discussie vervanging ramen binnen garantie waarvoor men kosten aanrekent

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van front
Lid vanaf: 24/10/2016
1 berichten

Even de situatie schetsen:

 

Wij hebben ons huis gebouwd met een firma di een andere firma de ramen heeft laten bestellen en plaatsen.

 

De ramen zijn nog geen twee jaar geplaatst.

 

Nu is er sinds kort een raam gebarsten, de technieker is al komen kijken en vastgesteld dat het raam beschadigd is tijdens plaatsing dus het een garantiegeval is. Ook hebben we pas sinds korte tijd gemerkt dat een ander raam een bevuiling is tussen de 2 glasdelen dit dus ook een garantiegeval is.

 

Nu wil deze firma ons kosten aanrekenen voor verplaatsing en werkuren. Via een mail hebben zij ons garantievoorwaarden gestuurd die wij daarvoor nooit gekregen of getekend hebben.

 

WERKUREN & VERPLAATSINGSKOSTEN

* Garanties hebben enkel betrekking op materiaal en nooit op werkuren en verplaatsingskosten.

* Werkuren en verplaatsingskosten zullen, indien het een garantiegeval betreft, echter niet worden aangerekend vanaf de termijn van 6 maanden na de 1ste dat van de hoofdplaatsing van de werf niet is verstreken.

* Service op de werking en functionaliteit van door Vandenbroucke nv geplaatste constructies zal worden aangerekend vanaf de termijn van 12 maanden na de 1ste dag van de hoofdplaatsing. De som dient te worden betaald bij de uitvoering van de service.

 

Nochtans denk ik dat dit niet wettig is vermits er op de site van de overheid staat dat binnen de 2 jaar wettelijke garantie geen kosten mogen aangerekend worden voor werkuren of verplaatsingskosten of dergelijke.

 

http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/Marktreglementering/Handelsprak...

Reacties

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10228 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Moeilijke situatie. De consumentenwetgeving waar je naar verwijst is enkel van toepassing op ROERENDE goederen, alles wat niet vast aan een huis of grond zit dus. De ramen die je hebt laten plaatsen, daar kan je van zeggen dat ze onroerend zijn (er is geen eenvoudige manier om die eraf te nemen en te vervangen)... als je iets vasthangt aan een gebouw noemt men dat "onroerend door incorporatie".Een probleem zoals bv. een kras op het raamkader, is dus niet te vervangen zonder de boel uit te breken, en dan is de garantiewetgeving niet van toepassing maar enkel de garantie die de verkoper commercieel aanbiedt (volgens de voorwaarden uit de verkoopsovereenkomst).

Bon, cue uw raam... is het een raam dat openkan? Kan je dat zo uit de hengsels nemen en vervangen? Dan kan je nog beginnen discussieren of dat wel degelijk onroerend is... De plaatser zou immers krak hetzelfde raam kunnen maken in zijn atelier, langskomen en het vervangen op 10 minuten tijd. 

Om de garantiewetgeving te kunnen laten toepassen, zal je dus moeten kunnen staven dat uw raam "roerend" en niet onroerend is. 

Leesvoer:
http://www.habitos.be/nl/kopen-huren/over-roerende-en-onroerende-goedere...
http://elfri.be/onroerende-goederen-door-incorporatie

Long story short: ik denk dat je bot gaat vangen, het raam is volgens mij wel degelijk onroerend en er geldt dus enkel de commerciele garantie van de verkoper. Bij die commerciele garantie moet je de verplaatsingskosten en werkuren betalen.