beste isolatie tegen warmtedoorslag - zelfplaatsing

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van doddel
Lid vanaf: 05/04/2006
942 berichten

onze kamers zijn onder een zuidgericht dak gemaakt. ik kan maximaal een 20-tal centimeter isoleren.

onderdak is menuiserite, dus papiervlokken inblazen is niet mogelijk

wat is het beste alternatief, rekening houdend met het feit dat warmtedoorslag tegenhouden voor ons belangrijker is dan warmteisolatie in de winter

Reacties

afbeelding van jandc
Lid vanaf: 11/03/2006
8107 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zoek een materiaal met hoge massa. Een hoge denisteit glaswol of je kan ook vlaswol gebruiken. In ieder geval geen harde platen.

afbeelding van W1
Lid vanaf: 15/02/2007
857 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

isolatie met de beste massa is houtvezelisolatieplaten (pavatherm of steico plaat)

Wij hebben het gebruikt tegen onze binnenmuren en in ons klein zadeldak (de overschot)

Bij het klein zadeldak hebben we wel eerst een laag vlas gestoken (omdat je meer massa moet hebben misschien eerst best een laag homatherm cellulose plaat plaatsen ipv vlas)tot tegen de oude leien en tengellatten, zodat alles goed gevuld was en dan pas de overschotten pavathermplaten (kan je vastklemmen tussen houten latten (moet wel precies zijn ) of vastvijzen met gewone schroeven met rondel (als je een lattenconstructie eronder hebt)

Zo'n pavathermplaat weegt wel wat tov gewone isolatie.

We hebben nog een onderdakfolie en een overzetdak op ons klein zadeldak, dus we mogen tot tegen de oude leien aan isolatie plaatsen

Is de minuseriete nog overal dicht? Anders is het misschien geen goed idee tot tegen de minuserite isolatie te plaatsen

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
9223 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Toch oppassen met te veel massa plaatsen -- bij isolatie met veel massa reken je eigenlijk erop dat het isolatiemateriaal de warmte die normaal erdoor gaat zelf aborbeert. De hoeveelheid warmte dat een stuk materiaal (bv houtvezelisolatie) kan opslaan is groter naargelang het gewicht (de dikte dus).

Warmteopslag is 1 ding, maar die warmte moet ook weggeraken. Omdat het warmtetransport door isolatie opzettelijk traag is (het isoleert namelijk Smile ), moet je de dikte zo afstemmen dat de opgeslagen warmte terug weggevloeid is vooraleer de volgende warme dag begint. Anders accumuleer je warmte in je isolatie en krijg je net het tegenovergestelde effect.

Zoek even op 'warmtedoorslag', hier op het forum heeft iemand eens voor courante isolatiematerialen berekend hoelang een bepaalde isolatiedikte weerstand biedt tegen warmte.

afbeelding van DHZ-bouwer
Lid vanaf: 05/07/2010
344 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Tjay, dat is iets dat ik nog niet gehoord had, maar volgens mij wel logisch is. Ik ga in dezelfde situatie zitten als de TS, alleen zou ik nog het volgende willen bijvragen: als je 20 cm isolatie onder uw dak kan plaatsen, welk soort isolatie geeft je dan de beste prijs-kwaliteitsverhouding (voornamelijk naar warmtedoorslag)?

afbeelding van Freyja
Lid vanaf: 06/11/2008
242 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

doddel wrote:

onderdak is menuiserite, dus papiervlokken inblazen is niet mogelijk

Papiervlokken zijn perfect mogelijk in geval menuiserite ook hoor!

De combinatie Celit + cellulose is iets idealer, maar wij hebben ook een Megapan onderdak in combinatie met cellulosevlokken en dat was hoegenaamd geen probleem.

Wel de menuiseriteplaten winddicht afplakken.

Zie ook: http://www.boomerbvba.be/index.php/ency ... llend_dak/

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
9223 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hoi DHZ-bouwer,

DHZ-bouwer wrote:
Tjay, dat is iets dat ik nog niet gehoord had, maar volgens mij wel logisch is. Ik ga in dezelfde situatie zitten als de TS, alleen zou ik nog het volgende willen bijvragen: als je 20 cm isolatie onder uw dak kan plaatsen, welk soort isolatie geeft je dan de beste prijs-kwaliteitsverhouding (voornamelijk naar warmtedoorslag)?

