Stookolie of gas

Algemeen
9687 discussies 9687 berichten
afbeelding van Luddie

Geregistreerd 19-02-2007

8322 berichten

Stookolie of gas

Volgend jaar beginnen we te bouwen; in onze straat ligt geen gas - het komt er ooit wel, maar pas na 2010 en misschien nog later. Nu moeten we stilaan weten of we voor gas gaan of stookolie, omdat we dan al dan niet een schouw moeten hebben. Onze voorkeur gaat naar gas (makkelijk en goedkoper).

Opties:

1) stookolie nemen

2) propaantank zetten en later overschakelen naar gas

Een propaantank zetten is een tiidelijke oplossing maar is zeer duur. Heb ook geen zin om zo'n lelijke bovengrondse tank te hebben.

Iemand ervaring hiermee? Wat zouden we nu best doen....

10Reacties

afbeelding van bvanwese

Geregistreerd 02-08-2006

3707 berichten

Re: Stookolie of gas#01

3) pellets

4) warmtepomp

5) passiefhuis

afbeelding van Luddie

Geregistreerd 19-02-2007

8322 berichten

Re: Stookolie of gas#02

bvanwese wrote:
3) pellets

4) warmtepomp

5) passiefhuis

Oh ik heb precies nog wat opzoekwerk te doen Smile

De vraag is eigenlijk: wat zijn de opties als we later makkelijk willen overschakelen naar gas... en wat is het prijskaartje ervan...

afbeelding van bvanwese

Geregistreerd 02-08-2006

3707 berichten

Re: Stookolie of gas#03

maar als je wil kiezen tussen 1 en 2...

2010 is niet zoooo ver meer af hé... alleen spijtig van die "misschien later"

'k zou dan toch voor propaan gaan denk ik...

afbeelding van bvanwese

Geregistreerd 02-08-2006

3707 berichten

Re: Stookolie of gas#04

als je 3 of 4 kiest, is dat niet met de bedoeling om later over te schakelen, deze installaties kosten een stuk meer dan een op gas.

een pelletketel moet je toch rekenen op een 3x de prijs van een gasketel + je moet opslag hebben.

een warmtepomp is enkel een optie als je je huis goed isoleert. bijkomende voordelen: geen schouw, geen bevoorrading nodig, geen extra leveranciers, geen (rechtstreekse) afhankelijkheid van oorlogen in 't midden-oosten of ambras in rusland...

afbeelding van naish

Geregistreerd 07-02-2007

1833 berichten

Re: Stookolie of gas#05

Stookolie...

Installatie is toch iets duurder, maar in gebruik goedkoper dan gas. Zeker in combinatie met een ruime tank zodat je een beetje kan speculeren.

afbeelding van Luddie

Geregistreerd 19-02-2007

8322 berichten

Re: Stookolie of gas#06

naish wrote:
Stookolie...

Installatie is toch iets duurder, maar in gebruik goedkoper dan gas. Zeker in combinatie met een ruime tank zodat je een beetje kan speculeren.

Ik dacht dat gas goedkoper was dan stookolie?

afbeelding van bvanwese

Geregistreerd 02-08-2006

3707 berichten

Re: Stookolie of gas#07

is ook afhankelijk van het type gas...

propaan of aardgas, en dan nog welk soort aardgas...

afbeelding van naish

Geregistreerd 07-02-2007

1833 berichten

Re: Stookolie of gas#08

lustuyck wrote:
naish wrote:
Stookolie...

In gebruik niet... Maar dat is natuurlijk voer voor een eeuwige discussie... Maar moet er natuurlijk wel bijvertellen dat het gaat om een ketel met 46 KW en dat een alternatief op gas daarvoor ook wel duurder is dan een wandgasbrander.

Bij ons ook geen gas in de straat en die komt er ook niet, dus gekozen voor mazout. Moest er gas geweest zijn, dan ging ik serieus getwijfeld hebben en nu is de keuze gemakkelijk geworden... Lol Heb er bovendien nog geen moment spijt van.

afbeelding van Luddie

Geregistreerd 19-02-2007

8322 berichten

Re: Stookolie of gas#09

naish wrote:
lustuyck wrote:
naish wrote:
Stookolie...

In gebruik niet... Maar dat is natuurlijk voer voor een eeuwige discussie... Maar moet er natuurlijk wel bijvertellen dat het gaat om een ketel met 46 KW en dat een alternatief op gas daarvoor ook wel duurder is dan een wandgasbrander.

Bij ons ook geen gas in de straat en die komt er ook niet, dus gekozen voor mazout. Moest er gas geweest zijn, dan ging ik serieus getwijfeld hebben en nu is de keuze gemakkelijk geworden... Lol Heb er bovendien nog geen moment spijt van.

Bestaan er nog premies voor stookolie ketels?

afbeelding van naish

Geregistreerd 07-02-2007

1833 berichten

Re: Stookolie of gas#0a

lustuyck wrote:
Bestaan er nog premies voor stookolie ketels?

Ja op de website van infomazout moet je eens kijken. Als ik me niet vergis is er momenteel een actie als je een bepaald niveau van ketel neemt.

Pagina's