Tips zelf installeren Ikea keuken.

afbeelding van glen251

Geregistreerd 12-09-2007

314 berichten

Tips zelf installeren Ikea keuken.

Binnenkort ga ik starten met het installeren van onze nieuwe keuken van ikea.

Voorlopig zie ik het nog helemaal zitten maar tips zijn steeds welkom.

De kastjes in elkaar zetten zal wel lukken maar het moeilijkste zal zijn om het werkblad juist uit te werken denk ik.

De keuken gaan we plaatsen met de bijgeleverde pootjes en afwerken met een plint.

Op welke manier hebben julie de keuken vastgemaakt aan de muur?

17Reacties

afbeelding van Marburg

Geregistreerd 13-03-2006

5540 berichten

Re: Tips zelf installeren Ikea keuken.

Waterpas lijnen op de muur uittekenen ter hoogte van de bovenkant van de onderkastjes (onderkant werkblad).

Onderkastjes eerst afzonderlijk in elkaar vijzen (zonder deuren, front of zijpanelen), en de pootjes eronder vijzen.

Voor ze aan elkaar te maken zijn 2 sergeantjes gemakkelijk, om ze perfect uitgelijnd en op hoogte aan elkaar te klemmen, zo heb je je handen vrij bij het boren/schroeven.

Als alle onderkastjes aan elkaar gevezen zijn, pootjes op hoogte draaien tot de bovenkant van de onderkastjes overal de lijn op de muur raken.

Aftekenen mbv potlood waar de gaten in de muur moeten komen.

Mijn onderkasten zitten met gewone lange schroeven van 12mm dik in de muur.

Bovenkastjes een voor een plaatsen. Ik heb voor de plaatsing te vergemakkelijken eerst een balk waterpas op de muur geschroefd ter hoogte van de onderkant van de bovenkastjes. Daarop kan je ze dan makkelijk een voor een laten rusten terwijl je aan de bovenkant de positie van de muurgaten uittekent.

Voor de bovenkastjes heb ik keilbouten

gebruikt.

Balkje onder de bovenkastjes kan je achteraf terug wegnemen.

Daarna al de rest van de rommel bevestigen.

afbeelding van klinton

Geregistreerd 31-07-2006

895 berichten

Mooie samenvatting. Voor de duidelijkheid: het is het makkelijkst eerst de bovenkasten te hangen voor je aan de onderkasten begint. En als er naast boven- en onderkasten een kolomkast komt, eerst die zetten, zodat je weet waar je bovenkasten moeten uitkomen.

Die tip van het balkje voor je bovenkasten: dat kan je eventueel ook doen om de bovenrand van je onderkast perfect gelijk te krijgen

afbeelding van Sesje

Geregistreerd 21-04-2006

274 berichten

Wij hebben voor het eiland en onze wandkasten telkens een houten mal / lat waterpas bevestigd en daar de achterkanten van de kasten op laten rusten.

afbeelding van ALFIrE

Geregistreerd 08-06-2006

1142 berichten

ik begin morgen aan de keuken. (kvik veda)

geen regelbare pootjes, lijkt mij pruts!

ik ga een multiplex kader maken en die waterpas zetten.

eerst kader maken. dan balkjes met spiegelplakband aan. kader positioneren (nog niet waterpas). rectavit op vloer en daarop balkje aadrukken. kader waterpas zetten, ondersteunen met spietjes, fineer,... en vasmaken aan balken.

daarop staan alle kasten direct goed!

ik had ook gedacht aan een balk aan de muur, maar lijkt me onhandig om dan kabels achter de kasten te krijgen

afbeelding van ALFIrE

Geregistreerd 08-06-2006

1142 berichten

voor de bovenkastjes:

van kvik voorzien je een gewone lat 18mm die je aan de muur vijst met 2standaard pluggen. daarover haak je dan je wandkastjes.

zou dat sterk genoeg zijn?

afbeelding van glen251

Geregistreerd 12-09-2007

314 berichten

Ben volop onze keuken aan het installeren maar nu heb ik een probleempje.één van onze kastjes is er één met 3 schuiven.Kastje zit in mekaar en hangt reeds aan de muur maar nu moeten deze schuiven er weer uit om mijn werkblad te kunnen vastschroeven.Maar de schuiven krijg ik er dus niet uit :?

Ik weet dat je eerst de schuif moet oplichten en dan trekken maar dit lukt me niet en ik ben bang dat ik iets ga forceren.

Iemand nog een hint of tip???

afbeelding van stoffie

Geregistreerd 11-03-2006

1798 berichten

glen251 wrote:
Ben volop onze keuken aan het installeren maar nu heb ik een probleempje.één van onze kastjes is er één met 3 schuiven.Kastje zit in mekaar en hangt reeds aan de muur maar nu moeten deze schuiven er weer uit om mijn werkblad te kunnen vastschroeven.Maar de schuiven krijg ik er dus niet uit :?

Ik weet dat je eerst de schuif moet oplichten en dan trekken maar dit lukt me niet en ik ben bang dat ik iets ga forceren.

Normaal is het inderdaad zo, vooraan schuif optillen en trekken.

afbeelding van easy1

Geregistreerd 26-09-2006

357 berichten

Geldt voor keukens ook de 6% btw regel?

Ben je dan echt nog voordeliger af door deze zelf te plaatsen?

afbeelding van poppymieke

Geregistreerd 09-07-2008

13 berichten

mijn ex heeft er zo hier en daar helpen ineen te zetten en die lijmde dat ook altijd ipv alleen toe te vijzen....

Veel steviger en minder kans op vochtinsijpeling...

afbeelding van ALFIrE

Geregistreerd 08-06-2006

1142 berichten

glen251 wrote:

je moet ze idd opheffen

sommige systemen hef je op en kan je meteen uitnemen, andere hef je op (klikt uit rail), zet je neer en trek je naar voren om helemaal te lossen.

Pagina's