Het is nog iets complexer dan ik het uitgelegd heb; van zodra het buiten begint af te koelen, begint natuurlijk ook de buitenste lagen (die het eerst opgewarmd zijn) het snelst de warmte terug af te geven. Het is natuurlijk niet zo dat je minder isolatie zou moeten steken om beter te beschermen tegen warmtedoorslag :D. Hoe meer isolatie -- hoe beter je bescherming tegen warmtedoorslag, maar van zodra je volledige isolatie opgewarmd is (ik zeg maar iets, omdat je per dag van 24u na opwarmen overdag & afkoelen 's nachts 1 cm extra niet afgekoeld krijgt en dan na 20 warme dagen alles opgewarmd hebt) -- dan kan het gewoon zijn dat jij nog een dag langer in de warmte zit terwijl je isolatie afkoelt.

De thread waar ik naar verwees is deze. Daar zie je dat ruwweg voor Rockwool 20cm het +- 15 uur duurt vooraleer deze volledig opgewarmd is. Kort door de bocht: dat is eigenlijk een 'overschot' van 3 uur per dag (ik reken even 12u per dag opwarmen en 12u per dag afkoelen). Daarmee zou je dus in theorie een 5-tal warme dagen kunnen overbruggen vooraleer je isolatie volledig opgewarmd blijft. Begrijp me niet verkeerd: dat is geen drama, want de isolatie blijft nog altijd slecht warmte geleiden op dat moment, de isolatie zal gewoon warmer aanvoelen op dat moment. In werkelijkheid hangt het dan ook nog sterk van het seizoen af: als het binnen 23 graden is, dan begint de afkoeling (omgekeerde warmtestroom) van zodra het buiten onder de 23 graden duikt. Op een hete zomerdag kan dat geen enkel moment van de dag zijn, in de tussenseizoenen (zoals deze periode) is dat misschien 16u op een dag dat het buiten onder de 23 graden is. Eigenlijk (note to self) zou ik eens moeten opzoeken hoe het temperatuurverloop op een paar echt hete dagen in Belgie eruit ziet...

De kunst is dus de balans vinden tussen goede isolatie (lage lambdawaarde) die een voldoende hoge warmtecapaciteit heeft (maar ook niet te hoog want dan gaat het warmte opslorpen). Twee extremen zijn:

  • Beton -- heel hoge warmtecapaciteit, maar ook hoge lambda (slechte isolatie) -- absorbeert dus veel warmte, maar tis ook rap terug weg als het afkoelt.[/*:m:2k86g6bl]
  • Glaswol isolatie -- heel hoge isolatiewaarde (lage lambda dus), maar lage warmtecapaciteit -- de warmte stroomt er dus langzaam door (goede isolator) maar het zal geen echt sterk bufferende functie hebben.[/*:m:2k86g6bl]

Ik ga zelf voor rotswol isolatie gaan, type deltaplaten (dus geen bouwplaten die zwaarder zijn, en geen glaswol), tussen de 20cm en 40cm (20cm aan de muur, 40cm aan de nok, de binnenafwerking loopt niet gelijk met het dak). Zal ergens rond de €15 per m2 schommelen (duurder dan glaswol, goedkoper dan houtvezelisolatie/zwaardere rotswolplaten). Ik heb persoonlijk een beetje schrik dat houtvezelisolatie teveel massa zal hebben en te inert zal reageren op warmte (maar als iemand dit kan ontkrachten: graag! bring me good news :D).

PS: Ik ben ook maar gewoon DHZ -- geen specialist; als iemand iets leest wat volgens hem niet correct is, ik leer graag bij voor mijn verbouwing eind dit jaar :).

