of in drinkwaterbeschermingszone enz...

8) Tot slot: ook eens over bestemming van de buurt informeren op de gemeente: wij hebben stuk grond + achterliggende grond gekocht met daarachter agrarisch gebied: mooi uitzicht dachten we dus. Maar nu blijkt dat het agrarisch gebied wellicht zal omgevormd worden tot lokaal bedrijventerrein. Gelukkig is ons perceel heel lang, maar toch, dit maakt het wat minder interessant: op de gemeente hebben ze zo een info normaal al jaren voor dit effectief beslist wordt, dus kan zeker geen kwaad om daar te informeren.

9) wat ze ook soms op de gemeente weten is welke gronden in de nabije toekomst (al kan dat nabij soms jaren opschuiven) zullen verkaveld worden. Dan weet je al op voorhand wat er misschien te koop komt en geeft je meer tijd om te informeren naar kwaliteit van het stuk.



Voilà, ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben. Wij zijn iets meer dan een jaar op zoek geweest naar grond voor minder dan 100000€ (incl. kosten) met minimum bouwbreedte 8 m, 2 bouwlagen en nog een hoop voorwaarden (zie tips hierboven), maar uiteindelijk toch gevonden.



Enkele tips bij je zoektocht: zeker de moed niet opgeven, veel rondrijden in de streek waar je wil wonen en kijken wat er op de markt is: als je mooi stuk ziet: informeren naar eigenaar en vragen of hij het niet wil verkopen, en openbare verkopen afschuimen: ook prijzen van die verkopen kan je opvragen (bij notarissen): dan krijg je een goed idee van de marktprijzen



ga je dit allemaal alleen doen???



voor mij één goede tip : kies eerst architect en laat die meegaan om grond te beoordelen



voor de rest : dichtste buren eens spreken over wateroverlast, geluidsoverlast, ...
 

Emu

Lid geworden
22 mrt 2007
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
Emu wrote:
PS. Schuldsaldoverkering neem ik niet, er zijn omwegen om dit te vermijden ! Maar dat zullen de banken u zeker niet vertellen inderdaad.

Vertel jij het dan eens :wink: .



Er zijn meerdere manieren, de makkelijkste manier is om een levensverzekering te nemen, kost ook nog wel geld maar wel een pak minder (ofwel de premie die je stort, daar heb je later nog iets aan).



Informeer er u maar eens naar bij een fiscaal adviseur ofzo, maar doe het niet bij de bank, ze zullen dit namelijk niet aan jou vertellen omdat ze er dan veel minder aan verdienen.



Maar jij hebt al gebouwd denk ik dus voor jou is het te laat?
 
Lid geworden
7 mrt 2007
Berichten
138
Waarderingsscore
0
Punten
0
Anzie wrote:
hallo,

2) oriëntatie van de grond: tuin op zuiden is het best, gevolgd door op westen, dan oosten en dan noorden



Dit is dus wel subjectief. Wij hebben tuin op het noorden en zijn daar heel gelukkig mee. Je bouwt uw woning afhankelijk van de ligging. Er zijn verscheidene topics hierover en telkens zijn de meningen verdeeld. Dit moet je dus voor jezelf uitmaken
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Ik heb ook geen schuldsaldoverzekering.

Denk dat het afhangt van hoeveel % je leent tov de aankoopprijs.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan