• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Het Google SketchUp topic

G

Guest

Guest
SketchUp maakt het mogelijk om zeer snel en eenvoudig een 3D model te bouwen en te presenteren met texturen en of in een animatie. Het is met name geschikt voor bouwers en architecten, omdat de functionaliteit op deze doelgroep is afgestemd. Ook de ontwikkelaars van SketchUp hebben deze achtergrond. Maar een ieder die in 3D snel wil schetsen, tekenen en visualiseren kan met SketchUp uit de voeten.



Wat is SketchUp?

SketchUp is een eenvoudig en verrassend krachtig ontwerpprogramma om uw ideeen in 3D vorm te geven. De eigenschappen van het eeuwenoude potlood zijn in SketchUp overgenomen en

toepasbaar gemaakt voor de digitale techniek van morgen.

SketchUp combineert een compacte set tools met een vloeiend gebruiksgemak en geeft uw creativiteit zo alle ruimte. Het resultaat is een werkomgeving waarin u uw ontwerp van alle kanten kunt aftasten op zoek naar die juiste vorm, kleur en textuurcombinatie.



Hoe starten ?

Je kan de demo downloaden van de SketchUp Pro 6 , die kan je 8 uur gratis testen.

Of je kan de SketchUp 6 free versie, deze is volledig gratis, heeft enkele beperking en mist enkele functies. Maar voor de meeste zelfbouwers (ontwerpers) zal deze versie zeker volstaan.

De eerste stapjes, je kan best starten met de video tutorials, http://sketchup.google.com/vtutorials.html

Eveneens een goede start is onze Nederlandse tutorial, die u de basis kennis zal geven om van start te gaan!

http://www.see3d.be/cms/downloads/Tutor ... %20Set.pdf

Ook handig om eerst te doen is help / quick reference kiezen in de menu lijst, waarna je een pdf krijgt die je kan afprinten met op 1 pagina alle icoontjes en toetsen uitgelegd. Perfect om mee te starten.



Als je uiteindelijk je ( toekomstig ) huis helemaal in elkaar hebt kunnen boksen, mag je dat altijd posten in ons eigenste show off topic :

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic. ... 36&start=0



Op ons forum zijn al enkele interessante topics geweest waar een boel Sketchup tips zijn langsgekomen, je vind deze op volgende links :



http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?t=3859

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?t=1655



Interessante links :



http://www.sketchupforum.nl

http://sketchup.google.com/3dwarehouse



Interessante PC lectuur ( ofte PC documenten ) :



http://download.sketchup.com/GSU/pdfs/Q ... ceCard.pdf ( quick reference kaart om af te drukken en naast je PC te leggen met sneltoetsen op )

http://dl.google.com/sketchup/gsu6/docs ... up_win.pdf ( uitgebreide engelse cursus )

http://download.sketchup.com/OnlineDoc/ ... suwin.html ( online engelse users guide )



Interessante papier lectuur ( ofte boeken ) :



The SketchUp Book v6 - Basic Edition (Bonnie Roskes)

The SketchUp Book v6 - Advanced Edition (Bonnie Roskes)

The SketchUp Book v6 - Delta Edition (what's new in v6?) (Bonnie Roskes)

Google SketchUp for Dummies (Aidan Chopra)







In de toekomst gaan we deze startpost verder updaten met tips en truckjes uit de voorgenoemde topics.
 

B0lt

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
1.145
Waarderingsscore
1
Punten
38
Nog een tip voor beginnende Sketchup-gebruikers: installeer meteen ook de bonuspakketten. Daar staan veel meer materialen en 3D-objecten dan bij de standaard installatie. In dat 3D-warehouse vind je ook veel terug, maar het is handig nidien je alles in één pakket kan installeren.

Ik heb zelf genoeg zitten prutsen bij het uittekenen van details aan meubilair en dergelijke, alvorens ik die bonuspacks ontdekt heb...
 
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misshien nog enkele tips:

Voor mensen die nog nooit met een of ander CAD/Teken programma gewerkt hebben, zoals ikzelf. Ik heb ons huis al een aantal keren getekend, en hertekend.



- Gebruik een muis met scrollwiel in combinatie met de sneltoetsen.

Op een portable met 'touchpad' werken is echt niet comfortabel.

- De Esc toets staat niet in de QuickReference maar is heel handig:

Bvb: je start een lijn te tekenen (Toets-L), en je hebt je eerste punt gezet (of het zoveelste) en je merkt dat het volgende punt niet in je zicht zit. Druk op de H-toets (Hand tool) verplaats je zicht, druk op de Esc toets en je kan verder je lijn zetten.

- Gebruik layers

Hiermee kan je heel makkelijk je project opdelen (bvb Fundering, Facade, Gelijkvloers, Verdieping, Zolder, Interieur,...)

