Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout

Algemeen
9687 discussies 9687 berichten
afbeelding van tweet

Geregistreerd 10-03-2006

31 berichten

Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout

Ik had graag eens geweten wat nu eigenlijk het verschil in kosten is voor het installeren en "opstarten" van ketels op aardgas, pellets en mazout, m.a.w. de kost van de ketel + aanvraag aansluiting. Een pelletsketel is bijvoorbeeld duurder in aankoop maar je zit natuurlijk niet met de kost van je aansluiting zoals bij aardgas.

Wie kan hiervan een idee geven?

10Reacties

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout#01

Pelletkachel vanaf 6000 euro (vervangt aardgasketel én sfeerverarming)

Boiler nodig

Condenserende aardgasketel vanaf 1500 euro tot ???

Geen boiler nodig

Condenserende mazoutketel vanaf 1800 euro tot ???

De rest zijn volgens mij kosten die je bij elk systeem zal hebben: regelingen, expansievat,...

afbeelding van tweet

Geregistreerd 10-03-2006

31 berichten

Re: Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout#02

SvenVD wrote:

De rest zijn volgens mij kosten die je bij elk systeem zal hebben: regelingen, expansievat,...

Akkoord maar dan heb je bevoorbeeld bij aardgas ook nog je aansluitingskosten bij de nutsmaatschappij (wat ook niet echt goedkoop is naar 't schijnt).

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout#03

tweet wrote:
SvenVD wrote:

Akkoord maar dan heb je bevoorbeeld bij aardgas ook nog je aansluitingskosten bij de nutsmaatschappij (wat ook niet echt goedkoop is naar 't schijnt).

Volgens mij bedraagt de aansluiting ongeveer 500 euro.

Vast recht ongeveer 50-100 euro.

Ben ook al een tijd op zoek naar een volledige kostenvergelijking tussen aardgas en pellets. Ben er voorlopig nog niet in geslaagd.

afbeelding van Tiele

Geregistreerd 13-03-2006

2195 berichten

Re: Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout#12m

Ikzelf zou moeten kiezen tussen mazout of pellets want aardgas is niet beschikbaar. Een zonneboiler met zonnepanelen betaald zichzelf dubbel en dik terug dus dit wil ik zéker plaatsen. Hieronder +/- waarden...

Zonneboiler met zonnepanelen, enkel materiaal circa 3.500 euro.

Mazout:

Opslagtank: 1000 euro

Ketel: 2000 euro

Pellets:

Opslag met automatisch vulling: 1.500 euro

Ökofen condenserende pelletketel: 5.000 euro.

Verschil tussen beiden: 3.500 euro

In een 12kW woning zou je 3600kg pellets verbruiken op 1 jaar tijd. Dit komt overeen met 1800 liter stookolie. 1800 liter stookolie kost (aan €0.57/l gerekend) 1.026 euro. 3600kg kost (€160/ton gerekend) 576 euro.

Elk jaar zou ik dus 450 euro uitsparen met pellets.

Dusssss... ALS de mazoutprijs niet meer zou stijgen heb ik de pelletketel na 8 jaar terugverdient.

Die benodigdheden van 3600kg of 1800l mazout zijn wel basis zonder zonneboiler dus de terugverdiendheid zal hopelijk een pak langer duren.

afbeelding van Missy

Geregistreerd 13-03-2006

6 berichten

Re: Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout#04

Volgens mij bedraagt de aansluiting ongeveer 500 euro.

Vast recht ongeveer 50-100 euro.

Ben ook al een tijd op zoek naar een volledige kostenvergelijking tussen aardgas en pellets. Ben er voorlopig nog niet in geslaagd.

Dit heb ik gevonden op de website van interelectra:

Aardgas

Hoe u goedkoop aansluit op ons aardgasnetwerk! Een standaard aardgasaansluiting voor huishoudelijke klanten kost in principe 860 euro (inclusief BTW). Interelectra kent tot eind 2006 echter enkele kortingen toe waardoor de kostprijs voor een aansluiting kan terugvallen tot 125 euro. Basisvoorwaarde om van de kortingen te kunnen genieten is dat de aansluiting voor verwarming dient Wanneer u uw woning verwarmt met aardgas, krijgt u een korting van 545 euro. Gebruikt u het aardgas naast verwarming ook voor uw warm water en/of koken, dan betaalt Interelectra u 120 euro terug. Hangt u gedurende zes maanden ook nog een promotionele affiche op aan de voorkant van uw woning, dan krijgt u nog eens een extra korting van 70 euro. Met andere woorden: als u aan alle drie deze voorwaarden voldoet, dan blijft de kost voor de aansluiting op het aardgasnet beperkt tot 125 euro!

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout#05

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout#06

Tiele, welke energievorm zou je kiezen voor te koken? Indien je voor pellets/mazout kiest, is koken op gas niet evident. Puur ecologisch/economisch gezien is koken op gas het meest interessante. Maar als je enkel hiervoor een aardgas aansluiting moet vragen, ... En propaan is nu ook niet zo gebruiksvriendelijk.

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout#07

Heeft er iemand trouwens een idee van de verbrandingsrendementen van de verschillende systemen?

Condenserende gasketel kunnen een maximaal rendement halen van 112%.

Condenserende mazoutketel maximaal 107% (wat gelijkwaardig is aan het rendement van de condenserende gasketel).

Maar hoeveel behaal je met een pelletketel en pelletkachel?

afbeelding van Tiele

Geregistreerd 13-03-2006

2195 berichten

Re: Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout#08

@SvenVD: Zoals vermeld heb ik geen aardgas in de straat. Koken op pellets is natuurlijk mogelijk maar het zal een standaard elektrisch fornuis worden.

Die ökofen had dacht ik een rendement van 103% omdat die ook condenserend werkt.

afbeelding van SvenVD

Geregistreerd 11-03-2006

18006 berichten

Re: Kostenvergelijking aardgas-pellets-mazout#09

Pelletkachels zouden een rendement halen van 90 tot 95%.

Pagina's