Mvg,

Tim

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10485 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik heb glaswol genomen, omdat dit goedkoopste uitkwam met grootste korting (+ extra 20% korting via gezinsbond, dank u)

moest ik die kortingen niet hebben gehad, zou ik zeker ook voor rotswol, of zelfs voor cellulose (papiervlokken inblazen) gekozen hebben.

hierdoor beetje extremer geisoleerd met glaswol tot 40cm dikte volledige dak.

moet zeggen op die warme dagen, het blijft echt wel koel op zolder. Heeft nog geen lange zomer doorstaan, ben ik wel curieus naar hoe dit zich zal gedragen in langdurige warmte.

afbeelding van janvanlandeghem
Lid vanaf: 10/10/2008
10776 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

veel hangt ook af of er dakvensters in het dak zijn...

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
9223 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

janvanlandeghem wrote:
veel hangt ook af of er dakvensters in het dak zijn...

Heel goed punt -- heb je een idee wat hier het effect van is? Ik plan twee dakramen op het zuiden (ai...) bij te plaatsen omdat er geen ramen zijn onder het dak. Ik zag dat je bv. bij Velux al een 'Energy & Comfort' en "EnergyStar" hebben -- heb nog niet gevonden of dat dan 1,1 of 0,7 glas zou zijn. Ik hoop stiekem dat een voldoende isolerend glas nog een beetje gaat helpen, maar ik vrees dat je mijn hoop gaat kunnen doorprikken :).

Mvg,

Tim

afbeelding van Kris77
Lid vanaf: 15/06/2008
10485 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

janvanlandeghem wrote:
veel hangt ook af of er dakvensters in het dak zijn...

bewust geen vensters in het dak genomen. enkel in zij (top) gevels op zolder.

afbeelding van tamrat
Lid vanaf: 22/03/2008
1022 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

tjay wrote:
janvanlandeghem wrote:
veel hangt ook af of er dakvensters in het dak zijn...

Heel goed punt -- heb je een idee wat hier het effect van is?

Dat gaat voor veel meer opwarming zorgen dan de keuze van je dakisolatie. Zorg zeker voor rolluiken of een andere wering buiten je glas.

afbeelding van boran
Lid vanaf: 06/08/2007
735 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

voor zover ik weet (ben ook maar een leek) slaat die isolatiewaarde op de lambda waarde vermeld hierboven, de warmtecapaciteit van glas zal zowat nihil zijn. Ik vermoed dus dat vensters met een hoge isolatiewaarde wel veel warmte binnenhouden, maar niet veel weerstand bieden tegen warmtedoorslag.

Ik zou zeker aanraden om zonnewering te voorzien, dat zorgt er voor dat de zonnestralen nog buiten je huis omgezet worden in warmte.

afbeelding van janvanlandeghem
Lid vanaf: 10/10/2008
10776 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zonnewering best idd langs buiten. Ik heb een paar veluxen op het ZW -en. (2m²) En dat zijn broeikassen. Toch weegt dit niet op tegen de voordelen van zo'n dekvenster.

afbeelding van doddel
Lid vanaf: 05/04/2006
942 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

er zitten 2 dakkapellen aan de zuidkant

die kunnen maar matig geisoleerd worden...

afbeelding van walter
Lid vanaf: 11/03/2006
5970 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

boran wrote:
...Ik vermoed dus dat vensters met een hoge isolatiewaarde wel veel warmte binnenhouden, maar niet veel weerstand bieden tegen warmtedoorslag....

probleem van vensters is dat stralingsenergie van de zon er dwars doorgaat en dat gaat aan 100den watts/m2; Rap meer dan alle energie die door je al je wanden gaat.

Daarnaast isoleer het beste glas nog altijd zowat de helft slechter dan een beetje geisoleerde muur.

Walter

Interessante artikels

Greenpeace beveelt Eneco aan met een score van 18/20

Greenpeace geeft Eneco een uitstekend rapport in zijn nieuwe rangschikking van Belgische groene-s

Zonnepanelen terugverdienen : op 8 tot 12 jaar!

Tot 2012 bloeide de industrie van de zonnepanelen.

Bis 2016 : Renovatieplannen? Ook voor uw renovatie bouwt u op Wienerberger.

Renoveren is investeren. U streeft dus naar het beste rendement.

Vloerisolatie bij renovatie

Vloerisolatie wordt bij een bestaande woning nog heel weinig toegepast, hoewel er langs de vloer

GRATIS Nieuwsbrief

Ontvang gratis documentatie

Producten in Energiezuining (ver)bouwen