- Bekijk je woning vanuit Google Earth

Heel leuk, door de integratie met Google Earth, vlieg je (ja echt vliegen: http://earth.google.com/intl/nl/userguide/v4/flightsim/index.html) rond je woning.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
nog even bijvullen:

- gebruik ook groupen om verschillende elementen uit elkaar te houden.

vb hoofdvolume, bijgebouw en opsmuk in verschillende groupen. Ikzelfs steek zelfs elke element in een group: binnenmuren, vensters apart, vloeren, buitenmuren, enzovoort

selecteren, rechts klikken -- > make group



als je er dan twee keer op klikt kan je alles in de group probleemloos bewerken of verschuiven zonder dat lijnen of vlakken van het andere gedeelte mee komen.
 
Lid geworden
15 jan 2007
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik ben er nog nooit in geslaagd een verdieping op de onderste te tekenen.

Elke keer als ik boven een kamer wil tekenen komen de muren van onder mee of gaat de vloer weg (plafond beneden). Enige tips?
 
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoow, Kan je misschien iets meer uitleg geven over die groepen? Ik heb ze zelf ook nog niet gebruikt, ik steek alles in layers, en heb dan soms ook wel problemen: bvb als ik een bepaalde lijn die zowel op gelijkvloers als op verdiep 'gebruikt' wordt, wil aanpassen, gaat die niet.



Dus is het dan mogelijk met een 'group' alles van het gelijkvloers erin te steken, en dan verder te werken aan het verdiep en daarna alles van het verdiep in een 'group' te steken? Kan ik dan eenvoudig nog dingen aanpassen in het gelijkvloers?



Hoe werk jij met die 'groups'? bvb Ik begrijp dat als ik een meubel zou tekenen ik hier een group van maak zodat het makkelijk te verplaatsen is. Maar wat als je je muren tekent, steek je die 1 per 1 in een group of eerder een volledig verdiep?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
GROUPEN EN COMPONENTEN



groepen

Eigenlijk is dat een beetje afhankelijk van hoe gedetailleerd je gaat werken.

Het scheelt bij van tekening tot tekening. het maakt een heel verschil of je van plan bent om het interieur ook uit te werken of niet.

Het is een beetje op het gevoel, volgens je behoeften.

mogelijkheid: alles wat je in een aparte layer steekt ook in een aparte group.

vb, vloer gelijkvloers, muren gelijkvloers, verdiepingsvloer, muren verdiep, dak,...

dan kun je ook gedeelte per gedeelte



Eens iets in een group staat zullen de lijnen niet meer meekomen als dat niet de bedoeling is en kun je ook overlappende lijnen hebben tussen de group en een externe lijn.

Wil je een group gaan bewerken dan klik je er gewoon even dubbel op. De group kan je dan op de normale manier aanpassen terwijl al de rest wat grijzer staat. (daarna recht klikken, group sluiten. of buiten de group klikken)

tussen de verdiepen krijg je dan op de buitenmuur wel een lijn te zien, deze kun je door rechts er op te klikken en voor hide te kiezen op onzichtbaar zetten.

een group ontbinden doe je door voor explode te kiezen.

je kunt ook verschillende groupen in een grotere group steken.





Componenten werken trouwens op precies dezelfde manier, deze ga je echter gebruiken als je een zelfde element verschillende keren nodig hebt.

Voordelen:

- Als je een component aanpast veranderen de andere automatisch mee.

- Bij de eigenschappen of het aanmaken kun je voor "face camera" kiezen. Een 2d ventje of boom of ander element in een 3d tekening zal dan altijd meedraaien met het zicht.

- je hebt een handig overzicht over alle gebruikte componenten en kunt naar believen een invoegen.

- gemaakte dingen die je denkt nog te gebruiken in andere tekeningen, maak je een component van. Dan in de bib even voor save as kiezen, opslaan in de libary en je heb het altijd ter beschikking.



Ook materialen werken anders op groupen en componenten

je kunt 1. materialen toekennen voor je de group maakt of ze toekennen aan delen terwijl de group open staat en bewerkbaar is. Die materialen blijven dan altijd toegekent

je kunt ook 2. materiaal toekennen aan de volledige group (gesloten toestand) alles wat nog geen materiaal had krijgt dan die kleur.

je kunt dan bv stoelen invoegen waarvan de poten steeds dezelfde kleur hebben maar waarvan de zitting steeds een andere kleur heeft.





Het is kwestie van toe te passen en te ondervinden wat het beste werkt voor jou.





Sketchup users guide:

groups

Component Browser

Groups and Components

Outliner
 

LN

Lid geworden
31 mei 2007
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben (helaas) Windows Vista (nieuwe pc). Kan het zijn dat Google Sketchup hierop niet werkt? Of hoe kan ik dit best oplossen (ik ben nogal een computerleek)?
 
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Momenteel blijkt Windows Vista nog niet 100% gesupporteerd. Je kan even de help op deze pagina misschien overlopen: http://sketchup.google.com/support/bin/answer.py?answer=66154



De tip die ze hier geven is het uitkijken naar de laatste stuurprogrammas voor je grafische kaart, doch als je een computerleek bent, raad ik je dit enigszinds af, of wees toch voorzichtig, omdat fouten in de stuurprogrammas van grafische kaarten de nr 1 oorzaak zijn van de beruchte 'blauwe schermen'. En dat is het laatste dat je wil natuurlijk.



Blijkbaar zou het wel kunnen werken in Vista door de 'Compatibility Mode' in te stellen op Windows XP SP2, maar hier vind ik evenveel mensen die zeggen dat het werkt als mensen die zeggen dat het voor hen niet werkt.



De Compatibility Mode kan je instellen door op het icoon, rechtermuis-klik, properties (eigenschappen) te kiezen en dan het Compatibility tab-blaadje.
 
Lid geworden
19 sep 2007
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook een leek!!!! :oops:

Mijn vraagje: ik heb dus sketchup gedownload en het één en ander willen proberen maar nu zie ik enkel een wit scherm al ik wil tekenen!

Ik meen me te herinneren dat je toch van die graadslijnen (axis, ...) kon zien als je een nieuwe tekening wilde starten?

Weet iemand waar ik die instelling ofzo kan veranderen want nu kan ik helemaal niet meer tekeneni!

Bedankt!
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
jillepernille wrote:
Hier ook een leek!!!! :oops:

Mijn vraagje: ik heb dus sketchup gedownload en het één en ander willen proberen maar nu zie ik enkel een wit scherm al ik wil tekenen!

Ik meen me te herinneren dat je toch van die graadslijnen (axis, ...) kon zien als je een nieuwe tekening wilde starten?

Weet iemand waar ik die instelling ofzo kan veranderen want nu kan ik helemaal niet meer tekeneni!

Bedankt!

zet eens onder het menu view alle toolbars aan.

Normaal moet je ergens een toolbar zien met huisjes, daarmee kun je bovenaanzicht, zijnaanzicht en perspectief enzo kiezen.

probeer eens wat dat doet, waarschijnlijk geraak je zo verder.
 
Lid geworden
28 jun 2007
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
hoow wrote:
jillepernille wrote:
Hier ook een leek!!!! :oops:

Mijn vraagje: ik heb dus sketchup gedownload en het één en ander willen proberen maar nu zie ik enkel een wit scherm al ik wil tekenen!

Ik meen me te herinneren dat je toch van die graadslijnen (axis, ...) kon zien als je een nieuwe tekening wilde starten?

Weet iemand waar ik die instelling ofzo kan veranderen want nu kan ik helemaal niet meer tekeneni!

Bedankt!

zet eens onder het menu view alle toolbars aan.

Normaal moet je ergens een toolbar zien met huisjes, daarmee kun je bovenaanzicht, zijnaanzicht en perspectief enzo kiezen.

probeer eens wat dat doet, waarschijnlijk geraak je zo verder.



Kijk ook eens naar de tutorial video's, daar steek je meteen al heel wat van op. Ik herbekijk die zelf af en toe nog eens want soms gaan dingen veel makkelijker dan je denkt, je moet alleen maar weten hoe.



http://sketchup.google.com/vtutorials.html
 
Lid geworden
13 okt 2007
Berichten
78
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een eerste ontwerpje van mijn loft in SketchUp. Geweldig programma imho!



pic.php






De badkamer komt achter de keuken maar moet er nog gezet worden. Waar nu mijn bureau staat, daar moeten wat muren en kasten bij.





Dit is een eerste ontwerpje gemaakt op 3 avonden. Als jullie suggesties, voorstellen, opmerkingen, aanmerkingen, vragen of commentaar hebben ... shoot!
 
Lid geworden
19 sep 2007
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog altijd lukt het niet, ook niet via view - toolbaars - views!



Nog steeds het witte scherm, ik kan anders alle icoontjes of instellingen ofzo aanpassen maar eens ik wil tekenen ----> wit scherm!



Wie kan me helpen?[/quote]
 
Lid geworden
19 sep 2007
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien nog even duidelijker maken: die groene, paarse, ... lijnen krijg ik niet op mijn scherm.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
controleer eens of "axes" aangevinkt staat onder het menu view.
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
339
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan iemand mij uitleggen hoe ik een raam als component plaats in een muur.



Als ik dat in de muur zet dan kan ik er niet door het raam kijken en zie gelijk de muur... elfs met een muur van 3cm dik heb ik problemen.



Als ik het van boven bekijk, dan staat het raam nochthans in de muur.



Wat doe ik verkeerd of hoe moet ik dit doen?



Welk programma gebruiken jullie om de tekening fotorealisch te maken. Dacht 3d rendering of zo...
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
ALs ik je goed begrijp zet je gewoon twee dingen over elkaar.

ALs je dat raam als group of component over je muur zet, is er natuurlijk nog geen gat in je muur.

Je moet dus ook een opening in je muur maken, die de grootte heeft van je raam.



Het is makkelijkst als je je raam gewoon op een ander layer zet

je tekent rondom je raam een rechthoek, zet de layer met her raam even af en gebruikt het push tool om de opening door de duwen.

layer met raam terug aanzetten.
 
Lid geworden
19 sep 2007
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
die axes onder views heb ik ook al gaan aanvinken, lukt ook niet!



Ik heb zelfs al gans het programma van mijn pc gesmeten en alles opnieuw afgehaald, nog steeds wit leeg scherm zonder die lijnen :cry:
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan